Ρωγμές στο «επιτελικό κράτος» του Μητσοτάκη

Προσφυγή στο ΣτΕ κατά της επιλογής του υπηρεσιακού γραμματέα του υπ. Υγείας

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά της τοποθέτησης του υπηρεσιακού γραμματέα του υπουργείου Υγείας έχει προσφύγει ανώτατο στέλεχος του υπουργείου με μακρά θητεία. Μια θέση που θεσπίστηκε σε κάθε υπουργείο με βάση τον περιβόητο νόμο της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το «επιτελικό κράτος». Στην αίτηση ακύρωσης γίνεται λόγος για «παράβαση του νόμου» αλλά και της αρχής της αμεροληψίας σε ό,τι αφορά την επιλογή του συγκεκριμένου προσώπου. Πρόκειται για μια ακόμη ρωγμή στην εικόνα του «επιτελικού κράτους» που έχει καλλιεργήσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, μετά και τις καταγγελίες για στρατιές μετακλητών αλλά και αναξιοκρατικές τοποθετήσεις προϊσταμένων σε διάφορα υπουργεία.

Τον Νοέμβριο του 2019 αναρτήθηκε στη Διαύγεια αλλά και στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επιλογή των 13 υπηρεσιακών γραμματέων των υπουργείων. Επρόκειτο στην ουσία για εφαρμογή του περιβόητου νόμου της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το «επιτελικό κράτος». Σύμφωνα με αυτόν, ως «διατάκτες του προϋπολογισμού των υπουργείων» ορίζονται οι υπηρεσιακοί γραμματείς «που επιλέγονται με αντικειμενικά κριτήρια και χωρίς την οποιαδήποτε πολιτική παρέμβαση». Η προκήρυξη απευθυνόταν σε όσους υπαλλήλους του δημοσίου ενδιαφέρονταν για τη θέση του υπηρεσιακού γραμματέα και όριζε κάποια ελάχιστα απαιτούμενα προσόντα. Οπως για παράδειγμα πτυχίο ΑΕΙ, πολύ καλή γνώση ξένης γλώσσας και δωδεκαετή προϋπηρεσία σε θέση ευθύνης στον δημόσιο τομέα. Οι ενδιαφερόμενοι υπέβαλαν τις αιτήσεις συμμετοχής. Οι φάκελοί τους εξετάστηκαν από το ΑΣΕΠ και στη συνέχεια κλήθηκαν οι πρώτοι δώδεκα υποψήφιοι ανά υπουργείο προκειμένου να προσκομίσουν και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.

Στα τέλη Ιανουαρίου του 2020 το ΑΣΕΠ ανήρτησε στην ιστοσελίδα του τον προσωρινό πίνακα με τα ονόματα των επιλεγέντων. Σε αυτόν ο νυν γενικός διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Υγείας από το 2012 μέχρι και σήμερα Θ. Κ. βρισκόταν στην πρώτη θέση κατάταξης. Στέλεχος του υπουργείου Υγείας με μακρά θητεία στο υπουργείο και το Σώμα Επιθεωρητών Υγείας, ο Θ. Κ είχε καταθέσει αίτηση για τη θέση του υπηρεσιακού γραμματέα του υπουργείου.

«Τούμπα» η αρχική βαθμολογία

Ωστόσο, αν και στον πίνακα με τους προσωρινά επιλεγέντες είχε τα περισσότερα μόρια, στη συνέχεια τα πράγματα άλλαξαν. Ενας από τους υποψηφίους κατέθεσε ένσταση κατά του προσωρινού πίνακα. Η ένσταση αφορούσε τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας του στη θέση του γραμματέα ΑΕΙ και του διευθυντή πολιτικών γραφείων ως «θέση προϊσταμένου επιπέδου διεύθυνσης», η οποία ήταν απαραίτητη από την πλευρά των υποψηφίων. Η ένσταση έγινε εν μέρει δεκτή από την επιτροπή επιλογής των στελεχών του δημοσίου. Συγκεκριμένα, τα μέλη της επιτροπής έκριναν ότι η θητεία του ως γραμματέα ΑΕΙ θα πρέπει να αναγνωριστεί ως προϋπηρεσία προϊσταμένου διεύθυνσης, όχι όμως και η θητεία του ως διευθυντή πολιτικών γραφείων. Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, ένα μέλος της επιτροπής μειοψήφησε. Στη συνέχεια ακολούθησε η διαδικασία της συνέντευξης των υποψηφίων. Επειτα και από αυτό η εικόνα της βαθμολογίας των υποψηφίων άλλαξε άρδην.

