Τα «γαλάζια» ΜΜΕ είχαν σπάσει τον κουμπαρά του κτηματολογίου

Πρωταθλήτρια η «Χώρα» του Τράγκα στη λίστα με τις ευνοημένες δεξιές εφημερίδες για την… προβολή της κτηματογράφησης

Τη λίστα με τα εκατομμύρια ευρώ τα οποία δόθηκαν το 2008 από την Κτηματολόγιο ΑΕ σε μέσα μαζικής ενημέρωσης για τις ανάγκες προβολής της διαδικασίας της κτηματογράφησης δημοσιεύει σήμερα το Documento. Τα κονδύλια αυτά ερευνώνται από τις εισαγγελικές αρχές και το ΣΔΟΕ, όπως είχε αποκαλύψει το documentonews.gr. Τα χρήματα δόθηκαν σε ΜΜΕ είτε μέσω διαφημιστικών εταιρειών οι οποίες είχαν αναλάβει στο παρελθόν επικοινωνιακές εκστρατείες της ΝΔ είτε απευθείας από την Κτηματολόγιο ΑΕ.

Οπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας, την περίοδο εκείνη τα περισσότερα χρήματα από το σύνολο των εφημερίδων έλαβε η «Χώρα της Κυριακής» του δημοσιογράφου Γιώργου Τράγκα παρά το γεγονός ότι η κυκλοφορία της εμφανιζόταν ιδιαίτερα χαμηλή. Από την ανάγνωση των στοιχείων προκύπτει ότι τα Μέσα που στήριζαν την τότε κυβέρνηση ευνοήθηκαν σε σχέση με αντιπολιτευόμενα η κυκλοφορία των οποίων ήταν κατά πολύ υψηλότερη.

Τα μεγαλύτερα ποσά από τα συνολικά 6,2 εκατ. ευρώ δόθηκαν σε κανάλια και ραδιόφωνα την περίοδο εκείνη, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύει το Documento, ενώ όπως φαίνεται χρήματα δόθηκαν και σε εκατοντάδες ΜΜΕ σε ολόκληρη την Ελλάδα. Το ερώτημα βέβαια που τίθεται και στο οποίο καλούνται να απαντήσουν οι εισαγγελείς είναι κατά πόσο τα κονδύλια αυτά ήταν όντως αναγκαίο να δοθούν από την Κτηματολόγιο ΑΕ. Εάν δηλαδή θα μπορούσε η διαδικασία της κτηματογράφησης να καλυφθεί επικοινωνιακά με πολύ λιγότερα χρήματα και επίσης εάν τα ΜΜΕ τα οποία έλαβαν τα χρήματα αυτά προέβαλαν όσο θα έπρεπε τη διαδικασία της κτηματογράφησης.

Στη Βουλή τα στοιχεία

Τα αναλυτικά στοιχεία της Κτηματολόγιο ΑΕ για το 2008 διαβιβάστηκαν στη Βουλή έπειτα από ερώτηση του βουλευτή Νίκου Νικολόπουλου προς τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά. Η ερώτηση αφορούσε το δημοσίευμα του Documento αναφορικά με την έρευνα των εισαγγελέων και του ΣΔΟΕ στα διαφημιστικά κονδύλια της εταιρείας την περίοδο 2007-12.

Οπως είχε αποκαλυφθεί, μόνο για το 2008 ξοδεύτηκαν περί τα 6,2 εκατ. ευρώ για τις ανάγκες προβολής της διαδικασίας της κτηματογράφησης. Το πρόγραμμα για τη συγκεκριμένη διαφημιστική δαπάνη είχε υποβληθεί προς έγκριση στον τότε υπουργό Επικρατείας αρχικά τον Οκτώβριο του 2007, ενώ η απόφαση αυτή συμπληρώθηκε με νέα έγκριση του υπουργού Επικρατείας λόγω παρατάσεων που είχαν δοθεί για τις διαδικασίες κτηματογράφησης.

