Υπάρχει μια αλήθεια: αυτή της κυρίας υπουργού

Υπάρχει μια αλήθεια: αυτή της κυρίας υπουργού

Πριν ακόμα την πανδημία και τα προβλήματα που έφερε μαζί της, οι επιδόσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη στον χώρο του Πολιτισμού, ήταν ήδη απαράδεκτες.

Επέστρεψε στην κυβέρνηση, μια πολιτική δύναμη που έχει ως όπλα τον ρεβανσισμό, την αδιαφάνεια, τα face news και ότι άλλο θεμιτό ή αθέμιτο μέσον θα της επέτρεπε να ασκήσει μια πολιτική, μακριά από το συλλογικό συμφέρον, χωρίς ίχνος δίκαιης αντιμετώπισης όλων των πολιτών.

Έχοντας απέναντι του μια κατάσταση σαν αυτή λοιπόν, ο τομέας Πολιτισμού της Κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, ο γράφων ως τομεάρχης αλλά και μεγάλος αριθμός βουλευτών, καταθέσαμε στις 17 Φεβρουαρίου του 2020, μια επερώτηση, ζητώντας απαντήσεις για πλείστα όσα καταστροφικά είχε διαχειριστεί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έως εκείνη την στιγμή. Δυστυχώς, η πανδημία, «κατάπιε» την επερώτηση αυτή, η οποία δεν απαντήθηκε ποτέ. Οι κυβερνητικές αυθαιρεσίες συνεχίσθηκαν, εργαλειοποιώντας την δύσκολη υγειονομική κατάσταση της χώρας και δημιουργώντας ένα τοξικό περιβάλλον στον χώρο του Πολιτισμού. Έτσι λοιπόν, επανέρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με νέα επερώτηση τον Νοέμβριο του 2020, όπου η κ. υπουργός του Πολιτισμού, έδωσε πραγματικό ρεσιτάλ συγκάλυψης, ψεμάτων και αυθαίρετων ερμηνειών.

Ένα από τα μεγάλα θέματα που χειρίστηκε ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση, ήταν και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Κατηγόρησε την τότε κυβέρνηση η κ. υπουργός, ότι καθυστέρησε το άνοιγμα, με κίνδυνο να χαθεί η χορηγία προς το ΕΜΣΤ του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Δεν είπε όμως ότι επί ΣΥΡΙΖΑ το μουσείο, αποδέχθηκε και έθεσε εν ισχύει την αποδοχή της δωρεάς και αμέσως εργάσθηκε προετοιμάζοντας το άνοιγμα του. Δεν απάντησε και σε ένα άλλο σκοτεινό σημείο. Ανακαλύφθηκε, ότι έχει στηθεί μια μη κερδοσκοπική εταιρεία η οποία ευγενώς, στηρίζει το ΕΜΣΤ. Όχι με δικά της κεφάλαια. Με χρήματα που εισπράττει από το κράτος. Δεν είπε κουβέντα για τις υπέρογκες χρηματικές επιχορηγήσεις προς αυτήν, ώστε να στηρίξει με τη σειρά της το Μουσείο. Αλήθεια, γιατί το Υπουργείο δεν χρηματοδοτεί απευθείας τον εποπτευόμενο φορέα του, το ΕΜΣΤ δηλαδή, και πρέπει αυτό να γίνει μέσω ενός μη κρατικού φορέα;

Για το βιβλίο. Κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ η κ. υπουργός, πως καθυστέρησε και λίγο πριν τις εθνικές εκλογές, κατέθεσε νομοσχέδιο για τη θέσπιση φορέα βιβλίου. Δεν είπε κουβέντα για την κατάργηση του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου από την κυβέρνηση Σαμαρά. Ακόμα, είχε προφανώς ξεχάσει πως σε επίκαιρη ερώτηση του Βασίλη Βασιλικού, αρνήθηκε την δημιουργία από την παρούσα κυβέρνηση φορέα του βιβλίου. Τέλος, δεν είχε να αναφέρει το παραμικρό που έκανε για το βιβλίο στους δεκαεπτά μήνες που είναι υπουργός.

Για το μεγάλο θέμα της στήριξης του κόσμου του Πολιτισμού σε αυτήν την υγειονομική κρίση, ισχυρίσθηκε πως βρήκε τρόπους στήριξης. Δεν μας είπε όμως πόσοι πραγματικά ωφελούνται. Δεν ανέφερε το γεγονός ότι υπάρχουν τόσες πολλές προϋποθέσεις, που εξαιρετικά λίγοι εισπράττουν 500 ή 600 ευρώ, για ένα διάστημα τριών ή τεσσάρων μηνών. Καθημερινά οι καλλιτέχνες, τεχνικοί, διοικητικοί κλπ στον χώρο των τεχνών, βρίσκονται απέναντι στην κυβέρνηση διεκδικώντας την επιβίωσή τους. Αυτοθαυμαζόμενη η κ. υπουργός, υπερηφανεύεται για το παντελώς ανύπαρκτο ενδιαφέρον της. Ίσως τελικά να εννοεί το στοργικό όντως ενδιαφέρον της για τους «ημέτερους» που μοιράζονται όμως ψίχουλα κι αυτοί… Μα είναι αχάριστοι οι καλλιτέχνες; Απολαμβάνουν της φροντίδας που διαφημίζει το επιτελικό κράτος του κ. Μητσοτάκη και δεν το εκτιμούν; Μάλλον η κ. υπουργός, δεν ενδιαφέρεται, γιατί όπως η ίδια κατήγγειλε στην Βουλή, οι καλλιτέχνες δεν μπορούν να βοηθηθούν, γιατί εισπράττουν «μαύρα». Και αχάριστοι, και φοροφυγάδες λοιπόν!

