Σιδηρόδρομος: Έντονες αντιδράσεις για τα σχέδια μετατροπής της γραμμής Κόρινθος – Καλαμάτα σε ποδηλατόδρομο
Κύμα αντιδράσεων από φορείς και μηχανικούς.

Σφοδρές αντιδράσεις έχουν προκαλέσει στην τοπική κοινωνία τα σχέδια του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του ΤΕΕ για μετατροπή της ιστορικής γραμμής «Κόρινθος – Καλαμάτα» σε ποδηλατόδρομο. Απέναντι στο σχέδιο τίθενται Δήμοι, φορείς της περιφέρειας και ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Σιδηροδρόμων οι οποίοι ενώνουν τη φωνή τους στο κοινό αίτημα για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στο υφιστάμενο δίκτυο.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Δήμου Καλαμάτας, πρόκειται για ένα έργο το οποίο σχεδιάστηκε χωρίς να ενημερωθούν και να συμμετέχουν στις διαβουλεύσεις για αυτό οι τοπικές αρχές. Μάλιστα, οι διαδικασίες για την περάτωση του έργου έχουν ξεκινήσει καθώς προκηρύχτηκαν οι διαγωνισμοί για την εκπόνηση των προμελετών και των τευχών δημοπράτησης των έργων που έχει σχεδιάσει το Υπουργείο. Το δε εκτιμώμενο κόστος του έργου ανέρχεται στα 4,542 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το «Πράσινο Ταμείο» με την προθεσμία των οικονομικών προσφορών να λήγει στις 5 Νοεμβρίου. Επιπλέον, προβλέπεται η ολοκλήρωση του εντός 170 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης.
Από την πλευρά του και ο Σύλλογος Μηχανικών σε ανακοίνωσή του κάνει λόγο για «λαθεμένη στρατηγική» η οποία «υποβαθμίζει μια κρίσιμη εθνική υποδομή και σπαταλά πολύτιμους ευρωπαϊκούς πόρους». Το συγκεκριμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, ανακαινίσθηκε το 2010 με ευρωπαϊκά κονδύλια και μετά από ένα χρόνο, λόγω των μνημονιακών πολιτικών, τέθηκε σε αναστολή λειτουργίας. Τις ανησυχίες του σχετικά με αυτό εκφράζει ο Σύλλογος καθώς υπάρχει η πιθανότητα ακόμα και της «επιστροφής ευρωπαϊκών κονδυλίων που χρηματοδότησαν την ανακαίνιση».
«Χρειάζεται αξιοποίηση – Όχι υποβάθμιση ή καταστροφή»
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Σιδηροδρόμου σε σχετική ανακοίνωση:
«Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος; Η Ελλάδα και εδώ πρωτοστατεί και διαλέγει λάθος.
Ο σιδηρόδρομος, που πλήρωσε πολύ ακριβά τις μνημονιακές πολιτικές του 2010 με την εφαρμογή του Ν. 3891/2010, αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί πεδίο πειραματισμών τα τελευταία χρόνια.
Με τον νόμο αυτόν έκλεισαν γραμμές, διαλύθηκαν υπηρεσίες και χιλιάδες εργαζόμενοι απομακρύνθηκαν, αφήνοντας πίσω ένα ακρωτηριασμένο δίκτυο.
Έκτοτε, εφαρμόζεται μια στρατηγική αποσπασματικών παρεμβάσεων και συνεχούς απαξίωσης του σιδηροδρόμου, χωρίς συνολικό σχέδιο ανάπτυξης ή αξιοποίησης των υπαρχουσών υποδομών.
Η λαθεμένη αυτή στρατηγική εφαρμόζεται για μια ακόμη φορά στο πλήρως απαξιωμένο μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου. Η πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του ΤΕΕ να προχωρήσουν σε μελέτη για τη μετατροπή της ιστορικής γραμμής Κόρινθος – Καλαμάτα σε ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο υποβαθμίζει μια κρίσιμη εθνική υποδομή και σπαταλά πολύτιμους ευρωπαϊκούς πόρους. Το ΤΕΕ, αντί να υπερασπιστεί τον σιδηρόδρομο ως υποδομή στρατηγικής σημασίας, αντί να προωθεί την επαναλειτουργία και τον εκσυγχρονισμό του, υποστηρίζει έργα που μετατρέπουν ιστορικές γραμμές σε ποδηλατοδρόμους.
Στην Ευρώπη, χώρες όπως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ολλανδία αντιμετωπίζουν γραμμές σε αναστολή λειτουργίας με στρατηγικό σχεδιασμό, μελέτες βιωσιμότητας και αναβάθμιση υποδομών, εξασφαλίζοντας συνδεσιμότητα με πόλεις, λιμάνια, πανεπιστήμια και τουριστικούς προορισμούς.
