Ρέθυμνο: Αποικιοκρατία στο ΚΤΕΛ – Παίρνουν τουρίστες και απαγορεύουν επιβίβαση σε Έλληνες

Ρέθυμνο: Αποικιοκρατία στο ΚΤΕΛ – Παίρνουν τουρίστες και απαγορεύουν επιβίβαση σε Έλληνες

«Δεν θα μπεις εδώ. Στο επόμενο. Εδώ είναι μόνο για τουρίστες”», είναι η… διαταγή που δέχτηκε από εργαζόμενο του ΚΤΕΛ Ρεθύμνου μία πολίτης που προσπάθησε να ανέβει σε ένα λεωφορείο κανονικής γραμμής.

Η καταγγελία για την απαράδεκτη συμπεριφορά σε δημόσιο μέσο μεταφοράς είναι επώνυμη και δημοσιεύτηκε στο τοπικό ειδησεογραφικό σάιτ rethnea.gr.

Το ΚΤΕΛ αρνείται να επιβιβάσει φοιτητές που πηγαίνουν στη σχολή τους, δίνοντας προτεραιότητα στους τουρίστες, αναφέρει η Αλεξάνδρα Τζανακάκη.

«Επεσήμανα ότι δεν έχω τη δυνατότητα να περιμένω άλλο λεωφορείο λόγω του μαθήματός μου και της ήδη υπάρχουσας καθυστέρησης, επισημαίνοντας ότι δεν βλέπω νόμιμο λόγο για να μου αρνηθούν την επιβίβαση. Η απάντηση που έλαβα ήταν: “Μπορούμε να σου αρνηθούμε. Δεν θα περάσεις. Αν θέλεις, πάρε τηλέφωνο στο ΚΤΕΛ να σου πουν. Εδώ ανεβαίνουν μόνο τουρίστες που πάνε στα ξενοδοχεία τους”» περιγράφει η ίδια.

Μάλιστα σημειώνει ότι «η συγκεκριμένη πρακτική δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Πολίτες που προσεγγίζουν τη στάση με εμφανή χαρακτηριστικά Ελλήνων κατοίκων αποτρέπονται συστηματικά από την επιβίβαση – σε αντίθεση με τους αλλοδαπούς τουρίστες, οι οποίοι γίνονται αποδεκτοί άνευ ερωτήσεων ή προϋποθέσεων».

Όπως τονίζει, «η κατάσταση αυτή εγείρει σοβαρά ερωτήματα νομιμότητας, κοινωνικής δικαιοσύνης και ισονομίας. Η χρήση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί δικαίωμα όλων των πολιτών ανεξαρτήτως εθνικής ή φυλετικής ταυτότητας, εφόσον τηρούνται οι κανόνες λειτουργίας και διαθέτουν έγκυρο εισιτήριο. Η επιλογή εξυπηρέτησης των τουριστών έναντι των ντόπιων κατοίκων, με τέτοιον απροκάλυπτο τρόπο, δεν συνιστά μόνο διάκριση· συνιστά ευθεία παραβίαση των αρχών της ισότητας και του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας».

Ολόκληρη η καταγγελία:

«Αξιότιμες κυρίες και κύριοι υπουργοί, αξιότιμε κύριε δήμαρχε,

Με την παρούσα επιστολή επιθυμώ αφενός να σας ενημερώσω για ένα σοβαρό και επαναλαμβανόμενο ζήτημα που αφορά διακρίσεις εις βάρος ντόπιων πολιτών στην πόλη του Ρεθύμνου, και αφετέρου να ζητήσω την άμεση παρέμβασή σας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας, για την επίλυσή του.

Γράφω εκ μέρους όλων όσων επιλέγουν καθημερινά για τις μετακινήσεις τους το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς το οποίο διαθέτει η πόλη, τα λεωφορεία του Κ.Τ.Ε.Λ. Χανίων – Ρεθύμνου (Α.Φ.Μ. 096149545).

Το πρόβλημα αφορά τη λειτουργία της λεωφορειακής γραμμής με αριθμό «20» του Κ.Τ.Ε.Λ. Χανίων – Ρεθύμνου, η οποία εξυπηρετεί τη διαδρομή προς και από την περιοχή του Πανόρμου. Κατά τη θερινή περίοδο, τα συγκεκριμένα δρομολόγια παρουσιάζουν υψηλή πληρότητα, λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης και των πολλών τουριστικών καταλυμάτων στην εν λόγω περιοχή.

