Η εκδίωξη της Κίττυς Παϊταζόγλου από τον Γερμανό σκηνοθέτη της «Αντιγόνης» Ούλριχ Ράσε.
Μέχρι πότε θα επιτρέπουμε σε σκηνοθέτες που καλούμε στην Επίδαυρο να συμπεριφέρονται λες και παίζουν επιτραπέζιο στην αυλή της γιαγιάς τους; Μέχρι πότε θα ανεχόμαστε να επιλέγουν Έλληνες ηθοποιούς για την παράστασή τους και μετά να τους διώχνουν ακυρώνοντας μαζί και το ρόλο τους; Μέχρι πότε θα κάνουμε γαργάρα τέτοιες προσβολές;
Ο λόγος για την αποπομπή της ηθοποιού Κίττυς Παϊταζόγλου από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή που άνοιξε τα φετινά Επιδαύρια σε σκηνοθεσία του Ούλριχ Ράσε. Δυστυχώς δεν πρόλαβε να ερμηνεύσει τον ρόλο της Ισμήνης, για την οποία την είχε επιλέξει ο ίδιος ο κ. Ράσε. Είκοσι μέρες πριν από την πρεμιέρα ο Γερμανός σκηνοθέτης την έδιωξε από την παράσταση επειδή αποφάσισε ότι δεν του κάνει. Και μαζί εξοστράκισε τον ρόλο της Ισμήνης που ερμήνευε η ηθοποιός. Στη λογική του ό, τι δεν μας αρέσει το κόβουμε και το πετάμε.
Παρά την ανακοίνωση του Φεστιβάλ Αθηνών και του Εθνικού Θεάτρου, στην οποία ευχαριστούν την κ. Παϊταζόγλου για την άψογη συνεργασία, ευθύνες έχουν προφανώς και οι δύο καλλιτεχνικοί θεσμοί. Πώς είναι δυνατόν να επιτρέπουν τέτοιες συμπεριφορές; Ως πότε θα κυριαρχεί η στρεβλή εντύπωση ότι κάθε φιλοξενούμενος σκηνοθέτης στην Επίδαυρο έχει το ελεύθερο να κάνει ό,τι του καπνίσει; Το γεγονός ότι η σύμβαση της κ. Παϊταζόγλου εξακολουθεί να είναι σε ισχύ, εφόσον είχε δεσμεύσει την εργασία της στη συγκεκριμένη παράσταση και η αποχώρησή της έγινε με αποκλειστική ευθύνη του σκηνοθέτη, δεν αναιρεί ούτε την απαξιωτική συμπεριφορά εις βάρος της ούτε την επαγγελματική και προσωπική ματαίωση που υπέστη από τη συνεργασία της με το φεστιβάλ και την πρώτη κρατική μας σκηνή.
Κι εμείς το επιτρέψαμε. Και εφόσον το επιτρέψαμε στείλαμε το μήνυμα ότι ο καθένας μπορεί να συνεχίσει να συμπεριφέρεται με αυτόν ή με ανάλογους τρόπους. Χωρίς να σκεφτούμε ότι αυτή η παράλογη ανοχή διαιωνίζει καταστάσεις που θα έπρεπε να έχουν εκλείψει προ πολλού. Και ότι αφήνουμε όσους είμαστε υποχρεωμένοι να προστατεύουμε αθωράκιστους στις καλλιτεχνικές ορέξεις κάθε μεγαλοσχήμονα έως ότου σοβαρευτούμε και πούμε μπάστα φίλε μου, δεν σε καλέσαμε για να αλλάζεις γνώμη κάθε πέντε λεπτά. Δεν σε καλέσαμε για να επιλέγεις μια ηθοποιό και μετά να τη διώχνεις. Σε καλέσαμε, σε τιμήσαμε παραχωρώντας σου την Επίδαυρο, μη συμπεριφέρεσαι σαν ευρωπαίος κόπανος.
Μέχρι να πούμε ως εδώ και μη παρέκει. Και να απαιτήσουμε τον ανάλογο σεβασμό από εκείνους που τιμούμε και φιλοξενούμε. Από εμάς εξαρτάται να τελειώσουμε μια και καλή με αυτή την παρωχημένη, κραυγαλέα και εκτός εποχής νοοτροπία του κακομαθημένου σκηνοθέτη-αφέντη.
Διαβάστε επίσης
Σου στέλνω Μήλο CPT: Εικαστικές εννοιολογήσεις του παραδοσιακού στη σύγχρονη Ελλάδα
Έμμα Γκόλντμαν: Μια ζωή επανάσταση
Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις σχολίασε τον θάνατο του Μπράιαν Τζόουνς των Rolling Stones