Σπόροι Chia: Ενεργειακό μυστικό και τροφή του τρεξίματος

Οι σπόροι Chia, κατατάσσονται στην ομάδα των υπερτροφών, και έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια, αποκτώντας όλο και περισσότερους φανατικούς οπαδούς. Σίγουρα όμως δεν είναι μια καινούργια ανακάλυψη, καθώς ήταν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της βασικής διατροφής του στρατού των Αζτέκων και των Μάγια (Μιλώντας πάντα για τον 16ο αιώνα).

Γράφει η Σοφία Νικολαϊδου*

Χαρακτηριστικά την αποκαλούσαν ως «η τροφή του τρεξίματος» και αυτό γιατί διαθέτουν υδρόφιλες ιδιότητες που βοηθούν στην ρύθμιση των ηλεκτρολυτών.

Διατροφική Αξιολόγηση

Ας δούμε όμως την διατροφική αξιολόγηση των σπόρων αυτών ανά 100γρ.

Ενεργειακή απόδοση 436 kcal

Νερό 5,8 γρ

Λίπη 30,74 γρ

Υδατάνθρακες 7,72γρ

Πρωτεΐνες 16,54γρ

Ασβέστιο 18 mg

Σίδηρος 7,72 mg

Μαγνήσιο 335 mg

Κάλιο 407 mg

Βιταμίνη Α 54 I.U.

Βιταμίνη Β3 8,83 mg

Και άλλα πολλά ακόμα στοιχεία σε μικρότερες όμως ποσότητες, υπάρχουν σε αυτούς του μικροσκοπικούς οβάλ σπόρους (1mm).

Τα οφέλη των σπόρων Chia

Το Chia, καλλιεργείται κυρίως για εμπορικούς σκοπούς καθώς είναι μια τροφή πλούσια σε ω-3, ω-6 και ω-9 λιπαρά οξέα. Θεωρείται πλέον ως λειτουργικό τρόφιμο, διότι εκτός από το να συμβάλλει στην ανθρώπινη διατροφή βοηθά:

Στην αύξηση του δείκτη κορεσμού και στην τόνωση  του μεταβολισμού

Αυξάνουν την αντοχή (ιδιαίτερα στους αθλητές)

Βοηθά στην δημιουργία μυών και στην ενίσχυση των οστών (Λόγω υψηλού ποσοστού ασβεστίου)

Βοηθούν στη πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων (Λόγω λιπαρών οξέων)

Στην μείωση των φλεγμονωδών διαταραχών

Στην μείωση των διαταραχών του νευρικού συστήματος

Βοηθούν στην ομαλή λειτουργεία του πεπτικού συστήματος (λόγω των φυτικών ινών)

Καθώς και στη πρόληψη από τον Σακχαρώδη Διαβήτη.

Σε ποιες τροφές μπορώ να προσθέσω τους σπόρους;

Οι σπόροι Chia μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως επιπρόσθετα σε διάφορα τρόφιμα ως γαρνιτούρα (διακόσμηση) σε smoothies, σε μπάρες δημητριακών κ.α. Το 2009 η Ευρωπαϊκή ένωση έδωσε την έγκρισή της στο chia ως νέο τρόφιμο, επιτρέποντάς το να είναι το 5% από την συνολική ύλη των προϊόντων άρτου.

Παρενέργειες

Με τις τελευταίες ανακοινώσεις από την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), οι σπόροι Chia δεν έχουν δηλητηριώδεις τάσεις. Τα πάντα όμως πρέπει να καταναλώνονται σε ένα φυσιολογικό επίπεδο, γιατί σίγουρα η αυξημένη κατανάλωση θα επιφέρει προβλήματα στο πεπτικό σύστημα.

Προσοχή στα άτομα με αλλεργίες σε ξηρούς καρπούς (που εκεί οι σπόροι Τσία μπορεί να λειτουργήσουν ως αλλεργιογόνα). Επιπλέον, επειδή περιέχουν υψηλά επίπεδα ω-3 λιπαρών οξέων, τα οποία τείνουν να αραιώνουν το αίμα, αν κάποιος λαμβάνει αντιπηκτικά ή είναι σε φαρμακευτική αγωγή, καλό είναι να συμβουλευτεί τον γιατρό του. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν ότι η κατανάλωση των σπόρων αλληλεπιδρά με τα φάρμακα, παρόλα αυτά καλό είναι να προσέχουμε.

*Η Σοφία Νικολαΐδου είναι Κλινικός Διαιτολόγος & Διατροφολόγος και Pilates Instructor. Μπορείτε να διαβάσετε άρθρα της στο www.meddiet.gr ή να επικοινωνήσετε μαζί της στο meddietsn@gmail.com

Πηγή: runnfun.gr

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.