Έχει παρατηρηθεί και βιωθεί προσωπικά, κατ’ επανάληψη, μια απαράδεκτη και καταφανώς διακριτική μεταχείριση εκ μέρους ορισμένων εργαζομένων του Κ.Τ.Ε.Λ. Οι τελευταίοι, με το πρόσχημα της πληρότητας και την ανάγκη εξυπηρέτησης των τουριστών, απαγορεύουν σε Έλληνες και ιδίως ντόπιους πολίτες την επιβίβαση στα λεωφορεία αυτά, ακόμη και όταν αυτοί διαθέτουν έγκυρο εισιτήριο και δεν παρουσιάζουν καμία ανάρμοστη συμπεριφορά, παροτρύνοντάς τους να περιμένουν το επόμενο λεωφορείο.

Προσωπικά υπήρξα αποδέκτης αυτής της αντιμετώπισης στην πιο άσχημη μορφή της, δύο συνεχόμενες ημέρες, στις 5 και 6 Ιουνίου 2025, ώρα 16:00 όταν προσπαθούσα να επιβιβαστώ στο λεωφορείο με νούμερο «20» από τη στάση απέναντι από τον Δημοτικό Κήπο, με τελικό προορισμό το Πάνορμο. Και τις δύο ημέρες, αμέσως μετά τη λήξη του ωραρίου εργασίας μου, κατευθυνόμουν προς την περιοχή Περιβόλια, όπου στεγάζεται η Δ.Σ.Α.Ε.Κ. Ρεθύμνου στην οποία φοιτώ παράλληλα με την εργασία μου. Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική και η καταγραφή απουσιών αυστηρή, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την έγκαιρη προσέλευσή μου. Η διαδρομή από τη στάση όπου επιθυμούσα να επιβιβαστώ έως τα Περιβόλια κοστίζει 1,40€, ή 0,70€ με το ισχύον φοιτητικό πάσο. Κρατώντας το μειωμένο εισιτήριο και το πάσο στο χέρι, περίμενα τη σειρά μου για να επιβιβαστώ. Την πρώτη ημέρα, το εισιτήριο το παρέδωσα στην υπάλληλο του κιόσκι πληροφοριών και πώλησης εισιτηρίων, η οποία είχε ανέβει στο λεωφορείο για τον έλεγχο. Τη δεύτερη ημέρα, απευθύνθηκα απευθείας στον οδηγό.

Αμφότεροι με ρώτησαν για τον προορισμό μου, τον οποίο και εξήγησα, προκειμένου να αιτιολογήσω τη χρήση του φοιτητικού εισιτηρίου – αντί, για παράδειγμα, εισιτηρίου αξίας 1€, που αντιστοιχεί με την έκπτωση σε διαδρομή μέχρι το Πάνορμο. Παρά την κατοχή έγκυρου εισιτηρίου και πάσου, μου δηλώθηκε ρητά: «Δεν θα μπεις εδώ. Στο επόμενο. Εδώ είναι μόνο για τουρίστες». Επεσήμανα ότι δεν έχω τη δυνατότητα να περιμένω άλλο λεωφορείο λόγω του μαθήματός μου και της ήδη υπάρχουσας καθυστέρησης, επισημαίνοντας ότι δεν βλέπω νόμιμο λόγο για να μου αρνηθούν την επιβίβαση. Η απάντηση που έλαβα ήταν: «Μπορούμε να σου αρνηθούμε. Δεν θα περάσεις. Αν θέλεις, πάρε τηλέφωνο στο Κ.Τ.Ε.Λ. να σου πουν. Εδώ ανεβαίνουν μόνο τουρίστες που πάνε στα ξενοδοχεία τους».

Το περιστατικό εκτυλίχθηκε επί εκτεταμένο χρονικό διάστημα μπροστά σε πλήθος επιβατών, με αποτέλεσμα να βιώσω δημόσια διαπόμπευση και προσβολή, αποκλειστικά και μόνο λόγω της ιδιότητάς μου ως ντόπιας κατοίκου.

Σημειώνω πως η συγκεκριμένη πρακτική δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Πολίτες που προσεγγίζουν τη στάση με εμφανή χαρακτηριστικά Ελλήνων κατοίκων αποτρέπονται συστηματικά από την επιβίβαση – σε αντίθεση με τους αλλοδαπούς τουρίστες, οι οποίοι γίνονται αποδεκτοί άνευ ερωτήσεων ή προϋποθέσεων. Επειδή εγώ έτυχε να επιμείνω, ότι δεν μπορώ να περιμένω το επόμενο λεωφορείο, αυτή ήταν η αντίδρασή τους προς το πρόσωπό μου.

