Σπίρτζης: Για την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ έπρεπε να υπάρχουν 48,8 εκατ. ευρώ, όταν αναλάβαμε βρήκαμε… 614 ευρώ!

Για παρακράτος μιας γκρίζας εποχής στον ΟΑΣΘ έκανε λόγο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του Γιάννη Σαρίδη, βουλευτή Θεσσαλονίκης της Ένωσης Κεντρώων. 

Όπως είπε χαρακτηριστικά, «η “ημέρα μηδέν ” για τις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης δεν είναι τον Φεβρουάριο του 2015, που ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση. Η “ημέρα μηδέν ” πηγαίνει πολύ πίσω, το 1949, που έγινε ο ΟΑΣΘ, που υπήρξε, δηλαδή, η δημιουργία ενός μορφώματος, που επί της ουσίας αναπαρήγαγε και “τάιζε ” και χρηματοδοτούσε και πριμοδοτούσε το παρακράτος μιας γκρίζας εποχής, που το παραλάβαμε το 2015 με πλήθος αμαρτιών».

Ο υπουργός επισήμανε πως σύμφωνα με την «αμαρτωλή σύμβαση» που υπήρχε, για την ανανέωση του στόλου θα έπρεπε να υπάρχουν 48,8 εκατ. ευρώ ενώ όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας ο ΣΥΡΙΖΑ βρήκαν μόλις 614 ευρώ!

Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε στην καταδίκη του πρώην πρόεδρου του ΟΑΣΘ για μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, καθώς χρωστούσε στα ασφαλιστικά ταμεία περίπου 24 εκατ. ευρώ και υπογράμμισε: «Προφανώς, αν δεν προχωρούσαμε σε μια άλλη λογική, σε μια λογική κρατικοποίησης -ή αποιδιωτικοποίησης, όπως το λέμε, γιατί δεν είναι ακριβώς κρατικοποίηση, μετέχουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επιτέλους σε αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης-, απλά η Θεσσαλονίκη δεν θα είχε λεωφορεία. Δεν θα είχε το μοναδικό μέσο για να μπορούσε να μετακινηθεί ο κόσμος ή θα έπρεπε να δώσουμε, όπως έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, πάνω από 150 εκατομμύρια ευρώ δώρο στον ΟΑΣΘ και στη διοίκηση του προκειμένου να συνεχίζεται το πάρτι που συνεχιζόταν».

«Εμείς βρήκαμε 150 λεωφορεία που είναι σε θέση να λειτουργήσουν, τα υπόλοιπα έπρεπε να συντηρηθούν, γεγονός που δημιούργησε ένα πολύ μεγάλο έλλειμμα τόσο στα λεωφορεία, όσο και στις κρίσιμες ειδικότητες που πρέπει να υπάρχουν στον Οργανισμό» σημείωσε επίσης ο υπουργός και προσέθεσε: «Εμείς βρήκαμε χρήματα για τον διαγωνισμό, όταν δεν υπήρχε ούτε ένα ευρώ, ούτε στο ΕΣΠΑ, ούτε στα αποθεματικά του Οργανισμού» και ο διαγωνισμός για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων θα πραγματοποιηθεί πολύ σύντομα. Επεσήμανε δε και την καινοτομία αυτού του διαγωνισμού που αφορά και την προμήθεια ανταλλακτικών αλλά και τη βαριά συντήρηση. Τις επόμενες μέρες διευκρίνισε ο υπουργός ολοκληρώνεται η διαδικασία -υπάρχουν κάποιες γραφειοκρατικές διαδικασίες- από τη διαχειριστική αρχή για να «μπορέσουμε να βγάλουμε τον διαγωνισμό».

Στη δευτερολογία του ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, καθώς, όπως είπε, ενδεχομένως να ήταν πιο εύκολο να δομηθεί από την αρχή ένας νέος Οργανισμός, παρά να γίνει η εκκαθάριση του ήδη υπάρχοντος.

Σχετικά με το ερώτημα του κ. Σαρίδη, γιατί δεν υπάρχει μετρό στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι η ερώτηση θα πρέπει να απευθυνθεί στις προηγούμενες κυβερνήσεις που κρατούσαν κολλημένο αυτό το έργο και που μάλιστα κατηγορούν την παρούσα κυβέρνηση «για τους μουσαμάδες αντί για εκδοτήρια, που ανήκουν σε άλλο έργο».