Στην αγωνία της η κυβέρνηση να παρουσιάσει κάποια πρωτοβουλία οργάνωσης του χώρου, πήρε από το Υπουργείο Εργασίας και την Εργάνη, ένα εργαλείο, το βάφτισε «Μητρώο Επαγγελματιών Πολιτισμού» και κάλεσε τους ενδιαφερόμενους να εγγραφούν, δηλώνοντας και την ειδικότητα τους. Ότι θέλει ο καθένας, «κατά βούλισιν»! Κατήγγειλε τον ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα ότι δεν στήριξε την δημιουργία του μητρώου. Της διέφυγε φαίνεται, πως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σε κάθε τοποθέτηση του, στήριξε την δημιουργία ενός μητρώου αξιόπιστου και λειτουργικού, που θα προκύψει μετά από διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς και με πρωταγωνιστές τους εργαζόμενους. Όμως η κ. υπουργός, έσπευσε τσαπατσούλικα να ανοίξει και να κλείσει τις εγγραφές, χωρίς ενημέρωση, προετοιμασία και σωστή οργάνωση. Ενδεικτικός είναι και ο αριθμός όσων ανταποκρίθηκαν. 16.000 πρόσωπα, στα (κατά την ΠΟΘΑ) 95.000 του χώρου!

Οι Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Επιχειρήσεις περιμένουν από την περασμένη άνοιξη ένα ποσόν 2000 ευρώ που τους έχουν υποσχεθεί. Απάντησε η κ. υπουργός πως δεν έχουν εισπράξει, όσοι «δεν έχουν προσκομίσει ακόμα τα δικαιολογητικά». Μνημείο ψευδολογίας έχουμε εδώ. Επιχειρήσεις του χώρου, καταγγέλλουν πως ενώ έχουν προσκομίσει τα δικαιολογητικά, η γραφειοκρατία του Υπουργείου, την οποία άριστα χειρίζεται η κ. υπουργός, καθυστερεί.

Μας είπε ότι επιχορήγησε τα ΔηΠεΘε με 1.723.000 ευρώ. Στο ασαφές τοπίο αυτών των θεάτρων που υπολειτουργούν, υπολογίζουμε πως από τα δεκαέξι που είχαν δημιουργηθεί, να βρίσκονται σε κάποια λειτουργία περί τα δέκα. Αυτό σημαίνει πως χορηγούνται γύρω στις 172.000 για κάθε θέατρο. Τα έξοδα του είναι το μόνιμο τεχνικό και διοικητικό προσωπικό, ανελαστικά έξοδα σε κτίρια, δαπάνες σε ρεύμα, επικοινωνία κλπ, ο μισθός του διευθυντή και τέλος τα ποσά που δαπανώνται για το κατ εξοχήν έργο τους, δηλαδή τις παραστάσεις. Αμοιβές ηθοποιών και καλλιτεχνικών συντελεστών, πνευματικά δικαιώματα, υλικά για σκηνικά, κοστούμια κλπ, έξοδα περιοδείας σε εκτός έδρας και άλλα πολλά. Τα έξοδα ενός τέτοιου θεάτρου είναι κοντά στο 1.000.000 ετησίως. Η κυβέρνηση δίνει περί τις 170.000. Υπάρχουν βέβαια και τα έσοδα από τα εισιτήρια που πρέπει να είναι ανάλογα. Για να επιτευχθεί αυτή η αναλογία όμως, θα πρέπει το ΔηΠεΘε να είναι σε θέση να κάνει και τις ανάλογες παραγωγές. Να έχει δηλαδή την ανάλογη οικονομική στήριξη από την Πολιτεία. Και όχι μπαλώματα και πασαλείμματα για να λέμε ως υπουργείο ότι φροντίζουμε τον πολιτισμό στην πολύπαθη περιφέρεια.