Το 2009 το τμήμα Επικοινωνίας και Δημόσιων Σχέσεων της Κτηματολόγιο ΑΕ υπέβαλε στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας μέσω της εφαρμογής e-Πασιθέα τον απολογισμό της διαφημιστικής δαπάνης. Οπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία, χρήματα πήραν συνολικά 610 μέσα μαζικής ενημέρωσης τόσο πανελλαδικής όσο και περιφερειακής εμβέλειας. Από ό,τι φαίνεται, Μέσα φίλα προσκείμενα στην τότε κυβέρνηση Καραμανλή ευνοήθηκαν σε σχέση με άλλα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εφημερίδα «Χώρα της Κυριακής» του δημοσιογράφου Γ. Τράγκα. Η κυκλοφορία του φύλλου την περίοδο εκείνη δεν ξεπερνούσε τα 1.955 φύλλα κατά μέσο όρο, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της κυκλοφορίας των εφημερίδων του 2008. Αυτό ωστόσο δεν στάθηκε εμπόδιο ώστε η εφημερίδα να λάβει από την Κτηματολόγιο ΑΕ τα μεγαλύτερα ποσά από τον έντυπο Τύπο, ύψους 64.296 ευρώ. Την ίδια ώρα εφημερίδες με πολύ μεγαλύτερη κυκλοφορία έλαβαν λιγότερα χρήματα. Για παράδειγμα «Το Βήμα» έλαβε 45.653 ευρώ με κυκλοφορία 45.581 φύλλα η ημερήσια έκδοση και 190.278 φύλλα η κυριακάτικη.

Η «Ελευθεροτυπία» έλαβε 43.436 ευρώ με κυκλοφορία 46.416 φύλλα το ημερήσιο φύλλο και 158.075 φύλλα η «Κυριακάτικη». Η «Καθημερινή» έλαβε αντίστοιχα 38.605 ευρώ με κυκλοφορία 52.754 ευρώ κατά μέσο όρο το ημερήσιο και 156.648 το κυριακάτικο φύλλο. Αντίστοιχα το «Εθνος» έλαβε 37.015 ευρώ με κυκλοφορία 41.670 φύλλα το ημερήσιο και 125.077 το κυριακάτικο, το «Πρώτο Θέμα» 53.004 ευρώ με πωλήσεις που άγγιζαν τα 190.949 φύλλα και τα «Νέα» έλαβαν 44.295 ευρώ, με μέσο όρο κυκλοφορίας 58.541 φύλλα ως καθημερινή έκδοση. Μεταξύ όσων έλαβαν χρήματα ήταν και η free press εφημερίδα του σημερινού υποψήφιου ευρωβουλευτή της ΝΔ Γιώργου Κύρτσου «City Press», η οποία έλαβε περί τις 28.110 ευρώ.

Ο συγκεκριμένος εκδότης ήταν ο μεγάλος ευνοημένος, σύμφωνα με παλαιότερα δημοσιεύματα, από την κρατική διαφήμιση που χορηγούσε η τότε κυβέρνηση, καθώς το 2008 η «City Press» φέρεται να έλαβε περί τα 5,9 εκατομμύρια ευρώ!

Τα αξιοπερίεργα

Από την ανάγνωση των στοιχείων προκύπτει δυσανάλογο μοίρασμα των κονδυλίων και σε άλλα έντυπα που στήριζαν τότε την κυβέρνηση σε σχέση με αντιπολιτευόμενα ή ακόμη και συμπολιτευόμενα όπως ο «Ελεύθερος Τύπος». Η τότε ιδιοκτήτρια Γιάννα Αγγελοπούλου δεν είχε και τις καλύτερες σχέσεις με την κυβέρνηση Καραμανλή και το σύστημα που είχε δημιουργηθεί γύρω του. Ετσι, αν και επρόκειτο για κεντροδεξιά εφημερίδα με υψηλή κυκλοφορία σε σχέση με άλλες δεξιές εφημερίδες, εντούτοις έλαβε χαμηλότερη διαφήμιση.

