Πόσο deep μπορεί να είναι κάτι fake & άλλες ιστορίες τρόμου για τα μίντια του 2020

Αν το 2019 ήταν η χρονιά που ο Μαρκ Ζούκερµπεργκ, ιδρυτής του Facebook, συνέχισε να εντυπωσιάζει µε τη γυµνή από ενσυναίσθηση ατζέντα του και το παρατεταµένο φλερτ µε το συντηρητικό κοµµάτι των ΗΠΑ, το 2020 θα είναι η χρονιά που το πρόσωπό του ίσως συσπαστεί από (µικρή έστω) αγωνία. 

Ο πόλεµος ανάµεσα στον κολοσσό των ψηφιακών µέσων και τους θεσµούς θα γιγαντωθεί, µε τις επικείµενες εκλογές να τεστάρουν τις αντοχές της πλατφόρµας και αν ο Τζο Αλµπανέζε, πρώην υπάλληλος του Facebook, επιβεβαιωθεί, τότε το κοινωνικό δίκτυο που χάρισε τη Βρετανία στους Brexiters µε τη βοήθεια της Cambridge Analytica θα υιοθετήσει τη στάση του Twitter απέναντι στις πολιτικές διαφηµίσεις που καλλιεργούν την παραπληροφόρηση. Θα τις απαγορέψει.

Αν και εφόσον συµβεί αυτό, η βιοµηχανία της πληροφορίας θα αλλάξει άρδην, ωστόσο οι καµπάνιες παραπληροφόρησης που καλλιεργούνται στο Facebook δεν είναι η µόνη επικοινωνιακή ασθένεια που χρήζει αγωγής µέσα στο επόµενο δωδεκάµηνο – άλλωστε το 2019 φέρθηκε στα µίντια όπως οι άνθρωποι στο περιβάλλον: µε εγκληµατική διάθεση.

Τα deepfakes, ήτοι τα ψηφιακά επεξεργασµένα βίντεο που έχουν κατακλύσει ιστότοπους προβάλλοντας «αληθινά ψέµατα», είναι ένα ακόµη αλγοριθµικό παράγωγο που πρέπει να αναχαιτιστεί… εχθές. Η deepfake τεχνολογία βρυχάται· σε σχετική έρευνα που πραγµατοποίησε η εταιρεία κυβερνοασφάλειας DeepΤrace τον ∆εκέµβριο του 2019 εντοπίστηκαν 14.698 deepfake βίντεο online, σχεδόν διπλάσια από τα 7.964 που είχαν καταµετρηθεί τον ∆εκέµβριο του 2018. Το BBC καθησυχάζει ότι ένα deepfake δεν µπορεί να χρησιµοποιηθεί για πολιτικούς σκοπούς κι εµείς συµφωνούµε µε επιφύλαξη. Οχι, δεν µπορούν να επηρεάσουν εκλογές και να διαβρώσουν δηµοκρατίες – ακόµη.

Την ίδια στιγµή τα podcasts θα συνεχίσουν να αποθεώνονται ως µέσο χαρίζοντας ένα αντισυστηµικό βήµα σε niche φωνές που δεν θα είχαν τύχη στο κλασικό ραδιοφωνικό µοντέλο, το TikTok από την Κίνα δεν προβλέπεται µεν να χάσει τα πρωτεία ως η πλέον δηµοφιλής εφαρµογή στη ∆ύση, θα βρεθεί δε αντιµέτωπο µε λυσσαλέο ανταγωνισµό (βλ. Byte και Firework), ο ανθρώπινος παράγοντας θα επιστρέψει στα ειδησεογραφικά feeds κερδίζοντας τη µάχη µε τους αλγόριθµους που αλλοίωσαν τα newsrooms µε fake news. Τουλάχιστον αυτό διαφαίνεται καθώς υπηρεσίες όπως η Apple News προσλαµβάνουν περισσότερους ανθρώπους ως editors από όσους θα ήθελαν έναν χρόνο πριν.

Τέλος, η υπολογιστική δηµοσιογραφία θα επιµείνει ακόµη περισσότερο για να φέρει την αλήθεια στο φως µε τη βοήθεια της τεχνητής νοηµοσύνης –αν και εφόσον ο λαϊκισµός αναχαιτιστεί, κάτι που δεν διάβασα σε κανένα forecast–, τα newsletters θα είναι η µεγάλη έκπληξη ως το πιο αξιόπιστο µοντέλο ενηµέρωσης, µε ολοένα και περισσότερους αναγνώστες να δηλώνουν πρόθυµοι να πληρώσουν για µια επιµεληµένη ανάγνωση της ειδησεογραφίας στο email τους και ο πόλεµος των συνδροµητικών υπηρεσιών ψυχαγωγίας θα κατακερµατίσει το κοινό γιατί πόσα (διαβάζεται απνευστί) Netflix/ Disney+/ Apple TV+/ HBO Max/ Hulu/ Amazon Prime Video/ AMC Theaters On Demand/ Amazon Music Unlimited/ Apple Music/ Google Play Music/ Pandora/ Spotify ή και Tidal µπορεί να πληρώνει κανείς; 2.020 συνδροµές; Σίγουρα όχι.

Ο Λουκάς Καρνής είναι δημοσιογράφος, communications director στην Parachute X Typeroom

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.