Στην… αρένα των eSports

Ο ηλεκτρονικός αθλητισμός είναι τόσο εθιστικός όσο το αλκοόλ, το τσιγάρο και τα ναρκωτικά

Εκατομμύρια θεατές παρακολούθησαν το Evolution 2019 Championship Series από την Παρασκευή 2 Αυγούστου μέχρι και την Κυριακή 4 Αυγούστου. Το Evo, όπως αποκαλείται χάριν συντομίας, είναι το σπουδαιότερο πρωτάθλημα μαχητικών ηλεκτρονικών παιχνιδιών στον κόσμο. Χιλιάδες παίκτες συμμετείχαν, ενώ επίσης χιλιάδες ήταν αυτοί που είδαν live τους αγώνες στο 43 ορόφων χλιδάτο ξενοδοχείο του Λας Βέγκας Mandalay Bay. Πέρα από τη δόξα, έπαθλα χιλιάδων ευρώ δόθηκαν στους νικητές κάθε παιχνιδιού. Το συνολικό ποσό των χρημάτων που μοιράστηκαν ξεπέρασε τις 240.000 ευρώ! Ο παίκτης που κέρδισε τα περισσότερα χρήματα στο τουρνουά γύρισε σπίτι του κατά σχεδόν 32.000 δολάρια πλουσιότερος! Την ίδια στιγμή όμως που τα eSports αποκτούν ολοένα και περισσότερη δημοτικότητα, το πρόβλημα του εθισμού στα βιντεοπαιχνίδια καθίσταται πιο έντονο. Η εικόνα ανήλικων παιδιών πίσω από μια οθόνη για ώρες γίνεται όλο και πιο οικεία.

Βιομηχανία πολλών δισ.

Πίσω από τα βιντεοπαιχνίδια βρίσκεται αδιαμφισβήτητα μια από τις μεγαλύτερες και ισχυρότερες βιομηχανίες του πλανήτη. Με τζίρο που ανέρχεται σε δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο και τείνει να ακολουθεί ανοδική πορεία χρόνο με τον χρόνο, κατάφερε να φέρει στο προσκήνιο τα eSports, δηλαδή τον αποκαλούμενο ηλεκτρονικό αθλητισμό. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία ιστοσελίδων με αντικείμενο τα eSports, το 2018 οι μόνιμοι θεατές ανήλθαν περί τα 173 εκατομμύρια, με τους περιστασιακούς να φτάνουν τα 222 εκατ. Αν και το σύνολο των σχεδόν 400 εκατ. θεατών φαντάζει τεράστιο, το 2019 αναμένεται να ξεπεράσει τα 450 εκατ. (253 εκατ. περιστασιακοί – 201 εκατ. μόνιμοι). Μέχρι το 2022, όπως υπολογίζεται, περισσότεροι από 640 εκατ. θεατές θα παρακολουθούν είτε φανατικά είτε περιστασιακά τους αγώνες. Τα νούμερα είναι αστρονομικά. Η δεξαμενή που υπάρχει για τις πολυεθνικές ώστε να αντλήσουν διαφημιστικό κοινό είναι μεγαλύτερη ακόμη και από αυτές του πρωταθλήματος του αμερικανικού ποδοσφαίρου, του NBA και του Champions League. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως πριν από μερικά χρόνια τα eSports μπήκαν στο ESPN, το μεγαλύτερο τηλεοπτικό αθλητικό κανάλι στον κόσμο.

Από μια τέτοια τεράστια μπίζνα δεν θα μπορούσε φυσικά να λείπει το στοίχημα. Αρκετές είναι οι στοιχηματικές εταιρείες που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια και είναι εξειδικευμένες στα eSports. Μάλιστα, όποιος θέλει μπορεί να ποντάρει και σε bitcoin.

