Μην το χάσετε

Πρώτος Θέμος: Ποιος θα πληρώσει τα 42 εκατ. ευρώ του «άπορου»;, στο Documento που κυκλοφορεί σήμερα - Μαζί το HOTDOC ΗISTORY και το Docville

Πρώτος Θέμος: Ποιος θα πληρώσει τα 42 εκατ. ευρώ του «άπορου»; Σε αναστάτωση οι τράπεζες για τα θαλασσοδάνεια και τις «μπάμπουσκες» του «Πρώτου Θέματος». Πήραν 18,5 εκατ. ευρώ ακόμη και το 2015.

-Συρία: Ποιος πολεμάει ποιον, πού και γιατί. Το αιματοβαμμένο κουβάρι του εμφυλίου, το ακραίο σενάριο πολέμου Ρωσίας – Δύσης και η ψύχραιμη στάση της Ελλάδας.

-Υπόθεση Noor1: Η… τυφλή Δικαιοσύνη μίλησε. Δεν είναι ύποπτος φυγής ο Μαρινάκης για το ναρκόπλοιο.

-Έρευνα. Το μετέωρο… διαζύγιο εκκλησίας και κράτους. Προτάσεις από ιερωμένους, επιστήμονες και καλλιτέχνες για το ζήτημα του θεσμικού διαχωρισμού τους.

-Μονή Πετράκη: Ξεσπιτώνουν οικογένειες για να κάνουν ιερές μπίζνες.

-Το μετέωρο… διαζύγιο εκκλησίας και κράτους. Προτάσεις από ιερωμένους, επιστήμονες και καλλιτέχνες για το ζήτημα του θεσμικού διαχωρισμού τους.

-Πλαστά πιστοποιητικά δυσλεξίας. Παραπομπή για κομπίνα στο Παίδων Πεντέλης.

-Φορολογικός οδηγός. Τι αλλάζει στο Ε3 για επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και οι παγίδες για τους αγρότες.

-Βραζιλία, ο Λούλα στη φυλακή, η διαφθορά ζει και βασιλεύει

-Ποδόσφαιρο. Ολοταχώς για προσωρινό Grexit.

-Γιάννης Αλαφούζος. Ο καπετάνιος που ρίχνει το πράσινο καράβι στα βράχια.

Το κίνημα της Μέσης Ανατολής και ο ματωμένος Απρίλιος του ΄44, στο HOTDOC HISTORY

Το «κίνημα της Μέσης Ανατολής» υπήρξε επί δεκαετίες μια παραμερισμένη υπόθεση, μια άβολη ανάμνηση για την Αριστερά. Χρειάστηκε ο άνεμος που έπνευσε μετά την «αποσταλινοποίηση» για να επιστρέψει η Ιστορία (και η λογοτεχνία) στη διερεύνηση του ζητήματος.

Το τεύχος αυτό μάς γυρίζει 75 χρόνια πίσω, στην Αίγυπτο όπου ελληνικές ένοπλες δυνάμεις έδιναν μάχη στο πλευρό των Συμμάχων. Όμως ήταν ένας στρατός ετερογενής. Παλιοί βασιλομεταξικοί αξιωματικοί, βενιζελικοί και η μεγάλη μάζα: Εθελοντές που είχαν διαφύγει από την Ελλάδα στη Μέση Ανατολή για να πολεμήσουν τον Αξονα και πολυάριθμοι Αιγυπτιώτες.

Ο απόηχος από τα ελληνικά «βουνά» έφτανε στα αφτιά τους, παρά τη συσκότιση που είχαν επιβάλλει οι Αγγλοι για την εξάπλωση του ΕΑΜ και τη συγκρότηση της Προσωρινής Επιτροπής Εθνικής Απελευθέρωσης.

Οι βασιλικοί και οι Αγγλοι αισθάνονταν να απειλούνται οι θέσεις τους. Τον Απρίλιο του 1943 άρχισαν εκκαθαρίσεις φιλοΕΑΜικών αλλά και βενιζελικών. Κατέστειλαν τις αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν. Το πρόβλημα επανήλθε οξύτερο τον Απρίλιο του 1944 όταν η Αντιφασιστική Στρατιωτική Οργάνωση, που καθοδηγείτο από κομμουνιστές, συσπείρωσε ευρύτερες δυνάμεις – πλην Λακεδαιμονίων – και διεκδίκησαν τον εκδημοκρατισμό Στρατού, Ναυτικού, Αεροπορίας καθώς και την υπαγωγή των ενόπλων δυνάμεων στην «Κυβέρνηση του Βουνού». Ακολούθησε αιματηρή καταστολή από βρετανικές δυνάμεις και πρόθυμους του φιλελεύθερου Σοφοκλή Βενιζέλου. Εκτελέσεις, πορείες στην έρημο και εγκλεισμός στα «σύρματα». Ο,τι απέμεινε ήταν ένας στρατός πραιτωριανών, έτοιμος για την «επόμενη μέρα». Επρόκειτο για μια επανάληψη της βρετανικής παρασπονδίας εναντίον του ΕΑΜ στην Σάμο το 1943 και ένα προανάκρουσμα των Δεκεμβριανών, 7 μήνες αργότερα.