Συγκεκριμένα, η εφημερίδα «Ελεύθερος» είχε λάβει 21.732,48 ευρώ με μέση ημερήσια κυκλοφορία 5.602 φύλλα, ενώ ο «Ελεύθερος Τύπος» της Γ. Αγγελοπούλου είχε λάβει 18.144 ευρώ με μέση ημερήσια κυκλοφορία 31.512 φύλλα και 90.669 φύλλα η κυριακάτικη έκδοση.

Αντίστοιχα η «Ελεύθερη Ωρα» είχε λάβει 11.852 ευρώ με μέση ημερήσια κυκλοφορία 1.235 φύλλα και κυριακάτικη 2.528 φύλλα, η «Νίκη» 10.500 ευρώ με μέση κυκλοφορία 596 φύλλα, η «Απογευματινή» έλαβε 15.732 ευρώ με μέση ημερήσια κυκλοφορία 11.813 φύλλα και κυριακάτικη 8.725, η «Βραδυνή» 28.808 ευρώ με μέση ημερήσια κυκλοφορία 1.744 φύλλα και κυριακάτικη 2.811 φύλλα, το «Αρθρο» 19.441 ευρώ με μέση κυριακάτικη κυκλοφορία 4.217 φύλλα.

Στα αξιοπερίεργα καταγράφεται και η εφημερίδα «Παρασκήνιο», η οποία έλαβε 23.452 ευρώ με μέση κυκλοφορία 2.495 φύλλα, όταν, για παράδειγμα, το τότε πασοκικό «Καρφί» έλαβε 9.788 ευρώ με μέση κυκλοφορία 25.730 φύλλα το Σαββατοκύριακο, όσα έλαβε και ο «Λόγος» με κυκλοφορία μόλις 293 φύλλα. Περί τις 24.532 ευρώ έλαβε η «Αξία» με κυκλοφορία 13.280 φύλλα, η «Ισοτιμία» με 16.422 φύλλα έλαβε 19.909 ευρώ, το «Κέρδος» 19.857 ευρώ με μέση κυκλοφορία 830 φύλλα και η «Εξπρές» 15.082 ευρώ με 657 φύλλα. Στην κατηγορία των οικονομικών εφημερίδων περί τις 7.603 ευρώ έλαβε η «Financial Box», επίσης συμφερόντων Τράγκα, με μέση κυκλοφορία 89 φύλλα.

Στον Σκάι τα περισσότερα

Εκτός από τις εφημερίδες, διαφημιστικά κονδύλια δόθηκαν και σε δεκάδες ραδιόφωνα σε ολόκληρη την Ελλάδα. Τα περισσότερα χρήματα, όπως ήταν αναμενόμενο, έλαβαν οι μεγάλοι ραδιοφωνικοί σταθμοί. Για παράδειγμα ο Antenna FM 97,2 έλαβε 82.342 ευρώ, ο Ράδιο Εννέα 98,9 (πρώην Θέμα) 46.324 ευρώ, ο Flash 96,0 πήρε 35.699 ευρώ και ο Real FM του Νίκου Χατζηνικολάου 61.091 ευρώ. Τα περισσότερα χρήματα έλαβε το ραδιόφωνο του Σκάι το οποίο την περίοδο εκείνη βρισκόταν στην πρώτη θέση της ακροαματικότητας. Συγκεκριμένα ο σταθμός του ομίλου Αλαφούζου έλαβε 99.497 ευρώ, ενώ εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι χρήματα δόθηκαν και σε κρατικά ή δημοτικά ραδιόφωνα, όπως η NET 105,8 FM και ο Αθήνα 9,84 που έλαβαν 15.341 και 16.120 ευρώ αντίστοιχα.

Εκτός από τους ενημερωτικούς σταθμούς χρήματα δόθηκαν και στους ψυχαγωγικούς, όπως επίσης στους αθλητικούς. Αναλυτικά, ο Derti 98,6 έλαβε 12.274 ευρώ, το Love Radio 97,5 16.246 ευρώ, ο Ερωτικός FM 94,8 πήρε 7.053 ευρώ, ο Λάμψη 92,3 – Αττικής έλαβε 24.285 ευρώ και ο Μελωδία 100 – Αττικής 21.900 ευρώ.