Ο Θ. Κ. από πρώτος στην κατάταξη ήρθε δεύτερος και ο υποψήφιος που είχε καταθέσει ένσταση πέρασε στην πρώτη θέση. Ομως ο συγκεκριμένος υποψήφιος δεν βρισκόταν καν στον πίνακα με τους προσωρινά επιλεγέντες υποψηφίους κατά την αρχική αξιολόγηση των υποψηφίων. Λίγες εβδομάδες μετά ανακοινώθηκε μάλιστα ως ο νέος υπηρεσιακός γραμματέας του υπουργείου Υγείας με απόφαση του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια.

«Παράβαση νόμου» και της αρχής της αμεροληψίας

Μετά την τοποθέτηση του συγκεκριμένου υποψηφίου στη θέση του υπηρεσιακού γραμματέα του υπουργείου Υγείας ο Θ. Κ. κατέθεσε αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ. Η αίτηση ήταν κατά της απόφασης διορισμού του υπουργείου Υγείας, του οριστικού πίνακα κατάταξης του ΑΣΕΠ και της Επιτροπής Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου του ΑΣΕΠ. Σύμφωνα με αυτήν, η απόφαση του υπουργού Υγείας για τον διορισμό του συγκεκριμένου υπηρεσιακού γραμματέα του υπουργείου Υγείας και ο οριστικός πίνακας κατάταξης του ΑΣΕΠ «πάσχουν από παράβαση νόμου κατ’ ουσία και στερούνται νομικής, πλήρους και επαρκούς αιτιολογίας, ενώ (σ.σ.: η απόφαση) είναι αντίθετη και με την πάγια νομολογία του ΣτΕ».

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην αίτηση ακύρωσης, ο υπηρεσιακός γραμματέας του υπουργείου Υγείας δεν διαθέτει πραγματική προϋπηρεσία «σε θέση ευθύνης αυστηρά στην κεντρική Δημόσια Διοίκηση». Ειδικότερα, διέθετε προϋπηρεσία στη θέση του γραμματέα του Παντείου. Κάτι που σύμφωνα με την αίτηση ακύρωσης «δεν υπολογίζεται ως προϋπηρεσία σε θέση ευθύνης, απλώς στις παρατηρήσεις αναφέρεται ότι ο υποψήφιος έχει ασκήσει και αυτά τα καθήκοντα».

Εκτός από την απαιτούμενη προϋπηρεσία σε θέση ευθύνης, στην αίτηση ακύρωσης τίθεται και ζήτημα «παράβασης της αρχής της αμεροληψίας» σε ό,τι αφορά την επιτροπή επιλογής του ΑΣΕΠ. Πιο αναλυτικά, σε αυτή συμμετείχε καθηγητής πανεπιστημίου ο οποίος είχε συνυπηρετήσει με τον μετέπειτα υπηρεσιακό γραμματέα κατά τη διάρκεια της θητείας του τελευταίου ως γραμματέα του Παντείου. Οπως αναφέρεται στην αίτηση, ο καθηγητής ήταν αυτός που του έδωσε τη μεγαλύτερη δυνατή βαθμολογία στη συνέντευξη αλλά και ο μοναδικός από τα μέλη της επιτροπής που μειοψήφησε «επιμένοντας ότι προσμετράται, υπολογίζεται και μοριοδοτείται η προϋπηρεσία του ως διευθυντή διάφορων πολιτικών γραφείων».

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.