Τσίπρας: Παραλλήλισε το έργο της «Παναγοπούλας» με το δρόμο που μας βγάζει από την πολυετή οικονομική κρίση και την επιτροπεία

Η χώρα αλλάζει σελίδα. Αυτό το μήνυμα έστειλε ο πρωθυπουργός, κατά την ομιλία του στα εγκαίνια της διπλής σήραγγας της περιοχής «Παναγοπούλα» της εθνικής οδού Κορίνθου - Πατρών. 

Ο Αλέξης Τσίπρας προσέδωσε μάλιστα, συμβολικό χαρακτήρα στο έργο, για το οποίο είπε πως «ανοίγει ταυτόχρονα ο δρόμος για να μπορέσουμε σύντομα να βγούμε από αυτή τη μεγάλη περιπέτεια, την πολυετή κρίση και την πολυετή οικονομική επιτροπεία».

Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι τα όποια έργα ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει και δεν ανήκουν σε κανέναν υπουργό. Άφησε αιχμές για πρακτικές που ακολουθήθηκαν στο παρελθόν και υπογράμμισε την ανάγκη πλέον η χώρα να μπει σε τροχιά παραγωγικής ανασυγκρότησης. Εξάλλου, ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε δέσμη μέτρων για τη Δυτική Ελλάδα και την Αχαΐα, και συγκεκριμένα για την ανάπτυξη της περιοχής και τη βελτίωση της ζωής των κατοίκων.

«Σήμερα είναι μια ημέρα χαράς, μια γιορτινή ημέρα για την Πελοπόννησο, μια γιορτινή ημέρα για την Πάτρα, για την Αχαΐα, για τη Δυτική Ελλάδα στο σύνολό της, θα έλεγα. Διότι είναι μια ημέρα που ολοκληρώνεται ένα έργο, που πολλοί πίστεψαν ότι δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ» είπε ο πρωθυπουργός και ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του.

«Θέλω να πω ότι η ολοκλήρωση αυτού του έργου έχει έναν ισχυρό συμβολισμό. Δεν είναι μόνον ότι έρχεται να ολοκληρωθεί έπειτα από πολλά χρόνια και να δείξει ότι η χώρα μας μπορεί. Μπορεί να σταθεί στα πόδια της, μπορεί να ξεπεράσει την κρίση. Είναι, κυρίως, θα έλεγα, ότι δείχνει τον συμβολισμό ότι ανοίγουν δρόμοι μπροστά μας. Ανοίγει ο δρόμος που περιόριζε τη Δυτική Ελλάδα στην επαφή της με το κέντρο της χώρας, με την πρωτεύουσα. Ανοίγει, όμως, ταυτόχρονα και ο δρόμος για να μπορέσουμε σύντομα να βγούμε από αυτή τη μεγάλη περιπέτεια, την πολυετή κρίση και την πολυετή οικονομική επιτροπεία», τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας και συμπλήρωσε «αυτός είναι ο ισχυρότερος συμβολισμός».

Πρόσθεσε ότι «η εικόνα μιας χώρας που παρά τις δυσκολίες, παρά τις τρομακτικές στερήσεις του λαού, του μεγάλου μέρους του λαού και παρά τη μεγάλη περιπέτεια των τελευταίων χρόνων, καταφέρνει να στέκεται στα πόδια της και να ολοκληρώνει έργα, που εκσυγχρονίζουν τις δημόσιες υποδομές, να "ξεκολλάει" έργα που ήταν τελματωμένα εδώ και χρόνια. Δεν είναι μια εικόνα χώρας που βρίσκεται σε παρακμή και μιζέρια. Αλλά είναι μια εικόνα χώρας που καταφέρνει να ξεπερνά τις δυσκολίες, που πατά στα πόδια της και κοιτά το μέλλον», σημείωσε ο πρωθυπουργός.

Ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρθηκε και στις δυσκολίες που αντιμετώπισε η κυβέρνηση κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, λέγοντας «θέλω να πω ότι όλο αυτό το δύσκολο διάστημα, όλες αυτές τις δύσκολες ημέρες που περάσαμε τους προηγούμενες μήνες και την περίοδο της πολύ δύσκολης διαπραγμάτευσης, αλλά και τώρα, με πολλούς να παριστάνουν τις Κασσάνδρες και τους κακούς προφήτες, σπεύσαμε να κλείσουμε τα αυτιά, να σηκώσουμε τα μανίκια και να δουλέψουμε σκληρά, γνωρίζοντας ότι το όφελος από αυτή την προσπάθεια δεν θα το αποκομίσουμε άμεσα, αλλά μακροπρόθεσμα. Και αυτό νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο δίνει, αν θέλετε, και ένα συμβολικό μήνυμα για το πώς πρέπει από εδώ και στο εξής να δουλεύουμε, πώς πρέπει να αγωνιζόμαστε», τόνισε ο πρωθυπουργός.

Επανέλαβε τις ευχαριστίες του σε όλους όσοι συνέβαλαν στο έργο και δήλωσε ικανοποιημένος που ο δρόμος παραδίδεται έγκαιρα πριν από το Πάσχα, δίνοντας έμφαση στο γεγονός ότι θα παράσχει ασφάλεια και άνεση στις μετακινήσεις των εκδρομέων.

«Δεν θέλω σήμερα να μιλήσω εκτενώς για την ιστορία αυτού του έργου», είπε ο πρωθυπουργός και συμπλήρωσε: «Ξέρετε ότι ο δρόμος αυτός, για πολλά χρόνια, είχε γίνει θρύλος από μόνος του. Και κυρίως είχε γίνει θρύλος για την ατελείωτη ταλαιπωρία που εξασφάλιζε στους πολίτες, ιδιαίτερα σε ημέρες, όπως τούτες εδώ τις γιορτινές, τις ημέρες της μαζικής εξόδου και κυρίως αναφέρομαι στην επικινδυνότητά του. Θέλω, όμως, να πω κάτι, με αφορμή τα όσα είπε ο υπουργός Υποδομών. Βαθιά μας πεποίθηση είναι ότι τα έργα, που πληρώνονται με χρήματα του ελληνικού λαού, έχουν έναν και μοναδικό ιδιοκτήτη: τον ελληνικό λαό που τα πληρώνει και που δικαιούται να δει την ανταποδοτικότητα των χρημάτων που σπαταλά», υπογράμμισε.

«Την προηγούμενη εβδομάδα, είπαμε το ίδιο στα Τέμπη, ότι ο ιδιοκτήτης είναι ο ελληνικός λαός. Αυτό, μάλλον, ενόχλησε ορισμένους, υπήρξαν φωνές διαμαρτυρίας. Εγώ θέλω να το επαναλάβω, όμως, σήμερα και να πω και κάτι ακόμα: δεν διεκδικεί η δική μας κυβέρνηση την πατρότητα της ιδέας, του μόχθου και του σχεδιασμού, για να υπάρξει ένα σύγχρονο, οδικό δίκτυο στον τόπο. Διότι είναι προφανές ότι όλα αυτά ξεκίνησαν, εδώ και μια δεκαετία. Αυτό το οποίο διεκδικούμε να μας πιστωθεί, είναι ότι καταφέραμε, ύστερα από σχεδόν τέσσερα χρόνια, που τα έργα αυτά είχαν βαλτώσει, να τα ξεκολλήσουμε και να τα ολοκληρώσουμε σε ένα χρόνο που νομίζω ότι, κατά κοινή ομολογία, ήταν χρόνος ρεκόρ για αντίστοιχα έργα της ίδιας κλίμακας», δήλωσε ο πρωθυπουργός.

Πρόσθεσε με νόημα ότι «τα έργα όταν παραδίδονται, όταν ολοκληρώνονται, έχουν ούτως ή άλλως πολλούς "πατεράδες". Αντιθέτως, τα έργα που σκαλώνουν, τα έργα που βαλτώνουν, τα έργα που υπερκοστολογούνται, τα έργα που δεσμεύονται και δεσμεύουν χειροπόδαρα το ελληνικό δημόσιο, διότι έχουν προβληματικές συμβάσεις, αυτά τα έργα, δυστυχώς, δεν έχουν κανέναν πατέρα. Και κανείς δεν έχει κάνει ποτέ αυτοκριτική σε αυτό τον τόπο. Κανείς δεν έχει αναλάβει το παραμικρό κομμάτι της ευθύνης για το πώς, για χρόνια τώρα, αυτά τα οποία σας ανέφερα πιο πριν, αυτές οι συνθήκες της υπερκοστολόγησης, των συμβάσεων που έδεναν το δημόσιο συμφέρον χειροπόδαρα, δεν ήταν η εξαίρεση στον κανόνα. Και αυτή είναι μια συζήτηση την οποία κάποια στιγμή πρέπει να την κάνουμε και να την κάνουμε σοβαρά. Γιατί δεν αφορά μόνον το χθες, αφορά και το αύριο», υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας.

«Σήμερα ολοκληρώνεται ένα έργο που εκσυγχρονίζει το οδικό δίκτυο της χώρας, ένα μεγάλο έργο για την Πάτρα και την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα» είπε και συμπλήρωσε αναφερόμενος στο έργο: «Όταν το αναλάβαμε ήταν εξαιρετικά δύσκολο να φανταστούμε ότι μέσα σε δύο χρόνια θα καταφέρουμε σήμερα, εδώ, να κάνουμε όλοι μαζί τα εγκαίνια. Ένα έργο που ήταν αδιανόητο να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί, εάν δεν είχε γίνει μια πολύ σοβαρή προσπάθεια σκληρής διαπραγμάτευσης με τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές. Διαπραγματεύσεις που εξορθολόγησαν τις απαιτήσεις από το Δημόσιο, εξασφάλισαν ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα με καταληκτική ημερομηνία παράδοσης για το έργο, καθώς επίσης και ποινικές ρήτρες σε περίπτωση υπέρβασης των προθεσμιών. Η επαναδιαπραγμάτευση αυτή ήταν δύσκολη, αλλά εξασφάλισε και όφελος για το Δημόσιο και τους φορολογούμενους δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις των παραχωρησιούχων», τόνισε.

«Αποδείξαμε», είπε ο πρωθυπουργός, «ότι ο τρόπος να προχωρούν και να ολοκληρώνονται τα έργα, ακόμα και σε δύσκολες περιόδους για την οικονομία και τα δημοσιονομικά της χώρας, είναι να υπάρχει πολιτική βούληση και συναντίληψη, και αποκλειστικός στόχος η κατοχύρωση και η προστασία του δημόσιου συμφέροντος».

«Σήμερα, παραδίδουμε στους πολίτες ένα ολοκληρωμένο έργο πολλαπλής σημασίας. Ένα έργο το οποίο κάνει την απόσταση της Πάτρας από την Αθήνα σχεδόν μιάμιση ώρα, μία ώρα και σαράντα λεπτά, αλλά συνδέει ακόμη πιο άμεσα την πρωτεύουσα της χώρας με τις Περιφέρειες της Πελοποννήσου, της Δυτικής Στερεάς και της Ηπείρου και σε συνδυασμό με την Ιόνια Οδό, που παραδίδεται αμέσως μετά το Πάσχα, φέρνει τη Δυτική Ελλάδα πιο κοντά στο κέντρο της χώρας. Ένα έργο, το οποίο - θα έλεγα - είναι εξαιρετικά σημαντικό, όχι μόνο για τις μετακινήσεις των πολιτών, αλλά και για τις εμπορευματικές μεταφορές από και προς το λιμάνι της Πάτρας, μια από τις σημαντικότερες, τη σημαντικότερη ίσως πύλη της Ελλάδας προς τη Δυτική Ευρώπη» τόνισε ο πρωθυπουργός και χαρακτήρισε το έργο υπερτοπικής σπουδαιότητας, σημαντικό για την οικονομική ανάπτυξη μιας ευρύτερης περιοχής για τον τουρισμό, τον πολιτισμό, τις υπηρεσίες, το εμπόριο, τον πρωτογενή και τον δευτερογενή τομέα.