Πάνω σ΄ αυτόν τον καμβά ο Στρατής Τσίρκας, συμμέτοχος των γεγονότων, κεντά τη μεγάλη λογοτεχνία της τριλογίας του, «Ακυβέρνητες Πολιτείες». Καταλυτικός απέναντι στο «Ανθρωπάκι» στα μυθιστορήματα του «Η Λέσχη» (1961) και «Αριάγνη» (1962). Όμως το 1965 στη «Νυχτερίδα» αναγνωρίζει πως τα όσα τράβηξε η Αριστερά δεν ήταν θέμα χειρισμών αλλά ενός δυσμενούς συσχετισμού δυνάμεων. Και εκδίδει την τελική του ετυμηγορία για δυο εκτελεσμένους ήρωες του: «Όχι κύριε! Ήταν και οι δυο τους άντρες σωστοί».

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ, στο Docville

Η μουσική συναντάει το σινεμά! Tο In - Edit της Θεσσαλονίκης, το μεγαλύτερο φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ, παρουσιάζει σπουδαίες ιστορίες και η Μαρίνα Αγγελάκη αναλαμβάνει να μας τις διηγηθεί.

-Ο Αρούν Γκάντι, εγγονός του Μαχάτμα Γκάντι μιλάει στο Documento και την Εμυ Ντούρου με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του «Μαχάτμα Γκάντι – Το δώρο του θυμού» και ξεδιπλώνει ιστορίες για τη Ν. Αφρική, τη θρησκεία και φυσικά το νόημα της ζωής.

-Τα κόμικς κάνουν πάρτι στην Αθήνα και το Documento μιλάει με τους δημιουργούς για τη μαγεία της ένατης τέχνης. Τι θα δείτε και τι θα σχεδιάσετε. Στο ρεπορτάζ η Ηλέκτρα Ζαργάνη.

-Ο Κωνσταντίνος Καϊμάκης λύνει το μυστήριο για την αινιγματική Γαλλίδα σταρ Ιζαμπέλ Ιπέρ με αφορμή τη νέα της ταινία «Κυρία Χάιντι» και συνομιλεί με τον Σερζ Μποζόν, σκηνοθέτη του φιλμ.

-Πέντε μέρες και πέντε πρωτότυπα εκπαιδευτικά εργαστήρια για τον Κ.Π. Καβάφη οργανωμένα από το Ιδρυμα Ωνάση στην Κεντρική Μακεδονία. Η Αφροδίτη Ερμίδη σε ειδική αποστολή ακολούθησε και κατέγραψε όλες τις δράσεις τους.

-Ο πρωταγωνιστής του μολιερικού «Μισάνθρωπου» Μιλτιάδης Φιορέντζης αναζητάει δρόμους αλήθειας μέσα και έξω από το θέατρο. Συνέντευξη στη Στέλλα Χαραμή.

-Ο σκηνοθέτης της παράστασης «Κτελ για Κρέστενα» Γιώργος Καλογερόπουλος εξηγεί στον Παναγιώτη Φρούντζο πώς η Μπλανς Ντιμπουά βρέθηκε στην Ηλεία.

-Ο ξεχασμένος αγώνας των Ελλήνων της Δυτικής Γερμανίας ενάντια στη Χούντα στην έκθεση «Αλληλεγγύη και Αντίσταση» που συνδιοργανώνουν τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας με το Ίδρυμα Φρήντριχ Έμπερτ. Στο ρεπορτάζ η Ηλέκτρα Ζαργάνη.

-Ο Κώστας Κωνσταντάτος, ένα από τα ιδρυτικά μέλη των Encardia γράφει στο Documento για το συγκρότημα και τους μαγευτικούς ρυθμούς της Κάτω Ιταλίας.

-Χρόνια στις πίστες και τα πάλκα ο Βασίλης Χαραλάμπους μιλάει στην Εμυ Ντούρου για την εποχή που στα κέντρα του πετούσαν λουλούδια με τις σακούλες.

-Ο δημοσιογράφος Δημήτρης Μαθέας μας ταξιδεύει στη Μελβούρνητου ελληνικού χρώματος. 

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.