Τεχνητή νοημοσύνη και νέοι: Ευλογία ή κατάρα για τη μάθηση;

Τεχνητή νοημοσύνη και νέοι: Ευλογία ή κατάρα για τη μάθηση;

Πλέον, πολλοί μαθητές χρησιμοποιούν το AI για κάθε είδος σχολικής εργασίας, από εκθέσεις μέχρι εξισώσεις. Είναι αναμφισβήτητο πως μπορεί να είναι ένας καλός βοηθός στη μάθηση, μερικοί εκπαιδευτικοί όμως ανησυχούν πως η κατάχρηση του καταλήγει στο να σκέφτεται αυτό αντί για εκείνους.  

Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα του Συμβουλίου Ψηφιακής Εκπαίδευσης (Digital Education Council) μεταξύ των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με 3.839 ερωτηθέντες από 16 χώρες (και την Ελλάδα), το 86% των φοιτητών ανέφεραν ότι χρησιμοποιούν AI στις σπουδές τους, ενώ το 54% το χρησιμοποιεί σχεδόν καθημερινά. Φαίνεται λοιπόν πως έχει ‘εισβάλει’ στον τομέα της εκπαίδευσης και πως η χρήση του συνεχώς θα μεγαλώνει.

Η νέα αυτή αλλαγή έχει όμως αντιμετωπιστεί αρνητικά από εκπαιδευτικούς, οι οποίοι υποστηρίζουν πως όταν το AI προσφέρει έτοιμες απαντήσεις, ληστεύει από τους μαθητές την κριτική σκέψη και την ατομική αναζήτηση πληροφοριών, οι οποίες είναι απαραίτητες για την σωστή μάθηση. Επιπλέον υποστηρίζουν πως όταν η απάντηση είναι ένα κλικ μακριά, ο μαθητής χάνει κάθε διάθεση για μάθηση και προωθείται η γρήγορη λύση αντί της κατανόησης

Από την άλλη όμως, το AI δεν είναι εχθρός. Μπορεί να γίνει πολύτιμος σύμμαχος στον μαθητή ο οποίος το χρησιμοποιεί για να κατανοήσει καλύτερα ένα μάθημα, ή για βοήθεια σε κάποια απορία. Επιπλέον έχει αποδεχθεί πως μπορεί να παρέχει απίστευτη βοήθεια σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, μέσω την προσαρμοσμένης μάθησης.

Τελικά, η αποτελεσματικότητα του εργαλείου πέφτει στα χέρια του μαθητή. Καλείται να κάνει την έρευνα του για το πως να αξιοποιήσει το AI και να θέσει στον εαυτό του όρια ώστε να υποστηρίζεται η υγιής κατανόηση. Σε ανεπτυγμένες χώρες όπως η Κίνα, η Σουηδία, το Ηνωμένο Βασίλειο κ.α. το ΑΙ έχει ενσωματωθεί στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συνδυάζεται με ρομποτική και προγραμματισμό, ενώ υπάρχουν ακόμη και εκπαιδευτικά εγχειρίδια τεχνητής νοημοσύνης. Βλέπουμε λοιπόν πως δεν πρέπει να φοβόμαστε το μέλλον της εκπαίδευσης, αλλά να εκτιμήσουμε τις δυνατότητες που προσφέρει και να προετοιμαστούμε αναλόγως.

*Ο Νικήτας Κοσμαδάκης είναι μαθητής της Β’ Τάξης Λυκείου.

Διαβάστε επίσης

Τεχνητή Νοημοσύνη ή Τεχνητό Βόλεμα;

Builder.ai: Διαφήμιζε Τεχνητή Νοημοσύνη αλλά έκρυβε 700 Ινδούς εργαζόμενους

«Σπινόζα»: Το εργαλείο για να μην αφεθεί η δημοσιογραφία στην τεχνητή νοημοσύνη

Documento Newsletter