Χωρίς αναστολή τα ΚΤΕΛ βούτηξαν στο δημόσιο χρήμα

Βάφτισαν εργαζόμενους τους ιδιοκτήτες λεωφορείων για να πάρουν παρατύπως επιδόματα ενώ λάμβαναν άλλη ενίσχυση.

Ευκαιρία να εισπράξουν χρήματα από τον κρατικό κορβανά εν μέσω πανδημίας βρήκαν, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Documento, ιδιοκτήτες υπεραστικών λεωφορείων τα οποία χρησιμοποιούνται στα ΚΤΕΛ (Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων).

Όπως αποκαλύπτεται, ιδιοκτήτες οι οποίοι δεν είχαν δικαίωμα να τεθούν σε αναστολή εργασίας κατάφεραν με νομότυπες διαδικασίες να ενταχθούν στη σχετική λίστα των εργαζομένων, με αποτέλεσμα να εισπράττουν επί μήνες το ποσό των 534 ευρώ. Την ίδια στιγμή ως ιδιοκτήτες των λεωφορείων είχαν λάβει άλλου τύπου ενίσχυση, τόσο από το κράτος όσο και μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ, δηλαδή μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά παράλληλα έχουν εισπράξει χρήματα και από επιστρεπτέες προκαταβολές.

Το συνολικό ποσό που έχει δαπανηθεί για τις αναστολές των συγκεκριμένων ιδιοκτητών είναι προς το παρόν άγνωστο, καλά πληροφορημένες πηγές ωστόσο επισημαίνουν ότι πιθανώς ανέρχεται σε πολλές χιλιάδες ευρώ. Το φαινόμενο είναι ιδιαιτέρως εκτεταμένο, αφού αφορά ΚΤΕΛ σχεδόν όλης της επικράτειας.

Παράλληλα, φαίνεται ότι σε τουλάχιστον μία περίπτωση, στα ΚΤΕΛ της περιφερειακής ενότητας Κοζάνης, ιδιοκτήτες λεωφορείων προσλήφθηκαν λίγες ημέρες πριν από το γενικό lockdown που επιβλήθηκε στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου σε τουριστικό γραφείο, προκειμένου μέσω αυτού να εισπράξουν το ποσό που αναλογούσε σε κάθε εργαζόμενο.

Το εν λόγω τουριστικό γραφείο βρέθηκε κυριολεκτικώς εν μια νυκτί να απασχολεί 18 εργαζόμενους, εκ των οποίων οι 15 είναι ιδιοκτήτες υπεραστικών λεωφορείων. Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΦΚΑ, τα οποία βρίσκονται στη διάθεση του Documento, σε άλλο ΚΤΕΛ, στο Ηράκλειο της Κρήτης συγκεκριμένα, εμφανίζονται ως εργαζόμενοι και έχουν τεθεί σε αναστολή 222 άτομα, εκ των οποίων οι 188 είναι γυναίκες.

Το γεγονός δεν θα αποτελούσε ασφαλώς πρόβλημα αν τα ΚΤΕΛ Ηρακλείου – Λασιθίου απασχολούσαν τον συγκεκριμένο αριθμό γυναικών υπαλλήλων, πράγμα το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες του Documento δεν ισχύει.

Παρατύπως σε αναστολή οι ιδιοκτήτες λεωφορείων

Με βάση τα στοιχεία που έχει εξασφαλίσει το Documento και τα οποία αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα της ρεμούλας που συντελέστηκε εν μέσω πανδημίας αξιοποιώντας «παραθυράκια» των διατάξεων προκειμένου ορισμένοι να εξασφαλίσουν παρατύπως επιπλέον εισόδημα, προκύπτει ότι σε πολλές περιπτώσεις δηλώθηκαν ως εργαζόμενοι σε αναστολή και επομένως ως δικαιούχοι του επιδόματος των περίπου 530 ευρώ όλοι ή σχεδόν όλοι οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων.

