Σούπερ μάρκετ: Μαίνεται πόλεμος τιμών στα ράφια

Με την_x000D_
ψαλίδα μεταξύ μικρότερων και μεγαλύτερων αλυσίδων να ανοίγει περισσότερο, οι_x000D_
πέντε ισχυροί παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (Σκλαβενίτης, ΑΒ_x000D_
Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης και Lidl ελέγχουν πάνω από το 75% του_x000D_
συνολικού τζίρου) εντείνουν τις προσπάθειες να φτάσουν ακόμη ψηλότερα,_x000D_
εκμεταλλευόμενοι τη θετική συγκυρία. 

Η ανάκαμψη του τζίρου στον κλάδο που καταγράφηκε το 2017 (αύξηση 1,6% πρώτη φορά ύστερα από αρκετά χρόνια) φαίνεται ότι συνεχίστηκε και το 2018, καθώς τα πρώτα στοιχεία επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις των εταιρειών μετρήσεων για άνοδο 2,5-3% στα έσοδα.

Τα όπλα στον σκληρό πόλεμο επικράτησης είναι λίγο πολύ τα ίδια με τις προηγούμενες χρονιές, ωστόσο η πεποίθηση πως το 2019 συντρέχουν οι προϋποθέσεις για περαιτέρω αύξηση προσδίδει αισιοδοξία. Κι αυτό γιατί φαίνεται ότι η άνοδος που καταγράφουν οι πωλήσεις είναι αποτέλεσμα πραγματικής κατανάλωσης και όχι απόρροια ανατιμήσεων. Αυτή η ουσιαστική αλλαγή δεν είναι χωρίς κόστος, καθώς τροφοδοτείται από τις προσφορές, πρακτική που θα ενταθεί εφέτος, μιας και οι καταναλωτές εγκαταλείπουν όσους επιχειρούν να επαναπροσεγγίσουν το θέμα των προωθητικών ενεργειών χαμηλώνοντας τον πήχη.

Η επέκταση του δικτύου θα είναι άλλο ένα όπλο, είτε μέσω νέων καταστημάτων είτε μέσω εξαγορών, ενώ σημαντική συμβολή θα έχουν και τα εκτεταμένα προγράμματα ανακαινίσεων των υφιστάμενων σημείων πώλησης. Συνολικά υπολογίζεται ότι οι επενδύσεις των «big 5» εφέτος θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ.

Σκλαβενίτης

Εχοντας ξεφύγει πολύ πάνω από τον ανταγωνισμό, ο τζίρος του ομίλου σε ενοποιημένο επίπεδο εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 3 δισ. ευρώ το 2018, με τις πωλήσεις της βασικής εταιρείας Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης (ΕΥΣ) να έχουν διαμορφωθεί πέρυσι στα 2,4 δισ. ευρώ έναντι 2,05 δισ. ευρώ το 2017 των τότε δύο εταιρειών, της ΕΥΣ και της Ι. & Σ. Σκλαβενίτης, προτού συγχωνευτούν. Σε επίπεδο ομίλου η ΕΥΣ περιλαμβάνει στη χρήση 2018 και τις δραστηριότητες της Τhe Mart (συμμετοχή 70%) και της Χαλκιαδάκης (60%).

Το επενδυτικό πλάνο του 2019 περιλαμβάνει επενδύσεις 75 εκατ. ευρώ που θα κατευθυνθούν στην ολοκλήρωση της ανακαίνισης των τελευταίων 100 καταστημάτων του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος σε Ελλάδα και Κύπρο. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η δημιουργία e-shop (τέλη του 2019) με τη δημιουργία delivery centers.

ΑΒ Βασιλόπουλος

Με τζίρο πάνω από 2 δισ. ευρώ και την κερδοφορία σε υψηλά επίπεδα εκτιμάται ότι έκλεισε το 2018. Ο στόχος της διοίκησης είναι να επιτύχει τη διακράτηση του 40% του οφέλους του 2016 από την ανενεργή Μαρινόπουλος, ποσοστό που μεταφράζεται σε τζίρο περί τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ συνεχίζει τη διείσδυση στις πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας για τη διεκδίκηση τζίρου της τάξης των 250 εκατ. ευρώ από την αγορά των convenience stores.

Metro

Για το 2019 το επενδυτικό πλάνο της Metro AEBE της οικογένειας Παντελιάδη θα ανέλθει σε 40 εκατ. ευρώ καθώς έχει προγραμματιστεί να ανοίξουν οκτώ νέα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα σε συνδυασμό με εκτενές πλάνο ανακαινίσεων σε καταστήματα My Μarket και κέντρα διανομής. Προς το τέλος του χρόνου αναμένεται να εγκαινιαστεί και το πρώτο κατάστημα χονδρικής στη Λεμεσό της Κύπρου. Σημαντική χρονιά ήταν και το 2018, καθώς ολοκληρώθηκε με επιτυχία το τριετές πλάνο ενοποίησης με τη Βερόπουλος. Το 2018 οι ενοποιημένες πωλήσεις άγγιξαν το 1,2 δισ. ευρώ με αύξηση περίπου 1,5% συγκριτικά με το 2017.

Μασούτης

Νέες επενδύσεις ύψους 25 εκατ. ευρώ και 15 νέα καταστήματα σχεδιάζει η αλυσίδα, η οποία πλέον αναπτύσσεται και στην Αττική μέσω της εξαγοράς της Προμηθευτικής. Ο τζίρος διαμορφώθηκε περίπου στα 720 εκατ. ευρώ το 2018 από 761 εκατ. το 2017 χωρίς να υπολογίζονται τα καταστήματα της Προμηθευτικής. Ο στόχος είναι το 2020 να έχει φτάσει ο τζίρος στο 1 δισ. ευρώ.

Lidl

Ανοδικά έκλεισε το 2018, σύμφωνα με πληροφορίες. Συνολικά οι επενδύσεις της Lidl Hellas φέτος εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνουν το άνοιγμα πέντε νέων καταστημάτων, την πλήρη ανακαίνιση και επέκταση επτά υπαρχόντων, την ολοκλήρωση του πλάνου εγκατάστασης φούρνου σε όλα τα καταστήματα του δικτύου και την επέκταση των αποθηκευτικών της χώρων.