Τι είναι το Evo

Αν και μέχρι σήμερα οι βασιλιάδες των πρωταθλημάτων στα eSports είναι το «Dota 2» και το «LoL» (και τα δύο online βιντεοπαιχνίδια που ανήκουν στην κατηγορία MOBA – Multiplayer Οnline Βattle Αrena), το Evo διαθέτει τους δικούς του φανατικούς παίκτες και θεατές. Από το μακρινό 1996, χρονιά που για πρώτη φορά διεξάχτηκε στις ΗΠΑ με την ονομασία Battle by the Bay, το Evolution Championship Series έχει εξελιχθεί σε διόλου ευκαταφρόνητη δύναμη στον χώρο του ηλεκτρονικού αθλητισμού. Στο φετινό πρωτάθλημα συμμετείχαν 9.173 παίκτες που διαγωνίστηκαν σε σύνολο εννέα μαχητικών βιντεοπαιχνιδιών. Τα χρήματα των επάθλων σε κάθε παιχνίδι μοιράστηκαν κατ’ αναλογία 60/20/10/4/2/2/1/1. Δείγμα της σπουδαιότητας του Evo στην κοινότητα των eSports η συμμετοχή της Sony ως σπόνσορα.

Επικίνδυνος εθισμός

Τον Ιούνιο του 2018 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κατέγραψε ως νέα επίσημη ψυχική διαταραχή τον εθισμό σε παιχνίδια που παίζονται σε διαδίκτυο και κονσόλες, ενώ αρκετές χώρες συμπεριλαμβάνουν τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια στην ίδια κατηγορία με τον αντίστοιχο στο αλκοόλ και το τσιγάρο.

Ο εθισμός στο διαδικτυακό παιχνίδι έχει χτυπήσει την πόρτα και της χώρας μας. «Η ενασχόληση όλο και περισσότερων μικρών παιδιών και εφήβων με το διαδικτυακό παιχνίδι έχει γίνει θεσμός. Το ποσοστό εθισμού στα διαδικτυακά παιχνίδια και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι αυξανόμενο. Στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έρευνες και στοιχεία αποδεικνύουν περισσότερες από 500 περιπτώσεις παιδιών που έχουν νοσηλευτεί στα νοσοκομεία Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού” και Αγία Σοφία. Το 65% αυτών ήταν παιδιά ηλικίας άνω των δώδεκα ετών που έδειχναν εξαρτημένη συμπεριφορά στα διαδικτυακά παιχνίδια» επισημαίνει στο Documento ο ψυχολόγος Ιωάννης Νίκου.

Σε παγκόσμιο επίπεδο ο διαδικτυακός εθισμός αυξάνεται στα παιδιά ηλικίας 13, 14 και 15 χρόνων. Οπως μας εξηγεί ο κ. Νίκου, οι λόγοι που ένα παιδί εθίζεται είναι πολλοί. «Είναι σημαντικό να δούμε γιατί ένας νέος άνθρωπος οδηγείται εκεί. Ας δούμε όχι τι κερδίζει αλλά τι προσπαθεί ίσως να αποφύγει. Δεν θέλει να ικανοποιηθεί μόνο, να ευχαριστηθεί από το παιχνίδι, αλλά θέλει να αποφύγει δυσκολίες, π.χ. οικογενειακά προβλήματα, σχολικό άγχος, bullying, αδυναμία κοινωνικοποίησης, κοινωνική φοβία κ.ά.». «Δημιουργείται έτσι ένα ψηφιακό κλουβί που από τη φύση του προκαλεί ευχαρίστηση» προσθέτει, ενώ καταλήγει ότι η καλύτερη αντιμετώπιση είναι η πρόληψη σε τρία στάδια. «Πρώτον, οι γονείς πρέπει να έχουν ενδιαφέρον προς τα παιδιά τους, να τους δίνουν ερεθίσματα, να ασχολούνται μαζί τους. Δεύτερον, η πολιτεία όταν ένα φαινόμενο έχει αυξανόμενη τάση επιβάλλεται να παρέχει ενημέρωση. Τρίτον, να γνωρίσει ο ίδιος ο έφηβος, το παιδί, τι ακριβώς κάνει. Συμβουλευτική δηλαδή προς το ίδιο το άτομο».

Ετικέτες