Το Brexit μπήκε στην καθημερινότητα

Μπροστά σε ένα πρόβλημα που κανείς πρωθυπουργός δεν θα ήθελε να αντιμετωπίσει βρίσκεται ο Βρετανός πρωθυπουργός και υποστηρικτής του Brexit Μπόρις Τζόνσον: από την αρχή του έτους τον ταλανίζουν τα προβλήματα στην καθημερινότητα εκατομμυρίων Βρετανών πολιτών και χιλιάδων επιχειρήσεων λόγω Brexit.

Η γερμανική «Deutsche Welle» παρουσίασε μια τέτοια περίπτωση σε ρεπορτάζ της από το ολλανδικό λιμάνι Χουκ φαν Χόλαντ ακολουθώντας έναν Βρετανό ταξιδιώτη που προσπαθεί να περάσει στην ΕΕ. Ο τελωνιακός του άρπαξε μέσα από τα χέρια το τυλιγμένο σε αλουμινόχαρτο σάντουιτς με ζαμπόν που κρατούσε με την αιτιολογία ότι κατά την είσοδό του στην ΕΕ δεν επιτρέπεται να έχει μαζί του συγκεκριμένα είδη τροφίμων, όπως κρέας, λαχανικά, ψάρι, φρούτα και τα συναφή!

Τα προβλήματα ελέω Brexit είναι καθημερινά και πολύπλευρα. Την ίδια στιγμή, σάλος ξέσπασε και ζητήθηκε η παραίτηση της υπουργού Αλιείας Βικτόρια Πρέντις καθώς δήλωσε ότι δεν διάβασε τη συμφωνία με τις Βρυξέλλες λόγω εορταστικού φόρτου τα Χριστούγεννα, την ώρα που οι Σκωτσέζοι ψαράδες βρίσκονται σε απόγνωση. Εξαιτίας των γραφειοκρατικών διαδικασιών έχουν σταματήσει οι εξαγωγές προς τις αγορές της ΕΕ. Φρέσκοι αστακοί, στρείδια και χτένια δεν φτάνουν εγκαίρως στα ευρωπαϊκά καταστήματα και όταν φτάνουν η τιμή τους είναι πολύ ανώτερη αυτής των ανταγωνιστών τους.

Κίνηση και μεταφορικά

Ενδεικτικό είναι ότι μέσα σε δεκατρείς ημέρες τα μεταφορικά κόμιστρα μέσω Μάγχης γνώρισαν σημαντική αύξηση. Το κόστος για τη μεταφορά ενός φορτηγού από τη Γαλλία στο Ηνωμένο Βασίλειο την προηγούμενη εβδομάδα ήταν κατά 39% υψηλότερο σε σχέση με τη μέση τιμή κατά το τρίτο τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της παγκόσμιας πλατφόρμας logistics Transporeon.

Από τις αρχές του 2021 η κίνηση στο γαλλικό λιμάνι του Καλέ έχει μειωθεί κατά 75%. Εταιρείες μεταφορών, όπως η DPD, διέκοψαν για λίγες ημέρες τη λειτουργία τους λόγω των νέων δεδομένων, ενώ άλλες εκτιμούν ως ασύμφορα πλέον τον τεράστιο χρόνο αναμονής των οδηγών και τις επίπονες διατυπώσεις.

Μπλόκο στον εφοδιασμό

Στην υπό βρετανική διοίκηση Βόρεια Ιρλανδία, η οποία τελωνειακά ανήκει στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά σε ό,τι αφορά τα προϊόντα είναι ευθυγραμμισμένη με την ενιαία αγορά της ΕΕ, η κατάσταση μοιάζει να είναι ακόμη χειρότερη. Επικεφαλής ομίλων σουπερμάρκετ προειδοποίησαν μέσω επιστολής τους στον υπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Μάικλ Γκόουβ ότι απαιτείται «επείγουσα παρέμβαση» για να αποφευχθεί σοβαρή αναταραχή στον ανεφοδιασμό τροφίμων, ενώ εκπρόσωποί τους καλούν καθημερινά μέσω των τηλεοπτικών πάνελ την κυβέρνηση να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία. Μάλιστα ορισμένα σουπερμάρκετ εμφανίζουν ήδη ελλείψεις νωπών προϊόντων από τη Βρετανία, ενώ μεγάλη βρετανική αλυσίδα ένδυσης στο Παρίσι χτύπησε καμπανάκι, αδυνατώντας πλέον να εξαγάγει τα προϊόντα της στην ΕΕ.

Βρετανικά πολυκαταστήματα έχουν διακόψει τις αποστολές προϊόντων τους στην ΕΕ κατόπιν ηλεκτρονικής παραγγελίας, αφού σε όσα κατασκευάζονται σε τρίτες χώρες προστίθενται πλέον διπλοί δασμοί όταν εισέρχονται στη Βρετανία και την ΕΕ.

Οπως υπολογίζεται, το ετήσιο κόστος του Brexit για τη βρετανική οικονομία θα προσεγγίζει την άλλοτε συνεισφορά της χώρας στον κοινοτικό προϋπολογισμό. Ισως το χειρότερο απ’ όλα είναι ότι φαντάζει απίθανο οι Βρυξέλλες να αποδεχτούν αλλαγές ουσίας στη συμφωνία. Οπως επισήμανε με νόημα το στέλεχος της Κομισιόν Λέον Ντελβό: «Πρόκειται απλώς για μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου. Υπήρχαν και άλλες προτάσεις στο τραπέζι, αλλά οι Βρετανοί διάλεξαν τη λιγότερο φιλόδοξη πρόταση».

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.