Ηταν αναμενόμενο από την ημέρα που ο βρετανικός όμιλος Currys ανακοίνωσε ότι στον πλειοδοτικό διαγωνισμό για την πώληση της αλυσίδας Κωτσόβολος η ΔΕΗ κατέθεσε την καλύτερη προσφορά, αφήνοντας πίσω τους άλλους δύο υποψήφιους αγοραστές: τον όμιλο Quest και τον όμιλο Μαρινάκη.
Την περασμένη Παρασκευή ανακοινώθηκε επίσημα: η ΔΕΗ υπέγραψε συμφωνία με τους Βρετανούς για την εξαγορά της αλυσίδας Κωτσόβολος με αντίτιμο που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης 200 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη ο δανεισμός και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας, εξαιρουμένων των μισθώσεων κατά το IFRS 16.
Στην ανακοίνωση του βρετανικού ομίλου Currys αναφέρεται ότι η αξία επιχείρησης των 200 εκατ. ευρώ είναι προσαρμοσμένη και περιλαμβάνει υποχρεώσεις μισθώσεων ύψους 97 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2022-23. Η Currys θα εισπράξει καθαρά 179 εκατ. ευρώ μετά την ολοκλήρωση της πώλησης επειδή θα προστεθούν τα ταμειακά διαθέσιμα της Κωτσόβολος, που στο οικονομικό έτος 2022-23 έκλεισαν στα 82,8 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών προκύπτει ότι το κόστος εξαγοράς της Κωτσόβολος για τη ΔEΗ είναι μόλις 100 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή ήταν το κονδύλι που προέβλεπε να δαπανήσει η εταιρεία για τη δημιουργία δικού της δικτύου logistics, υποδομών και πληροφορικής και πλέον το εξοικονομεί επειδή τώρα θα έχει στη διάθεσή της το αντίστοιχο δίκτυο της Κωτσόβολος.
Τι αγόρασε η ΔΕΗ
Κατά συνέπεια, με κονδύλι μόλις 100 εκατ. ευρώ –πέντε φορές όσο τα περσινά ετήσια κέρδη της Κωτσόβολος– η ΔΕΗ αποκτά τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη της ελληνικής αγοράς λευκών συσκευών. Η αλυσίδα Κωτσόβολος διαθέτει δίκτυο 95 φυσικών καταστημάτων στην Ελλάδα και την Κύπρο, πολυκαναλικό (omnichannel) δίκτυο πωλήσεων που περιλαμβάνει call center και επιτυχημένο e-shop αλλά και ένα ολοκληρωμένο πανελλαδικό δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας με δικές της αποθήκες, ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και μεγάλο δίκτυο συνεργατών για εγκαταστάσεις των συσκευών. Το οικονομικό έτος 2022-23, που ολοκληρώθηκε στις 30 Απριλίου 2023, η Κωτσόβολος είχε κύκλο εργασιών 733 εκατ. ευρώ, με αύξηση 12,1% έναντι του προηγούμενου έτους και λειτουργικά κέρδη 20,7 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 20% λόγω των ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων. Η εταιρεία είναι υγιής και εύρωστη και δεν έχει καθόλου δανεισμό.
Στρατηγική κίνηση
Η συμφωνία για εξαγορά της Κωτσόβολος, όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η ΔΕΗ, «αποτελεί μία στρατηγική κίνηση μετασχηματισμού» σε μια αγορά που αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εποχή της ενεργειακής μετάβασης και του νέου εξηλεκτρισμού δημιουργεί έναν ολόκληρο νέο κόσμο λύσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Με την εξαγορά της Κωτσόβολος η ΔΕΗ επεκτείνει τις δραστηριότητές της στον τομέα εμπορίας ηλεκτρικών συσκευών και οικιακού εξοπλισμού, όπου θα έχει μάλιστα ηγετική θέση και μεγάλο μερίδιο αγοράς. Αξιοποιεί επίσης το δίκτυο καταστημάτων που διαθέτει η αλυσίδα για να κερδίσει νέους πελάτες και να προωθήσει τα δικά της ενεργειακά προϊόντα, εφαρμόζει δηλαδή το ίδιο μοντέλο που εφάρμοσε με επιτυχία ο ΟΤΕ, ο οποίος πριν από 20 χρόνια αγόρασε την αλυσίδα Γερμανός ενισχύοντας την παρουσία του στην αγορά τηλεπικοινωνιών.