Το Κ.Τ.Ε.Λ. Χανίων – Ρεθύμνου, έχοντας επί της ουσίας το μονοπώλιο των δημόσιων μεταφορών στην περιοχή, καθίσταται υποχρεωτικός φορέας μετακίνησης για χιλιάδες πολίτες που είτε δεν διαθέτουν ιδιωτικό μέσο είτε επιλέγουν συνειδητά τη χρήση μέσων φιλικών προς το περιβάλλον. Είναι αδιανόητο, το 2025, να παρατηρούνται φαινόμενα αποκλεισμού πολιτών από δημόσια αγαθά, με βάση την εθνικότητα ή την εντοπιότητα.

Η κατάσταση αυτή εγείρει σοβαρά ερωτήματα νομιμότητας, κοινωνικής δικαιοσύνης και ισονομίας. Η χρήση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί δικαίωμα όλων των πολιτών ανεξαρτήτως εθνικής ή φυλετικής ταυτότητας, εφόσον τηρούνται οι κανόνες λειτουργίας και διαθέτουν έγκυρο εισιτήριο. Η επιλογή εξυπηρέτησης των τουριστών έναντι των ντόπιων κατοίκων, με τέτοιον απροκάλυπτο τρόπο, δεν συνιστά μόνο διάκριση· συνιστά ευθεία παραβίαση των αρχών της ισότητας και του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Κατανοώ πως το Ρέθυμνο είναι ένας πλέον δημοφιλής και ίσως κορεσμένος τουριστικός προορισμός της Ελλάδας, οι τουρίστες είναι καλοδεχούμενοι από όλους τους Ρεθεμνιώτες, όλοι μας προσπαθούμε να καταφέρουμε την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτησή τους. Ωστόσο, όταν οι ανάγκες των τουριστών τίθενται πάνω από εκείνες των κατοίκων, και μάλιστα με τρόπο προσβλητικό, αποκλείοντας τους πολίτες που στηρίζουν καθημερινά το Κ.Τ.Ε.Λ. καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τότε η κοινωνική δυσαρέσκεια είναι απολύτως δικαιολογημένη και ενδέχεται να γεννήσει δυσάρεστες τάσεις.

Ανάλογα φαινόμενα «τουριστοφοβίας», όπως παρατηρούνται πλέον έντονα σε περιοχές της Ισπανίας, αποτελούν σαφή προειδοποίηση για τις επιπτώσεις του υπερτουρισμού εφόσον δεν υπάρξει κατάλληλη διαχείριση και ισορροπία μεταξύ επισκεπτών και μονίμων κατοίκων. Εξάλλου, αν δεν ήταν οι τουρίστες, θα μπαίναμε άνετα χωρίς να μας διώχνουν, στα λεωφορεία «20», σωστά; Θα θέλαμε, ή μάλλον καλύτερα, μας παίρνει κι εμάς ως πόλη, ως χώρα, κάποια στιγμή, να μην έχουμε άλλη υπομονή, και να προβούμε σε αντίστοιχες ενέργειες; Στην ερώτηση πάντως ενός τουρίστα, ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να φτάσω στο κέντρο, η απάντησή μου, δεν θα ήταν «με το λεωφορείο», διότι για να μπει αυτός, θα αρνηθεί ο οδηγός την είσοδο σε κάποιον ντόπιο.

Στο πλαίσιο αυτό, ζητώ τη διερεύνηση του περιστατικού από τις αρμόδιες αρχές και τη διατύπωση επίσημης τοποθέτησης εκ μέρους του Κ.Τ.Ε.Λ. Χανίων – Ρεθύμνου, την εξασφάλιση ίσης πρόσβασης στα μέσα μαζικής μεταφοράς για όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως εθνικότητας, την ενίσχυση των δρομολογίων σε περιόδους υψηλής τουριστικής ζήτησης, ώστε να μην τίθεται θέμα αποκλεισμού επιβατών και την ενδεχόμενη πρόβλεψη επιμόρφωσης του προσωπικού σε θέματα ισότητας και δεοντολογίας εξυπηρέτησης πολιτών.

Παραμένω στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση και παρακαλώ όπως με ενημερώσετε για τις ενέργειες στις οποίες προτίθεστε να προβείτε».

Διαβάστε επίσης:

Άρτα: Τρία παιδιά χωρίς τις αισθήσεις τους ανασύρθηκαν από τον Άραχθο – Επανέφεραν τα δύο

Φωτιά τώρα στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης – Σηκώθηκαν πέντε αεροσκάφη

Πανελλαδικές: «Μου είπε ότι είμαι ντυμένη σαν κλόουν» – Μαθήτρια καταγγέλλει επιτηρήτρια για προσβλητικά σχόλια (Video)

Ετικέτες

Documento Newsletter