Σήμερα το Προσχέδιο Προϋπολογισμού στη Βουλή

Πρόβλεψη για ανάπτυξη 6,1% το 2021, 4,5% το 2022 – Οι αδυναμίες του Προσχεδίου κατά ΣΥΡΙΖΑ και κατά το Δημοσιονομικό Συμβούλιο

Κατατίθεται σήμερα Δευτέρα 4 Οκτωβρίου στη Βουλή το Προσχέδιο Προϋπολογισμού, με  πρόβλεψη για περαιτέρω άνοδο του πήχη της ανάπτυξης το 2021 στο 6,1% έναντι  πρόβλεψης  για 5,9% που είχε ανακοινώσει πριν λίγες μέρες ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ αλλά και για αντίστοιχη μείωσή της το 2022 στο 4.5%.

Κατά τα λοιπά, το Προσχέδιο δεν εμπεριέχει εκπλήξεις και ό,τι παρεμβάσεις περιλαμβάνει είτε στο σκέλος των παροχών είτε των φορολογικών ελαφρύνσεων, κινούνται στα πλαίσια των πρωθυπουργικών εξαγγελιών στη ΔΕΘ, με το κόστος των παρεμβάσεων για το 2021 να είναι 1,1 δισ. ευρώ και για το 2022 να είναι 2,4 δισ.  ευρώ. Μεταξύ των εξαγγελιών αυτών είναι οι φορολογικές ελαφρύνσεις που ήρθαν με τροπολογία του Υπουργείου Οικονομικών στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα,  με πλέον αντιπροσωπευτική την εισαγωγή αφορολόγητου για γονικές παροχές και δωρεές ως το ύψος των 800.000 και άλλα μέτρα που θα έρθουν για ψήφιση ση Βουλή αργότερα π.χ. η χορήγηση στεγαστικού επιδόματος στους σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ που θα έρθει από το Υπουργείο Παιδείας και η επιδότηση με 100 ευρώ το μήνα εργοδοτών και εργαζομένων για τους νέους ως 29 ετών που πιάνουν για πρώτη φορά δουλειά για 6 μήνες, που θα έρθει από το Υπουργείο Εργασίας.

ΣΥΡΙΖΑ:  Τα βασικά μεγέθη είναι ακόμη στον «αέρα»

Πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης  τονίζουν ότι όλα τα βασικά μεγέθη του Προσχεδίου είναι στον αέρα, αφού λείπουν ακόμη τα στοιχεία για τα τουριστικά έσοδα που θα κρίνουν την αύξηση του ΑΕΠ κατά το κρίσιμο τρίτο τρίμηνο, αφού υπάρχουν ενδείξεις ότι από τον Αύγουστο το δημοσιονομικό έλλειμμα κινείται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από ότι αναφέρουν οι προβλέψεις της κυβέρνησης αλλά και γιατί η κυβέρνηση εξήγγειλε μέτρα στη ΔΕΘ χωρίς να πάρει την έγκριση των δανειστών για τον πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο. Με δυο λόγια, το Προσχέδιο Προϋπολογισμού αποτελεί  επί τους παρόντος άσκηση επί χάρτου και μόνο μετά τις 18-19 Οκτωβρίου  που θα έρθουν οι δανειστές και θα κλείσει η 12η αξιολόγηση, θα φανεί η πραγματική εικόνα που θα αποτυπωθεί στις 20 Νοεμβρίου στο Σχέδιο Προϋπολογισμού.

Τι λέει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο

Η πιο ενδιαφέρουσα παρατήρηση προέρχεται ωστόσο από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, που σε σχετική έκθεσή του την οποία δημοσίευσε την περασμένη Παρασκευή, αναγνωρίζει μεν τα νούμερα που δίνει η κυβέρνηση για την ανάπτυξη το 2021 και 2022 ως «ρεαλιστικά και επιτεύξιμα», αποδέχεται επίσης, αν και με κάποιους αστερίσκους,  ότι ο πολύ φιλόδοξος στόχος της αύξησης των επενδύσεων κατά 23,4% το 2022, αποκλειστικά χάρη στα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα μπορούσε, ίσως, να επιτευχθεί, αν αυτά τα κονδύλια απορροφηθούν εγκαίρως και χωρίς προβλήματα και καταφέρουν οι τράπεζες να τα διοχετεύσουν γρήγορα στον ιδιωτικό τομέα, αμφισβητεί όμως με καίριο τρόπο τις προβλέψεις της κυβέρνησης για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 2,9% το 2022, που υποτίθεται ότι  θα προέλθει σε σημαντικό βαθμό  από την αύξηση των συνολικών αμοιβών της μισθωτής εργασίας κατά 3%.

Με πληθωριστικές πιέσεις και χωρίς αύξηση μισθών πώς να ανέβει η ιδιωτική κατανάλωση και το ΑΕΠ;

Όπως όμως η έκθεση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου επισημαίνει, όταν η αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν αμοιβή της μισθωτής εργασίας προβλέπεται να είναι πολύ περιορισμένη, μόλις στο  1,1% – επειδή η οικονομική κρίση της πανδημίας συμπίεσε τον μέσο μισθό και η κυβέρνηση της ΝΔ αρνήθηκε να αυξήσει τον κατώτατο  – και μάλιστα χαμηλότερη από τον  μεσοπρόθεσμο στόχο πληθωρισμού  που έχει τεθεί από την ΕΚΤ στο 2% – και που πάντως κατά γενική παραδοχή αναμένεται να κινηθεί αρκετά ψηλότερα – δεν γίνεται να έχουμε αύξηση 3% των συνολικών αμοιβών της μισθωτής εργασίας, αν δεν γίνουν  δεκάδες χιλιάδες νέες προσλήψεις.

Από πού θα προέλθει όμως η δημιουργία τόσων χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας (και άρα η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και άρα η ανάπτυξη) όταν οι μισθοί παραμένουν καθηλωμένοι, σαρώνει η ακρίβεια, συνεπώς μειώνεται  το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα  με αποτέλεσμα να  αναπτύσσονται υφεσιακές πιέσεις  και όλες οι προσδοκίες στηρίζονται στα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης που θα ανεβάσουν κατά κύριο λόγο τις επενδύσεις π.χ. σε ΑΠΕ οι οποίες δεν παράγουν νέες θέσεις εργασίας; Προφανώς από πουθενά, δεν υπάρχει τίποτα να την τροφοδοτήσει κι αυτό είναι μάλλον το πιο αδύναμο σημείο του Προσχεδίου Προϋπολογισμού.