Ένα αδημοσίευτο διήγημα του Τζακ Κέρουακ, που θεωρείται «χαμένο κεφάλαιο» του θρυλικού μυθιστορήματος «Στο Δρόμο», ήρθε στο φως ύστερα από δεκαετίες, κρυμμένο στα αρχεία του διαβόητου αρχιμαφιόζου της Νέας Υόρκης, Πολ Καστελάνο. Το εύρημα έχει ήδη προκαλέσει αίσθηση στον κόσμο της λογοτεχνίας, καθώς προσφέρει νέα ματιά στη δημιουργική διαδικασία ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Μπιτ Γενιάς. Το διήγημα, με τίτλο «The Holy, Beat, and Crazy Next Thing», αποτελούμενο από δύο σελίδες, είναι δακτυλογραφημένο και φέρει την υπογραφή του Κέρουακ με πράσινο μελάνι και χρονολογείται στις 15 Απριλίου 1957, πέντε μήνες πριν από τη δημοσίευση του μυθιστορήματος «Στο Δρόμο».
Η ανακάλυψη έγινε κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης της περιουσίας του Καστελάνο, ο οποίος ηγήθηκε της διαβόητης οικογένειας Γκαμπίνο από το 1976 έως τη δολοφονία του στις 16 Δεκεμβρίου 1985. Η εκτέλεση του Καστελάνο είχε οργανωθεί από τον Τζον Γκότι, ο οποίος στη συνέχεια ανέλαβε την ηγεσία της οργάνωσης και καταδικάστηκε το 1992 για τη δολοφονία του, πεθαίνοντας δέκα χρόνια αργότερα στη φυλακή.
Παρά το γεγονός ότι η σύνδεση μεταξύ του Κέρουακ και ενός μαφιόζου φαίνεται εξωπραγματική, η αλήθεια είναι ότι δεν είναι γνωστό πώς το χειρόγραφο κατέληξε στα χέρια του Καστελάνο. Σύμφωνα με την εταιρεία Your Own Museum, που απέκτησε το έργο από την περιουσία του μαφιόζου, πιθανότατα το χειρόγραφο είχε αρχικά δοθεί από τον Κέρουακ σε έναν ποιητή του κύκλου της Μπιτ Γενιάς στο Σαν Φρανσίσκο. Από εκεί, πέρασε σε ιδιωτικές συλλογές και παρέμεινε σχολαστικά διατηρημένο για περισσότερα από 60 χρόνια.
Ο Κέρουακ, γεννημένος το 1922 στο Λόουελ της Μασαχουσέτης, είχε την συνήθεια να δημιουργεί μικρές δακτυλογραφημένες μπροσούρες ή φυλλάδια για φίλους, ερωμένες και θαυμαστές του. Αυτά τα προσωπικά λογοτεχνικά τεκμήρια, γραμμένα στο χαρακτηριστικό μακρύ ρολό χαρτιού, δεν προορίζονταν για εμπορική έκδοση αλλά για να προσφέρουν στιγμιότυπα από τη δημιουργική του πορεία. Το «The Holy, Beat, and Crazy Next Thing» φαίνεται να εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία, αποτελώντας πιθανώς ένα είδος λογοτεχνικής άσκησης για τη διαμόρφωση χαρακτήρων και ύφους πριν από την τελική μορφή του «Στο Δρόμο».
Το διήγημα φέρει τον υπότιτλο «A Brief Tale» («Μια Σύντομη Ιστορία») και ανοίγει με έναν κινηματογραφικό τόνο: «Φτάσαμε στο Ντένβερ με το ρεζερβουάρ σχεδόν άδειο και το Χάντσον να βήχει σκόνη από χίλια μίλια ερήμου. Ήταν εκείνη η άγρια, ιερή και τρελή εποχή που εγώ και ο Ντιν ήμασταν αχώριστοι, δύο μισά ενός χαμένου νομίσματος που έχει ξαναβρεθεί, και η Μαίρηλου ήταν μαζί μας, ένα θλιμμένο αγγελούδι με στενό πουλόβερ…». Το ύφος, γεμάτο ρυθμό και αυθορμητισμό, θυμίζει έντονα το πνεύμα του Στο Δρόμο, με τον Κέρουακ να χρησιμοποιεί τα λογοτεχνικά του alter ego – τον Ντιν Μοριάρτι (Neal Cassady), τη Μαίρηλου (LuAnne Henderson) και τον Κάρλο Μαρξ (Allen Ginsberg).
Ο Βρετανός μελετητής του Κέρουακ, Ντέιβ Μουρ, χαρακτήρισε την ανακάλυψη «πολύ σημαντική», επισημαίνοντας ότι ρίχνει νέο φως στη δημιουργική περίοδο του συγγραφέα. Η χρονολόγηση του διηγήματος υποδηλώνει ότι ο Κέρουακ βρισκόταν στο Λονδίνο εκείνη την εποχή, λίγο μετά παραμονή του στην Ταγγέρη του Μαρόκο, και ότι το κείμενο πιθανότατα συντάχθηκε κατά τη διάρκεια αυτής της ευρωπαϊκής περιόδου, λίγο πριν ολοκληρώσει το τεράστιο μυθιστόρημα του σε τρεις εβδομάδες πάνω σε ένα ενιαίο ρολό χαρτιού τηλετύπου.
Η αυθεντικότητα του έργου επιβεβαιώθηκε από την εταιρεία Proper & Verified, η οποία επαλήθευσε ότι το χαρτί και το μελάνι ανήκουν στην εποχή και ότι η υπογραφή είναι αυθεντική. Η Your Own Museum το χαρακτήρισε «ουσιώδες χαμένο κεφάλαιο της μπιτ γενιάς», υπενθυμίζοντας τον τρόπο με τον οποίο οι μπιτ συγγραφείς αποτύπωσαν την ελευθερία, τον αυτοσχεδιασμό και την απόρριψη των κοινωνικών συμβάσεων στη μεταπολεμική Αμερική.
Το χειρόγραφο, που παρέμεινε άγνωστο για πάνω από τέσσερις δεκαετίες, βγαίνει πλέον προς πώληση στην τιμή των 8.500 δολαρίων. Η αξία του δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και πολιτισμική, καθώς αποτελεί απτό τεκμήριο της δημιουργικής διαδικασίας ενός συγγραφέα που διαμόρφωσε την αμερικανική λογοτεχνία του 20ού αιώνα. Η ανακάλυψη φέρνει στο προσκήνιο μια ιστορία που συνδέει τον κόσμο της λογοτεχνίας με τα μυστικά ενός από τα πιο σκοτεινά κεφάλαια της μαφιόζικης ιστορίας της Νέας Υόρκης, θυμίζοντας ότι η τέχνη μπορεί να κρύβεται στα πιο απίθανα μέρη – ακόμα και στα αρχεία ενός διαβόητου μαφιόζου.






