«Η παράδοση ενός τόσο μεγάλης σημασίας έργου, όπως ο οδικός άξονας Κορίνθου-Πατρών, θα δημιουργήσει νέες προϋποθέσεις ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή και αυτό για μένα έχει ιδιαίτερη σημασία», είπε ο πρωθυπουργός.

Παρουσίασε και τους άξονες των έργων αναβάθμισης της Περιφέρειας, σημειώνοντας πως ο κυβερνητικός σχεδιασμός δεν σταματά εδώ. Έθεσε ως προτεραιότητα και αντικείμενο άμεσου προγραμματισμού την υλοποίηση του δρόμου Πάτρας-Πύργου, ενός οδικού άξονα συνολικού μήκους 75 χιλιομέτρων, από τα οποία τα περίπου 62 θα διαμορφωθούν με νέα χάραξη.

Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε ότι το υπουργείο Υποδομών προγραμματίζει και υλοποιεί έργα συνολικής αναβάθμισης του οδικού δικτύου της περιοχής, ενώ αναφέρθηκε και στη σιδηροδρομική σύνδεση: «Οφείλω μια αναφορά στον σχεδιασμό μας για τον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Πάτρα. Μιας γραμμής που κατά τη διάρκεια μιας αναπτυξιακής πορείας του τόπου, πλέον του ενός αιώνα, δυστυχώς παραμένει ακόμα με τις προδιαγραφές που είχε επί Χαριλάου Τρικούπη. Και παραμένει έτσι –θα έλεγα- όχι γιατί κάποιος τον ξέχασε. Αλλά γιατί ο σιδηρόδρομος, ως κοινωνικό μέσον μαζικής μεταφοράς, με εξαιρετική οικολογική σπουδαιότητα, αφέθηκε έξω από το κυρίαρχο μοντέλο ανάπτυξης της προηγούμενης δεκαετίας. Και υπό αυτή την έννοια, δεν μπόρεσε ποτέ να μπει σε έναν σχεδιασμό προς υλοποίηση, αφέθηκε στην τύχη του. Η δική μας λογική είναι ότι ο σχεδιασμός για τα έργα υποδομών, πρέπει να ξεκινάει και να καταλήγει σε ένα στόχο: στη μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους», τόνισε ο πρωθυπουργός.

Ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου σε ολόκληρη τη χώρα είναι κεντρική επιλογή, όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας και συμπλήρωσε «προχωράμε, λοιπόν, σε μια σιδηροδρομική γραμμή διπλή, ηλεκτροκινούμενη, κανονικού εύρους, που θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο διαδρομής και δια του σιδηροδρόμου από την Αθήνα στην Πάτρα. Θα μεταφέρει κόσμο με άνεση και ασφάλεια, όπως σε κάθε τμήμα του σύγχρονου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου. Και το έργο αυτό, επίσης, προχωράει με γρήγορους ρυθμούς».

Όπως είπε ο πρωθυπουργός, ήδη έχει ξεκινήσει συνεργασία με τους φορείς της Πάτρας, ώστε το τρένο να συνδεθεί με την πόλη και να μετατρέψει το λιμάνι της σε κέντρο συνδυασμένων μεταφορών. Στο πλαίσιο του ίδιου έργου προγραμματίζεται και η επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου σε μεγάλο τμήμα του αστικού ιστού της Πάτρας.