Καυχήθηκε ακόμα η κ. υπουργός για το πρόγραμμα «Πολιτισμός για όλους». Επί μήνες ρωτάμε να μάθουμε, για ποιους ακριβώς ήταν αυτός ο πολιτισμός. Σε ποιους δόθηκαν αυτά τα χρήματα; Πόσα δόθηκαν; Με ποια κριτήρια; Απάντηση ακόμα δεν έχουμε πάρει ίσως φαίνεται πως αυτός ο πολιτισμός, δεν ήταν «για όλους»…

Δεν έχουμε πάρει απάντηση και για την αλλαγή στο ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Δεν έχει αναλάβει τις ευθύνες που της αναλογούν απέναντι στις καταγγελίες των ανθρώπων του σινεμά, για όσα συνέβησαν στο ΕΚΚ με τις χρηματοδοτήσεις, για τις οποίες κατέφυγαν στη δικαιοσύνη. Μετά την παρέμβαση της δικαιοσύνης λοιπόν, αναγκάσθηκε να αλλάξει το ΔΣ η κ. υπουργός. Θα φωτισθεί κάποτε η αλήθεια;

Υπερηφανεύτηκε ακόμα, πως και για τους κινηματογράφους αλλά και τα θέατρα που παραμένουν εκτός λειτουργίας, προέβλεψε πρόγραμμα ενίσχυσης με τη μορφή οικονομικής κάλυψης των απολεσθέντων εισιτηρίων στο 20% των καινών θέσεων. Τι ωραίο που ακούγεται! Δεν αντιλαμβάνονται όμως εκεί στο υπουργείο, ότι δεν μπορούν να λειτουργούν οριζόντια, σ ένα χώρο που δεν έχει οριζόντια μορφή. Υπάρχουν μικροί και μεγάλοι κινηματογράφοι. Μικρά και μεγάλα θέατρα. Δεν τσουβαλιάζονται αυτά όλα μαζί. Ζητήσαμε λοιπόν, το 20% για τους μικρότερους χώρους να γίνει τουλάχιστον 30%, ώστε να μπορέσουν να αντέξουν. Άλλως, θα κλείσουν οριστικά.

Μίλησε ακόμα και για τις παρεμβάσεις του Ιδρύματος Ωνάση στην Ακρόπολη, που αφορούν τον φωτισμό του μνημείου, τα έργα κατασκευής διαδρόμων από υλικό που παραπέμπει σε τσιμεντόστρωση, αλλά και τον ανελκυστήρα πλαγιάς. Δεν είπε λέξη για την παρέμβαση της UNESCO που θέτει ερωτήματα για τις εργασίες που γίνονται στο μνημείο χωρίς την άδεια της. Ανακοινώνει πως από εδώ και πέρα οι εργασίες θα γίνονται από ιδιώτες, ενώ συνεχίζει να αποκρύβει αντίθετες απόψεις για τις παρεμβάσεις στον ιερό βράχο.

Να θυμηθούμε την φωτιά στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών; Ξεκίνησε εκτός αρχαιολογικού χώρου μας είπε και παρ όλα αυτά, όλα έγιναν γρήγορα και σωστά! Μα σπεύσαμε από τους πρώτους εκεί και έχουμε προσωπική άποψη και εικόνα. Δεν είναι τυχαίο πάλι, πως για τις αδιάψευστες εικόνες που έκαναν δυστυχώς τον γύρο του κόσμου, κατηγορήθηκε και πάλι ο ΣΥΡΙΖΑ! Με την φόρα που έχουν πάρει, θα μας αποδώσουν ευθύνες και για τον κατακλυσμό.

Να μιλήσουμε για τις αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης; Επιμένουν να θέλουν να τις τεμαχίσουν, να τις μεταφέρουν αλλού και μετά να τις επανατοποθετήσουν. Επί ΣΥΡΙΖΑ εφαρμόσθηκε το μοντέλο «και αρχαία και μετρό». Και οι εργασίες προχώρησαν και οι αρχαιότητες δεν ταλαιπωρήθηκαν. Γιατί επιμένουν; Ποιος ωφελείται; Ο επιστημονικός κόσμος πάντως εντός και εκτός Ελλάδος διαφωνεί με τις επιλογές της κυβέρνησης και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.

Όσα αναφέραμε ως εδώ, είναι λίγα μόνον περιεχόμενα της μοναδικής αλήθειας της κυρίας υπουργού. Όπως και να χει, είναι θλιβερό να βλέπεις ένα ολόκληρο Υπουργείο Πολιτισμού, μια κυβέρνηση που εκλέχθηκε για να κάνει τη ζωή των Ελλήνων καλύτερη, στον τομέα της «βαριάς βιομηχανίας» όπως μας αρέσει να αποκαλούμε τον πολιτισμό, να ακολουθεί αυτήν την καταστροφική πολιτική.

Όσο για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, να πούμε πως θα εισπράξει από την ιστορία, αυτό που της αξίζει. Οι κατοπινοί, θυμούνται με ευγνωμοσύνη σπουδαίους υπουργούς, όπως η Μελίνα Μερκούρη. Τους μέτριους ή τους απαράδεκτους, δεν τους θυμούνται. Η σημερινή υπουργός απέχει πολύ από την αείμνηστη Μελίνα και πάντως δεν είναι καν μέτρια. Και αυτό το πληρώνει ο Ελληνικός λαός, το πληρώνει ο Πολιτισμός μας.

Ο Πάνος Σκουρολιάκος είναι βουλευτής Ανατολικής Αττικής και αν. τομεάρχης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter