Από το Θέατρο Μουσούρη πέρασαν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής θεατρικής σκηνής. Από τη Μαίρη Αρώνη και την Αντιγόνη Βαλάκου, έως την Αλίκη Βουγιουκλάκη και την Τζένη Καρέζη το θέατρο της πλατείας Καρύτση είναι από τα ιστορικότερα θέατρα στο κέντρο της Αθήνας.
Η ίδρυση και οι πρώτες δεκαετίες
Το θέατρο άνοιξε για πρώτη φορά στις 12 Δεκεμβρίου 1934 προς τιμή της τότε γυναίκας του Μουσούρη και ηθοποιό, Αλίκη Θεοδωρίδη, κόρη της μεγάλης Κυβέλης και λεγόταν «Θέατρον Αλίκης». Το μισθωτήριο του θεάτρου υπογράφτηκε στις 9 Νοεμβρίου 1933 με μηνιαίο μίσθωμα 100.000 δρχ και με υποχρέωση το μίσθιον σε «πλήρες χειμερινό θέατρο».
Διάσημες παραστάσεις και συμβολή στην ελληνική τέχνη
Στη σκηνή του Θεάτρου Μουσούρη έχουν παίξει σχεδόν όλοι οι ηθοποιοί σε ένα ρεπερτόριο ευρύτατης γκάμας: επιθεώρηση, κωμωδία, κομεντί και δράμα. Το πρόγραμμα της πρώτης παράστασης έγραφε «Θίασος Αλίκη- Λογοθετίδης-Μουσούρης». Τελειώνοντας τη δραματική Σχολή η Αλίκη Βουγιουκλάκη έπαιξε στο πλευρό του Μουσούρη τον ρόλο της Ελάιζα Ντουλίτλ στο έργο «Ωραία μου Κυρία» του Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, το 1958.
Ένα ακόμα προνόμιο του θεάτρου είναι ότι σε αυτό γεννήθηκε το «Θέατρο Τέχνης» του Καρόλου Κουν. Έγραψε ο Κάρολος Κουν: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ με πόση στοργή και ειλικρινές ενδιαφέρον ο Κώστας Μουσούρης εφιλοξένησε για τρία χρόνια το “Θέατρο Τέχνης” στο θέατρο του. Ούτε αργότερα, το 1947, σαν έφυγε στην Αμερική, με πόση επιμονή, αγάπη θυσία των ιδίων του συμφερόντων, με παρότρυνε, με ενεθάρρυνε και με παραστάθηκε να παρακάμψω τις δυσκολίες και να εγκαταστήσω το “Θέατρο Τέχνης” για τρία χρόνια στο θέατρό του».
Αρχιτεκτονική και σχεδιασμός
Αρχές της δεκαετίας του ’50 ο Κώστας Μουσούρης θέλοντας να το αναβαθμίσει το γκρέμισε σχεδόν από τα θεμέλια. Τότε ο σπουδαίος ζωγράφος Νίκος Νικολάου προσφέρει στον Κώστα Μουσούρη τον θαυμάσιο πίνακα που κοσμεί έως σήμερα το χολ του θεάτρου. Ο ιστορικός του θεάτρου Γιάννης Σιδέρης περιγράφει το εσωτερικό της πλατείας του θεάτρου «Θαλασσιά η αυλαία, ταιριαστή με την επένδυση των καθισμάτων και με το χρώμα των στύλων που στερέωναν την αίθουσα του νέου Θεάτρου».
Σύγχρονο ρεπερτόριο
Μετά το θάνατο του Μουσούρη ο Δημήτρης Χορν έπαιξε στο θέατρο -που το είχε αναλάβει η Τζένη Ρουσσέα- τον Ενρίκο Δ’ του Πιραντέλο.






