«Στην Πάτρα έχουν ολοκληρωθεί ήδη τα έργα που είχαν προγραμματιστεί γι' αυτή τη φάση στο νέο λιμάνι. Τα αρμόδια υπουργεία, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Πατρών, σχεδιάζουν ήδη την επόμενη φάση και μελετούν τις προτάσεις για την περεταίρω αναβάθμιση μιας από τις πιο σημαντικές υποδομές της πόλης. Παράλληλα με αυτό το σχεδιασμό, ολοκληρώνουμε και είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς και περήφανοι γι’ αυτό, μια υπόσχεση χρόνων, την οποία και εγώ προσωπικά, στην κεντρική πλατεία της Πάτρας, έδωσα και πριν από τις εκλογές: στην παραχώρηση του παραλιακού μετώπου της Πάτρας στον δήμο, προκειμένου να διατεθεί στους πολίτες για την αναψυχή, για πολιτιστικές δραστηριότητες. Είναι ένα έργο που θα δώσει μια άλλη εικόνα και μια άλλη πνοή, μια άλλη ζωντάνια στην πόλη των Πατρών και τους κατοίκους, τους πολίτες της Πάτρας», είπε ο Αλέξης Τσίπρας.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «η παραχώρηση χώρων για δημόσια χρήση, όπου αυτό είναι εφικτό, αποτελεί μια σταθερή μας επιλογή, με μοναδικό κριτήριο τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών. Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι πέρα από τα μεγέθη, τα νούμερα των κονδυλίων, των δαπανών και τα οποία πολύ ερίζουμε, πέρα, λοιπόν, από τα κέρδη και τις ζημιές, υπάρχει και κάτι ανεκτίμητο που δεν μπορούμε εύκολα να το μετρήσουμε σε κέρδη ή ζημιές, όπως μετράμε όταν ολοκληρώνουμε ή όταν σχεδιάζουμε ένα δημόσιο έργο. Και αυτό το ανεκτίμητο είναι η ποιότητα ζωής των ανθρώπων. Η δυνατότητα των κατοίκων μιας πόλης να ζουν σε συνθήκες ποιότητας ζωής. Διότι για εμάς οι ανάγκες των ανθρώπων πρέπει να είναι πάνω από τα κέρδη» ήταν το μήνυμα του πρωθυπουργού.

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι στο σύνολο της ελληνικής περιφέρειας γίνεται μια συστηματική δουλειά σε πολλά μέτωπα, χωρίς θόρυβο η οποία αρχίζει σιγά-σιγά να αποδίδει καρπούς, «είναι τα τεχνικά έργα που θα αναβαθμίσουν το δίκτυο υδροδότησης στην Πάτρα. Είναι επίσης τα αρδευτικά έργα που προγραμματίζονται και υλοποιούνται σε όλο τον νομό, για τη στήριξη της πρωτογενούς παραγωγής. Αλλά είναι και τα αντιπλημμυρικά έργα που προστατεύουν την κοινωνία και την παραγωγή από φυσικές καταστροφές», υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας.

Ο πρωθυπουργός έκανε ειδική αναφορά και στην απορρόφηση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, καθώς η Ελλάδα καταγράφει ρεκόρ απορροφητικότητας τα τελευταία δύο χρόνια, κάτι που επισημάνθηκε και από την αρμόδια επίτροπο για τα κονδύλια συνοχής, κα Κρετσού.

«Την περίοδο, την πιο σκληρή της κρίσης καταφέραμε να ανεβάσουμε την απορροφητικότητα σχεδόν στο 98%. Δεν έμεινε ούτε ευρώ ανεκμετάλλευτο. Δυστυχώς, στο παρελθόν δεν συνέβαινε το ίδιο. Και αυτή, κατά την άποψή μου, είναι μία από τις αιτίες της σταθεροποίησης της οικονομίας. Το γεγονός δηλαδή ότι έχουμε καταφέρει για πολύ συγκεκριμένους λόγους, θα έλεγα, να απορροφήσουμε όλους τους πόρους, αναδεικνύοντας τα κονδύλια συνοχής σε ένα ισχυρό και ταυτόχρονα διαφανές αναπτυξιακό εργαλείο, στο οποίο υπάρχει η ευρύτερη δυνατή πρόσβαση», είπε ο πρωθυπουργός.

