Τα νοικοκυριά εκπέμπουν SOS

Μοιάζει με το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Είναι η γκιλοτίνα που επικρέμαται πάνω από τις ελληνικές επιχειρήσεις της πραγματικής οικονομίας από μια κλωστή που ετοιμάζεται να σπάσει. Τελικά πώς να διώξεις τα… μαύρα πανιά της απαισιοδοξίας όταν από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού προκύπτει ότι η κρατική υποστήριξη σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις ανήλθε μόλις σε 2,9 δισ. ευρώ;

Ποιες είναι όμως οι πραγματικές απώλειες σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις; Οι αριθμοί ζαλίζουν και δείχνουν επιστροφή στις μνημονιακές ημέρες που με τόση δυσκολία αποτινάξαμε τον Σεπτέμβριο του 2018.

Μέτρα-ασπιρίνες

Οπως λοιπόν γνωρίζουμε από τις αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, για κάθε πέντε εβδομάδες που ισχύουν περιοριστικά μέτρα έχουμε απώλειες της τάξης των 2 δισ. ευρώ στα εισοδήματα των νοικοκυριών, ενώ οι απώλειες του τζίρου των επιχειρήσεων ανέρχονται σε 7 δισ. ευρώ…

Με δεδομένο ότι από τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους μέχρι το τέλος Απριλίου έχουν διανυθεί 17 εβδο-μάδες, εύκολα προκύπτει ότι οι απώλειες αυτού του τετραμήνου στα εισοδήματα των νοικοκυριών ανέρχονται σε 6,8 δισ. ευρώ, ενώ έχουν γίνει μαύρος καπνός 23,8 δισ. ευρώ από τον τζίρο της αγοράς!

Τι έδωσε όμως σε αντιστάθμισμα για όλα όσα έχει προκαλέσει στην οικονομία η κυβέρνηση Μητσοτάκη; Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού που η ίδια ανακοίνωσε, η κρατική ενίσχυση στο τετράμηνο ανήλθε μόλις στα 2,9 δισ. ευρώ. Πώς λοιπόν τα νοικοκυριά θα πληρώσουν όλες αυτές τις ανελαστικές υποχρεώσεις όταν έχουν απολέσει 6,8 δισ. ευρώ στο τετράμηνο και πώς θα διασωθούν οι μικ-ρομεσαίες επιχειρήσεις κάτω των 20 εργαζομένων με τέτοια πτώση τζίρου;

Μικρή η κατανάλωση

Σε όλα αυτά προστίθεται και η αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, οι οποίοι σκιάζονται για το μαύρο μέλλον της Ελλάδας και ως εκ τούτου… μαζεύουν τις καταναλωτικές τους δαπάνες. Η μαύρη ψυχολογία που έχει εγκαθιδρύσει σε όλα τα επίπεδα το «επιτελικό» κράτος Μητσοτάκη κάνει, σύμφωνα με έρευνα, το 60% των Ελλήνων καταναλωτών να ξοδεύει λιγότερα μετά την πανδημία και το 43% να αγοράζει μόνο τα απαραίτητα, ενώ η τιμή των προϊόντων και υπηρεσιών έχει γίνει μακράν το σημαντικότερο κριτήριο αγοράς (67%). Η έρευνα Future Consumer Index Ελλάδα 2021, την οποία παρουσίασε η ΕΥ Ελλάδος, διεξάχθηκε με τη συνεργασία της MRΒ μεταξύ 9 και 15 Απριλίου 2021 και είναι μέρος ευρύτερης παγκόσμιας έρευνας της ΕΥ Future Consumer Index, η οποία παρακολουθεί τις καταναλωτικές τάσεις στις σημαντικότερες αγορές του κόσμου μετά την πανδημία.