Αντίθετα, στην Ελλάδα, η γραμμή της Πελοποννήσου οδηγήθηκε σε σταδιακή απαξίωση, λόγω πολιτικής προτίμησης στις οδικές μεταφορές, εγκατάλειψης, έλλειψης στήριξης και μνημονιακής αναστολής δρομολογίων, αφήνοντας το δίκτυο εκτεθειμένο σε φθορές και κλοπές.
Σήμερα, ενώ ωριμάζει η ιδέα για την επανεκκίνηση της λειτουργίας του μετρικού σιδηροδρόμου και υπάρχει ενδιαφέρον για τουριστική και τοπική αξιοποίησή του, το ΤΕΕ προκηρύσσει διαγωνισμό για τη μετατροπή της μετρικής γραμμής σε ποδηλατόδρομο, παραβλέποντας διεθνείς πρακτικές και τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, με κίνδυνο ακόμα και την επιστροφή ευρωπαϊκών κονδυλίων που χρηματοδότησαν την ανακαίνιση Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, που ολοκληρώθηκε το 2010 και ένα χρόνο μετά τέθηκε σε αναστολή λειτουργίας.
Ο σιδηρόδρομος είναι εργαλείο βιώσιμης ανάπτυξης, αποκέντρωσης και κοινωνικής συνοχής. Το σιδηροδρομικό μετρικό δίκτυο χρειάζεται μελέτες, επενδύσεις και τοπικές συνδέσεις, καθώς και τουριστική και πολιτιστική αξιοποίηση — όχι υποβάθμιση ή καταστροφή».
«Να σταματήσουν τώρα τα σχέδια καταστροφής του σιδηροδρόμου»
Δήλωση υπέρ της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου έκανε και ο πρώην βουλευτής Μεσσηνίας Θανάσης Πετράκος:
«Ενώνω τη φωνή μου και την έντονη διαμαρτυρία μου με όλους τους φορείς και παράγοντες που αντιδρούν στην αδιανόητη και πολιτικά εγκληματική ενέργεια της κυβέρνησης και ιδιαίτερα του Υπουργείου δήθεν Περιβάλλοντος, το οποίο μαζί με τη νεοδημοκρατική ηγεσία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας σκέφτηκαν το αδιανόητο. Να καταστρέψουν την ιστορική σιδηροδρομική γραμμή της Πελοποννήσου και να την μετατρέψουν – άκουσον, άκουσον – σε ποδηλατόδρομο.
Το σχέδιο αυτό είναι, όχι μόνο απαράδεκτο και αδιανόητο, αλλά και πολιτικά καταστροφικό και εγκληματικό και μπορεί να πληρώσουμε και πρόστιμα στην Ε.Ε., αφού ως γνωστόν το 2010 δαπανήθηκαν μέσω κοινοτικής χρηματοδότησης 70 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου.
Προσωπικά, και ως βουλευτής και ως νομαρχιακός και ως περιφερειακός σύμβουλος είχα καταθέσει τεκμηριωμένες προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό και την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου, διότι το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου έχει μέλλον, αλλά δυστυχώς δεν υπήρχε πολιτική βούληση. Σήμερα βέβαια η καταστροφική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη επιδιώκει να προχωρήσει στο ξήλωμα των γραμμών.
Με όλη τη δύναμη της φωνής μου λέω: Σταματήστε τα απαράδεκτα σχέδιά σας. Απευθύνομαι προσωπικά στον Υπουργό Μεταφορών κ. Χρήστο Δήμα και τονίζω ότι έχει υποχρέωση και καθήκον να παρέμβει τώρα και να ακυρώσει τα καταστροφικά σχέδια Παπασταύρου και Στασινού. Διαφορετικά η ευθύνη θα βαρύνει και αυτόν.
Αντί για την καταστροφή εμείς τονίζουμε ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί ο σιδηρόδρομος και να επαναλειτουργήσει το δίκτυο. Ήδη υπάρχει το ενδιαφέρον από την ελβετική κυβέρνηση και είναι δεσμευμένη η κυβέρνηση να προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Ολοκληρωμένη λύση είναι η πρόταση που είχα καταθέσει από το 2002 για κανονικοποίηση και ηλεκτροκίνηση του δυτικού άξονα Πάτρα – Πύργος – Κυπαρισσία – Ζευγολατιό – Καλαμάτα και Κόρινθος – Άργος και η διατήρηση της μετρικής γραμμής Άργος – Ζευγολατιό με νέα σύγχρονα βαγόνια. Επιπλέον η υλοποίηση των προτάσεων των φορέων για τη λειτουργία προαστιακού σιδηροδρόμου στη Μεσσηνία.
Όχι λοιπόν στην καταστροφή. Ναι στην αναγέννηση του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο».




