To 1,3 εκατ. ευρώ στα κανάλια

Το μεγαλύτερο ποσό από τα διαφημιστικά κονδύλια του κτηματολογίου πήγαν στα μεγάλα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας, με το σύνολο να αγγίζει το 1,3 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα περί τις 221.631 ευρώ έλαβε ο Alpha TV, 124.544 το Alter Channel, 383.254 o ΑΝΤ1, 231.296 ευρώ το Mega Channel και 237.358 το Star Channel. Χρήματα όμως δόθηκαν και στην κρατική τηλεόραση, με τη NET να λαμβάνει 66.750 ευρώ και την ΕΡΤ3 12.037 ευρώ.

Το ερώτημα βέβαια που τίθεται και θα πρέπει να ερευνήσουν οι εισαγγελείς είναι με τι κριτήριο δόθηκαν τα χρήματα αυτά. Εάν δηλαδή οι εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ δόθηκαν υπό την προϋπόθεση ότι τα κανάλια και τα ραδιόφωνα θα προβάλλουν συγκεκριμένα σποτ σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα για την κτηματογράφηση και όντως τελικά αυτά προβλήθηκαν όπως συμφωνήθηκε. Από την απάντηση πάντως της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης προκύπτει ότι στο αρχείο της υπηρεσίας ναι μεν υπάρχουν τα απολογιστικά της Κτηματολόγιο ΑΕ για το 2008, όχι όμως και τα παραστατικά. Είναι ερώτημα εάν αυτά υπάρχουν στο αρχείο της εταιρείας.

Τα χρήματα δόθηκαν είτε μέσω διαφημιστικών εταιρειών που αναλάμβαναν και επικοινωνιακές εκστρατείες της ΝΔ είτε απευθείας από την Κτηματολόγιο ΑΕ

Eφοδος εισαγγελέων – ΣΔΟΕ

Τα κονδύλια της Κτηματολόγιο ΑΕ προς τα ΜΜΕ βρίσκονται υπό εισαγγελική έρευνα εδώ και χρόνια, όπως είχε αποκαλύψει το Documento. Οι πρώτες έρευνες κλιμακίου του ΣΔΟΕ στο πλαίσιο εισαγγελικής παραγγελίας είχαν μάλιστα ξεκινήσει το 2012, ενώ πριν από έναν χρόνο το ΣΔΟΕ είχε αποστείλει έγγραφο προς την εταιρεία με την οποία ζητούσε στοιχεία για τα κονδύλια της εταιρείας την περίοδο 2007-12. Η έρευνα για άγνωστο λόγο είχε παγώσει μέχρι πριν από λίγες μέρες που πραγματοποιήθηκε έφοδος στην Κτηματολόγιο ΑΕ παρουσία εισαγγελέα. Η ομάδα ήταν πολυμελής και δεν άφησε κανένα περιθώριο για αναβολές ενώ κατέσχεσε υλικό της εταιρείας το οποίο προφανώς είχε να κάνει με τις έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη από τις εισαγγελικές αρχές και το ΣΔΟΕ εδώ και χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εισαγγελέας που παρίστατο μαζί με το κλιμάκιο του ΣΔΟΕ παρέμεινε εκεί για περίπου οκτώ ώρες. Είχαν προηγηθεί καταγγελίες προς τον Αρειο Πάγο για καθυστερήσεις στις εισαγγελικές έρευνες οι οποίες είχαν αποσταλεί και στο Documento. Οι καταγγέλλοντες ζητούσαν από την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ξένη Δημητρίου να μεριμνήσει για «την άμεση διερεύνηση της υπόθεσης με πρωτοφανή χαρακτηριστικά κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης από την οποία προέκυψε ζημία για το ελληνικό Δημόσιο» για την περίοδο 2007-12. Σημειώνεται ότι η εισαγγελική έρευνα για τη διαφημιστική καμπάνια της Κτηματολόγιο ΑΕ είχε ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2010 έπειτα από παραγγελία του εισαγγελέα Εφετών Αθηνών. Μέχρι και σήμερα όμως παραμένει ανοικτή.

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.