Αυτό σημαίνει ούτε λίγο ούτε πολύ ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να επιβιώσουν για πολύ καιρό με πολύ χαμηλούς τζίρους, κάτι που δεδομένων των συνθηκών φαντάζει αδύνατο για τουλάχιστον τις μισές από αυτές. Ομως εδώ εισέρχεται και η δεύτερη συνιστώσα της κατανάλωσης, οι συνταξιούχοι. Το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης ασφυκτιά υπό το βάρος της διαχείρισης των «αρίστων». Περισσότεροι από 400.000 υποψήφιοι συνταξιούχοι περιμένουν τη σύνταξή τους (που σημαίνει ότι αδυνατούν να έχουν χρήματα για τις ανάγκες ακόμη και διατροφής τους). Από την άλλη, η κυβέρνηση επιβάλλει υπερφορολόγηση που μειώνει τα εισοδήματά τους, ενώ στο συρτάρι βρίσκεται και η μείωση των συντάξεων κατά 20%. Ολα αυτά μειώνουν τον τζίρο των επιχειρήσεων, δεδομένου ότι τόσο οι αποδοχές των μισθωτών όσο και οι συντάξεις κατευθύνονται στο σύνολό τους σχεδόν στην άμεση κατανάλωση.

 

6,8

δισ. ευρώ είναι οι απώλειες στα εισοδήματα των νοικοκυριών το διάστημα από τον Ιανουάριο του 2021 έως και τον Απρίλιο

23,8

δισ. ευρώ έχουν χαθεί την παραπάνω περίοδο από τον τζίρο της αγοράς

2,9

δισ. ευρώ μόλις είναι η κρατική ενίσχυση, όταν οι ανελαστικές υποχρεώσεις είναι αμείλικτες για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις

 

ΘΕΣΗ
Τάσος Μπάρλας

Στης ακρίβειας τον καιρό

Τα μηνύματα είχαν δοθεί από καιρό. Η πανδημία κορονοϊού που έπληξε τον πλανήτη ανέδειξε παγκοσμίως τα χρόνια προβλήματα στο διατροφικό σύστημα.

Στην Ελλάδα μάλιστα, όπου ο πρωτογενής τομέας παλεύει αβοήθητος εδώ και χρόνια, το πρόβλημα αναδείχτηκε αμέσως μετά τη χαλάρωση των μέτρων περιορισμού.

Ενα σύστημα εγκαταλειμμένο που στηρίζεται βασικά σε εκβιομηχανισμένες μεθόδους, εντατικοποίηση, μονοκαλλιέργειες και αλόγιστη χρήση χημικών φαρμάκων.

Αποτέλεσμα, η άνοδος των εισαγωγών, κάτι που έχει άμεση επίπτωση την άνοδο των τιμών. Η εκρηκτική άνοδος που παρουσιάστηκε στις τιμές των αμνοεριφίων πριν από το Πάσχα συνεχίζεται και με πολλά άλλα προϊόντα.

Οι τιμές σε αλεύρι, αυγά, νωπά λαχανικά, παιδικές τροφές, καφέ, κρασί και άλλα προϊόντα έχουν πάρει την ανηφόρα, με την κυβέρνηση Μητσοτάκη να κρύβεται πίσω από τις στατιστικές.

Πολλοί κάνουν λόγο για άνοδο της τιμής του καλαθιού της νοικοκυράς κοντά στο 15% από τον Σεπτέμβριο του 2020. Η επόμενη ημέρα της πανδημίας φέρνει ακόμη μεγαλύτερη φτωχοποίηση ενός σημαντικού μέρους των ελληνικών νοικοκυριών.

Οι «σοφοί» όμως του Κυριάκου χλευάζουν τους πολίτες προτρέποντάς τους να περπατούν για να βρουν την καλύτερη προσφορά.

Το μεγάλο όμως πρόβλημα που έχουμε μπροστά μας δεν αντιμετωπίζεται παρά μόνο με άμεση αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας. Ενα μοντέλο που θα έχει κέντρο τη βιώσιμη γεωργία και τον άνθρωπο.

Κάτι που πρέπει να επιδιώξουν όλες οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας για να μην καταλήξουμε να βλέπουμε καθημερινά πολίτες να ψάχνουν στα σκουπίδια για να βρουν κάτι να φάνε.