Στην περίπτωση των ΚΤΕΛ Κέρκυρας, για παράδειγμα, έχουν δηλωθεί ως εργαζόμενοι σε αναστολή 27 πρόσωπα, τα 14 από τα οποία έχουν λεωφορεία στην ιδιοκτησία τους. Ενδεικτικό είναι επίσης το παράδειγμα των ΚΤΕΛ της περιφερειακής ενότητας Ηλείας. Στην περίπτωση αυτή μεταξύ των εργαζομένων έχουν δηλωθεί σε αναστολή εργασίας και οκτώ ιδιοκτήτες που στην πραγματικότητα κατέχουν ποσοστά σε λεωφορεία και ως εκ τούτου δεν δικαιούνταν το επίδομα.

Άλλο παράδειγμα είναι αυτό των ΚΤΕΛ Μαγνησίας. Τα στοιχεία του ΕΦΚΑ, τα οποία καλούνται πλέον να διερευνήσουν οι αρμόδιες αρχές ώστε να διαπιστώσουν κατά πόσο πράγματι υφίσταται παρατυπία, επιβεβαιώνουν ότι και σε αυτή την περίπτωση ιδιοκτήτες λεωφορείων δηλώθηκαν ως εργαζόμενοι σε αναστολή εργασίας.

Κατά τις πληροφορίες μας, πρόκειται για τουλάχιστον έντεκα περιπτώσεις, ενώ ένας από τους δηλωθέντες σε αναστολή ιδιοκτήτες λεωφορείου τυχαίνει να είναι και μέλος του διοικητικού συμβουλίου των ΚΤΕΛ. Στον Βόλο μάλιστα φαίνεται πως δύο από τους εμφανιζόμενους ως απλοί εργαζόμενοι έχουν στην κατοχή τους από τρία λεωφορεία ο καθένας, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν ήδη εισπράξει σημαντική αποζημίωση από το κράτος και από τα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Ενδιαφέρον, τέλος, έχει και η περίπτωση των ΚΤΕΛ Αττικής. Στην περίπτωση αυτή δεν είναι γνωστό αν ανάμεσα στους δηλωθέντες σε αναστολή είναι και ιδιοκτήτες, απορίας άξιο όμως είναι το γεγονός ότι έχει δηλωθεί στη σχετική λίστα το 100% των εργαζομένων.

Μεταξύ αυτών δεν είναι μόνο οι οδηγοί των λεωφορείων αλλά και τα συνολικά δώδεκα άτομα που στελεχώνουν το τμήμα του λογιστηρίου και το τμήμα της διοίκησης. Το γεγονός προκαλεί εύλογα ερωτήματα, καθώς αν κάτι τέτοιο ίσχυε, τότε τα ΚΤΕΛ δεν θα μπορούσαν να παρέχουν την παραμικρή υπηρεσία εν μέσω πανδημίας. Αυτό ασφαλώς δεν συνέβη διότι, αν και περιορισμένα, δρομολόγια προς τα σημεία της περιφέρειας εκτελούνταν.

Επιχείρηση αύξησε προσωπικό κατά 500%

Το πλέον ενδιαφέρον παράδειγμα είναι, δίχως αμφιβολία, αυτό των ΚΤΕΛ της περιφερειακής ενότητας Κοζάνης. Στην προκειμένη περίπτωση 15 πρόσωπα –όλοι ιδιοκτήτες λεωφορείων– εμφανίζονται να προσλήφθηκαν από τουριστικό γραφείο το οποίο ανήκει στα υπεραστικά ΚΤΕΛ Κοζάνης. Στην πλειονότητά τους οι προσλήψεις έγιναν στα τέλη Οκτωβρίου και στις αρχές Νοεμβρίου 2020, την περίοδο δηλαδή που η χώρα έμπαινε στο διάρκειας έξι μηνών lockdown το οποίο ολοκληρώθηκε στις αρχές Μαΐου.