Αναφέρθηκε και σε άλλους τομείς όπου πέφτει το βάρος της κυβερνητικής πολιτικής, όπως η στήριξη της Δημόσιας Υγείας -με προσλήψεις επικουρικού, αλλά και μόνιμου προσωπικού- η αύξηση του προϋπολογισμού των νοσοκομείων αλλά και ο προγραμματισμός της λειτουργίας 10 ιατρείων γειτονιάς σε ισάριθμες περιοχές της πόλης των Πατρών.

«Ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές για τη χώρα, δεν εγκαταλείψαμε ούτε στιγμή την προσπάθεια, με όσες δυνάμεις είχαμε και με όποιους τρόπους είχαμε, να στηριχτεί η χώρα, η κοινωνία και οι παραγωγικές δυνάμεις του τόπου. Σήμερα υπάρχει μια εμφανής διαφορά. Μια εμφανής διαφορά που είναι ίσως η ευτυχής συγκυρία των εγκαινίων σήμερα απ’ ό,τι αν γινόταν, για παράδειγμα, πριν από 15-20 ημέρες. Ποια είναι αυτή η διαφορά; Ο ορίζοντας εξόδου από τη μακρόχρονη περιπέτεια της λιτότητας και της επιτροπείας είναι πλέον ορατός», ήταν το μήνυμα του πρωθυπουργού.

«Η παραγωγική ανασυγκρότηση του τόπου θα είναι από εδώ και στο εξής η άμεση προτεραιότητα. Ανασυγκρότηση, με κριτήριο το δημόσιο όφελος και τη δημιουργία υποδομών, που θα μπορούν να τις καρπώνονται οι πολλοί και όχι να κερδίζουν οι λίγοι. Αλλά το μέγιστο κοινωνικό όφελος είναι η δυνατότητα που έχουν οι πολίτες, τα χρήματα που οι ίδιοι δίδουν, μέσα από τη φορολογία, να αξιοποιούνται μέχρι το τελευταίο ευρώ και να γυρνάνε πίσω σε υποδομές κοινωνικής στήριξης, αλλά και σε υποδομές που θα κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη, τη ζωή τους καλύτερη. Το χρωστάμε στους πολίτες. Και ιδίως το χρωστάμε σε έναν λαό που έχει κάνει τόσες θυσίες, προκειμένου να παραμείνει η χώρα στον στενό πυρήνα του ευρώ. Να παραμείνει η χώρα, ως μία χώρα που παίζει καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις στην Ευρώπη και στην ευρύτερη περιοχή, ιδιαίτερα σε μια περίοδο κρίσης και αποσταθεροποίησης. Το χρωστάμε στους πολίτες της Πελοποννήσου, της Αχαΐας, της Πάτρας. Αυτό το έργο τούς ανήκει και αυτό το έργο θεμελιώνει την πορεία προς ένα καλύτερο αύριο σ’ αυτό τον τόπο, με περισσότερη αισιοδοξία, με περισσότερη αυτοπεποίθηση. Η χώρα μπορεί να πατήσει ξανά στα πόδια της. Η χώρα μπορεί να βγει σύντομα από αυτή την περιπέτεια», επισήμανε ο Αλέξης Τσίπρας.

«Και θέλω να ευχαριστήσω όλους όσοι είστε σήμερα εδώ και όλους όσοι συνέβαλαν σ’ αυτή την προσπάθεια και σ’ αυτό το αποτέλεσμα. Ο δρόμος, λοιπόν, ανοίγει. Ανοίγει ο δρόμος προς το μέλλον και για τη χώρα», κατέληξε ο πρωθυπουργός και ευχήθηκε δύναμη και υγεία σε όλους.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.