Ο υπουργός αναρωτήθηκε γιατί η Θεσσαλονίκη δεν έχει μετρό, γιατί δεν έχει τράμ, ποιος ξήλωσε το τραμ, γιατί δεν έχει προαστιακό. Όπως είπε, «όλα αυτά τα γνωρίζει ο λαός της Θεσσαλονίκης, εμείς έχουμε προχωρήσει σε μια αναδιοργάνωση του αστικού μεταφορικού έργου, η συχνότητα των λεωφορείων στο κέντρο της πόλης είναι κάθε 2 λεπτά» και πρόσθεσε ότι «πρέπει να πάμε σε άλλη λογική, η διοίκηση του ΟΑΣΘ αναζητεί λύση ακόμη και με μεταχειρισμένα λεωφορεία καθώς ένα μέρος των ρουσφετιών της προηγούμενης κυβέρνησης σε σχέση τα ΚΤΕΛ ήταν να αναλάβει ο ΟΑΣΘ ακόμη και διαδρομές των ΚΤΕΛ, τώρα τα δρομολόγια επιστρέφουν στα ΚΤΕΛ και με αυτό τον τρόπο εξοικονομούνται 18 λεωφορεία και 57 οδηγοί, ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγια σε περιοχές εκτός κέντρου, που μέχρι πρότινος δεν εξυπηρετούνταν».

Όπως τόνισε ο κ. Σπίρτζης, πρώτο μέλημα της κυβέρνησης είναι να ολοκληρωθεί το μετρό και να αποδοθεί στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης και προσέθεσε πως «βρήκαμε χρήματα για τον εκσυγχρονισμό του στόλου, με ηλεκτροδοτούμενα λεωφορεία και φυσικό αέριο για να μην υπάρχει ρύπανση».

Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε τέλος, πως στόχος του υπουργείου και της διοίκησης του ΟΑΣΘ είναι ο σωστός και ολιστικός σχεδιασμός για την πόλη και την Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης, ο εκσυγχρονισμός του στόλου και οι προσλήψεις σε κρίσιμες ειδικότητες.

Αποκατάσταση ζημιών στην Κρήτη

Σε απάντηση επίκαιρης ερώτησης για την αποκατάσταση των ζημιών στα Χανιά, από τον βουλευτή Χανίων Μανώλη Συντυχάκη, του ΚΚΕ, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε πως από την πρώτη στιγμή κλιμάκιο μηχανικών του υπουργείου μετέβη στην Κρήτη για τη σύνταξη τεχνικών δελτίων και τη χρηματοδότηση τεχνικών έργων. Ο κ. Σπίρτζης δήλωσε έκπληκτος για τον χειρισμό των υποδομών από τον αρμόδιο Οργανισμό, καθώς όπως είπε, σημειώνονται στρεβλώσεις και συντηρήσεις έργων «πέρα από κάθε λογική».

Όπως τόνισε ο υπουργός η κατανομή της χρηματοδότησης των δήμων, με κονδύλια ύψους 92 εκατ. ευρώ, έχει ήδη γίνει και έχει ανακοινωθεί, ενώ η αποκατάσταση των τμημάτων του ΒΟΑΚ που έχουν καταστραφεί θα γίνει με οριστικές και όχι με πρόχειρες λύσεις.

Σε σχέση με την αποκατάσταση της ιστορικής γέφυρας του Κερίτη, ο κ. Σπίρτζης είπε θα γίνει στα πρότυπα του γεφυριού της Πλάκας, κι ότι μόλις χθες για το ζήτημα αυτό είχε σύσκεψη με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού. Μάλιστα, προανήγγειλε τη δημιουργία μιας νέας σύγχρονης γέφυρας, σε συνεννόηση με τον δήμαρχο Πλατανιά, ώστε η γέφυρα του Κερίτη να είναι μιας κατεύθυνσης. Ο υπουργός τόνισε ωστόσο, πως πρώτη προτεραιότητα του υπουργείου αποτελεί το τμήμα στα Μεγάλα Χωράφια ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα προσβασιμότητας.

Τέλος, σε σχέση με τις ζημιές στην Ανατολική Κρήτη από τη θεομηνία της 6ης Απριλίου, ο κ. Σπίρτζης είπε πως η τοπική αυτοδιοίκηση δεν χρειάστηκε τη συνδρομή του υπουργείου σε πρώτη φάση, ωστόσο αν αυτή ζητηθεί η αντιμετώπιση από πλευράς υπουργείου θα είναι το ίδιο άμεση και σύντομη.