Το εν λόγω γραφείο, όπως πληροφορείται το Documento, απασχολούσε μέχρι το περασμένο φθινόπωρο τρεις εργαζόμενους, οι οποίοι βρίσκονται σε αναστολή εργασίας από τον Μάρτιο του 2020 μέχρι σήμερα. Ξαφνικά ωστόσο μέσω πανδημίας κι ενώ ως επιχείρηση εμφανίζεται πληττόμενη λόγω του κορονοϊού, προχώρησε στην πρόσληψη ακόμη 15 εργαζομένων.

Όλοι τους είναι, σύμφωνα με πληροφορίες μας, ιδιοκτήτες λεωφορείων και αυτομάτως μετά την πρόσληψή τους τέθηκαν σε αναστολή εργασίας. Με άλλα λόγια, μια κατά τα φαινόμενα πληττόμενη επιχείρηση εμφανίζεται να αύξησε το προσωπικό της κατά 500% μόλις λίγες ημέρες πριν από τη λήψη των αυστηρών περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν το περασμένο φθινόπωρο.

Επιβεβαίωση των σοβαρών καταγγελιών

Μιλώντας στο Documento, ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας Αλέξανδρος Μπαλακέρας επιβεβαιώνει τις σοβαρές καταγγελίες που έχουν περιέλθει σε γνώση της εφημερίδας μας. «Πράγματι» σημειώνει ο κ. Μπαλακέρας «όπως πληροφορούμαστε κι εμείς από συναδέλφους εργαζόμενους στα ΚΤΕΛ, πολλοί ιδιοκτήτες λεωφορείων οι οποίοι επιδοτούνται με τα μέτρα για την υγειονομική κρίση για τα λεωφορεία που έχουν εντάξει στη δύναμη των ΚΤΕΛ λαμβάνουν ταυτόχρονα το ποσό της αποζημίωσης ειδικού σκοπού».

Ο ίδιος διευκρινίζει ότι προκειμένου να λάβει κανείς το επίδομα της αναστολής πρέπει να έχει ενεργή σύμβαση εργασίας η οποία θα έχει αναγγελθεί στην ΕΡΓΑΝΗ. Ο κ. Μπαλακέρας σημειώνει χαρακτηριστικά: «Είναι γνωστό ότι για να λάβει κάποιος την αποζημίωση ειδικού σκοπού θα πρέπει να υφίσταται ενεργή σύμβαση εργασίας που θα έχει αναγγελθεί στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.

Οι προαναφερθέντες ιδιοκτήτες που μισθώνουν τα ιδιόκτητα λεωφορεία τους στα ΚΤΕΛ έχουν την ιδιότητα του μετόχου και ακόμη κι όταν οδηγούν τα λεωφορεία ιδιοκτησίας τους δεν θεωρούνται εργαζόμενοι υπό τη στενή έννοια του όρου που απαιτείται ώστε να λάβουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού».

«Οι πληροφορίες που έρχονται σε εμάς αφορούν τα ΚΤΕΛ Ν. Κέρκυρας, Κοζάνης, Ηρακλείου – Λασιθίου, Αχαΐας και Μαγνησίας» επιβεβαιώνει ο ίδιος, προσθέτοντας ότι «η πρακτική που μάλλον ακολουθείται προκειμένου να επιτευχθεί η ένταξή τους ως δικαιούχων της αποζημίωσης ειδικού σκοπού είναι είτε η πρόσληψή τους στο νομικό πρόσωπο της ΚΤΕΛ είτε η πρόσληψή τους στις θυγατρικές των ΚΤΕΛ (τουριστικά γραφεία) που ωστόσο αποτελούν ξεχωριστές επιχειρήσεις με άλλον ΑΦΜ κι άλλο αντικείμενο».

«Τονίζουμε ότι και οι δύο αυτοί κλάδοι, ΚΤΕΛ – τουριστικά γραφεία, ανήκουν στους πληττόμενους ΚΑΔ και είναι οξύμωρο να θεωρείσαι πληττόμενη επιχείρηση, να έχεις το σύνολο του προσωπικού σε αναστολή και ταυτόχρονα να πραγματοποιείς προσλήψεις» συμπληρώνει ο κ. Μπαλακέρας και προσθέτει ότι «ο λόγος που δεν επιτρέπεται να δηλώνονται σε αναστολή σύμβασης εργασίας οι εν λόγω ιδιοκτήτες είναι διότι σύμφωνα με το ισχύον δίκαιο δεν έχουν την ιδιότητα του εργαζόμενου».

Είχαν εισπράξει άλλη αποζημίωση

Ασφαλώς ουδείς θα αναφερόταν στο ζήτημα αν οι ιδιοκτήτες και μέτοχοι λεωφορείων είχαν παραμείνει για ολόκληρο το διάστημα της πανδημίας χωρίς εισόδημα. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν φαίνεται να ισχύει. Ο κ. Μπαλακέρας καθιστά σαφές ότι κατά την αρχή της πανδημίας οι ιδιοκτήτες και μέτοχοι εισέπραξαν χρήματα ως αποζημίωση.

«Γνωρίζω» ανέφερε στο Documento «ότι κατά την αρχή πανδημίας, δηλαδή την περίοδο Μαρτίου – Απριλίου 2020, έλαβαν από 1.300 ευρώ από το κράτος. Επίσης έλαβαν το ποσό των 3.800 ευρώ για κάθε λεωφορείο ως αποζημίωση για την αναπλήρωση των θέσεων λόγω της μειωμένης πληρότητας (65%), επτά επιστρεπτέες προκαταβολές, καθώς επίσης το ποσό των 15.000 ευρώ για κάθε λεωφορείο μέσω ΕΣΠΑ, όχι όμως στο σύνολό του».

Επιπλέον, ο κ. Μπαλακέρας διευκρίνισε ότι απ’ όσο είναι σε θέση να γνωρίζουν τα σωματεία των εργαζομένων επίκειται και η καταβολή νέου ποσού προς τους ιδιοκτήτες και μετόχους για την αναπλήρωση θέσεων. Τέλος, είναι άξιο αναφοράς το γεγονός ότι σύμφωνα με τα σωματεία των εργαζομένων στα ΚΤΕΛ οι μέτοχοι λαμβάνουν και μέρισμα από τις κατά τόπους ΚΤΕΛ ΑΕ και έχουν μισθωμένα στο νομικό πρόσωπο κάθε ΚΤΕΛ τα ιδιόκτητα λεωφορεία τους.

Άγνωστο αν έχουν γίνει επίσημες καταγγελίες

Σε κάθε περίπτωση, και παρά τη διαφαινόμενη ρεμούλα σε βάρος του δημοσίου, παραμένει άγνωστο αν έχουν υπάρξει επίσης καταγγελίες στις κατά τόπους αρμόδιες αρχές, είτε κατά των ΚΤΕΛ είτε κατά των συγκεκριμένων ιδιοκτητών.

Αυτό εξάλλου επισημαίνει ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας Αλέξανδρος Μπαλακέρας, ο οποίος αν και επίσης δηλώνει άγνοια ως προς το κατά πόσο έχουν γίνει καταγγελίες, επισημαίνει την ανάγκη να ενημερωθούν σχετικά οι εισαγγελικές αρχές.

«Θεωρούμε» λέει στο Documento «ότι η διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθηθεί πρωτίστως είναι να λάβουν γνώση οι εισαγγελικές αρχές ώστε να ερευνήσουν το θέμα και δευτερευόντως να λάβει γνώση το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας και το αρμόδιο τμήμα έτσι ώστε να διασφαλιστεί η επιστροφή των χρημάτων στο ελληνικό κράτος.

Θα θέλαμε να τονίσουμε» καταλήγει ο ίδιος «ότι το αρμόδιο υπουργείο και ο αρμόδιος υπουργός έχουν τεράστιες ευθύνες διότι δεν έχουν διασφαλίσει μέσω του κατάλληλου ελεγκτικού μηχανισμού τη διασταύρωση στοιχείων προκειμένου να ελέγχεται πού καταλήγουν τα χρήματα των Ελλήνων πολιτών».

Ετικέτες