Επικοινωνιακά τρικ από το Μαξίμου με τους καλλιτέχνες

Δύο ώρες χρειάστηκε η κυβέρνηση Μητσοτάκη να παραδεχτεί ότι όντως υπάρχει πρόβλημα με το επίμαχο Προεδρικό Διάταγμα, όταν εδώ και μήνες έκανε λόγο για «λάθος» κια για «παρεξήγηση»

Το παρασκήνιο της συνάντησης Μητσοτάκη – καλλιτεχνών και οι «παγίδες» στις υποτιθέμενες δεσμεύσεις του πρωθυπουργού
Documento 

Με επικοινωνιακή ντρίμπλα αντιμετώπισε η κυβέρνηση την εξέγερση των καλλιτεχνών που προκάλεσε το περιβόητο προεδρικό διάταγμα. Αργά το βράδυ της Παρασκευής κατέθεσε την πρότασή της για να λυθεί το ζήτημα των πτυχίων μέσα από μια κοινή υπουργική απόφαση, προκειμένου να αποφύγει να αντιμετωπίσει καλλιτέχνες και αντιπολίτευση στη Βουλή. Το κόστος θα ήταν δυσβάστακτο ενόψει των εκλογών. Γι’ αυτό άλλωστε επέλεξε να ρίξει τις ευθύνες στον υφυπουργό Νικόλα Γιατρομανωλάκη, ώστε να στραφούν προς αυτόν τα πυρά της κριτικής. Παράλληλα απέφυγε να διαβουλευτεί με τους καλλιτέχνες, αν και το είχε υποσχεθεί, προτείνοντας όσα είχαν διαρρεύσει από τα φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης.

Δύσπιστοι και επιφυλακτικοί παραμένουν οι καλλιτέχνες απέναντι στην κυβέρνηση. Οπως φοβούνταν, το «πρόβλημα» επιχειρήθηκε να λυθεί με μεσοβέζικες λύσεις για να σταματήσουν οι κινητοποιήσεις. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης του πρωθυπουργού με τους εκπροσώπους των καλλιτεχνών χρειάστηκαν δύο ώρες συζητήσεων και διαβουλεύσεων προκειμένου η κυβέρνηση να παραδεχτεί ότι όντως υπάρχει πρόβλημα με το επίμαχο προεδρικό διάταγμα. Τόσους μήνες οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι έκαναν λόγο για «λάθος» και για «παρεξήγηση», αγνοώντας τις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις, τις καταλήψεις των σπουδαστών και τις απεργίες του ΣΕΗ. Μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές η κυβέρνηση δεν είχε καταθέσει τη νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή.

Δυναμική απάντηση

Ο καλλιτεχνικός κλάδος απάντησε δυναμικά με κινητοποιήσεις και μετά τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό, τονίζοντας με όλους τους τρόπους ότι δεν υπάρχει εμπιστοσύνη στους κυβερνητικούς χειρισμούς. Το πρωί της Παρασκευής κατατέθηκε η προσφυγή στο ΣτΕ για την ακύρωση του προεδρικού διατάγματος και τα σωματεία προχώρησαν σε κινητοποίηση στο κέντρο της Αθήνας στο πλαίσιο της 24ωρης απεργίας του ΣΕΗ. Να σημειώσουμε ότι κατατέθηκε και αίτηση προσδιορισμού δικασίμου κατά προτίμηση –για να προτεραιοποιηθεί η συζήτηση της υπόθεσης– και το ΣτΕ απεφάνθη αργά το απόγευμα της Παρασκευής ότι η αίτηση ακύρωσης θα συζητηθεί 1η Ιουνίου. Η έλλειψη εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση δεν προκαλεί εντύπωση. Η πρώτη (εξαγγελθείσα από τον πρωθυπουργό) τροπολογία που κατατέθηκε πρόσφατα όχι απλώς δεν ικανοποίησε τα σωματεία, αλλά κατήργησε τις συλλογικές συμβάσεις που ισχύουν στους κρατικούς φορείς. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Documento, οι εκπρόσωποι των σωματείων που έδωσαν το παρών στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό δεν είναι αισιόδοξοι.

Πέρασαν δύο μήνες μέχρι να δεχτεί η κυβέρνηση να συναντηθεί με εκπροσώπους των καλλιτεχνών. Δύο ολόκληροι μήνες με μαζικές διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις, καταλήψεις σε ολόκληρη τη χώρα, συναυλίες με χιλιάδες κόσμο στο κέντρο της Αθήνας και επαναλαμβανόμενες απεργίες του ΣΕΗ. Πανό που εκφράζουν τη στήριξή τους στον αγώνα των καλλιτεχνών στην Ελλάδα έχουν κάνει την εμφάνισή τους σε μεγάλα θέατρα της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ισπανίας. Οι καθηγητές του Εθνικού Θεάτρου, του ΚΘΒΕ και του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας πριν από λίγο καιρό παραιτήθηκαν. Τα κείμενα του ΣΕΗ διαβάζονται σε όλες τις σκηνές και χειροκροτούνται θερμά από το κοινό.

Από την πίσω πόρτα

Είναι σημαντικό να ξεκαθαριστεί για ποιες διεκδικήσεις «δεσμεύτηκε» ο πρωθυπουργός και ποιες είναι οι καινούργιες προτάσεις που κατέθεσε στους καλλιτέχνες. Το αίτημα για απόσυρση των διατάξεων του προεδρικού διατάγματος που αφορούν τους καλλιτέχνες και τη συνολική κατάταξή τους στην επαγγελματική βαθμίδα τεχνολογικής εκπαίδευσης (ΤΕ) δεν έγινε αποδεκτό. Οπως ειπώθηκε από τον Κυρ. Μητσοτάκη: «Δεν μπορούν οι καλλιτέχνες να ενταχθούν στο καθεστώς της τεχνολογικής εκπαίδευσης, καθώς κατά τη φοίτησή τους δεν υπάρχει τεχνολογική εκπαίδευση». Από τη μεριά των σωματείων ξεκαθαρίστηκε ότι το ίδιο το ΠΔ 85/2022 περιλαμβάνει άλλες ειδικότητες με τη βαθμίδα ΤΕ. Προτάθηκε ο σχετικός ν. 4325/2015 για τους μουσικούς – που τους κατατάσσει στην κατηγορία ΤΕ– να επεκταθεί και στους υπόλοιπους αποφοίτους χορού, υποκριτικής και κινηματογράφου, κάτι που επίσης δεν έγινε αποδεκτό. Μόνο στο κλείσιμο της συνάντησης ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε ότι η τροπολογία (τελικά είναι ΚΥΑ) θα περιλαμβάνει εξομοίωση των αποφοίτων δραματικών σχολών και σχολών χορού (και πριν από το 2003 και μετά) ως προς την κατάταξη, το μισθολογικό και τη βαθμολογική εξέλιξη σε θέσεις στο δημόσιο. Δεν κατατέθηκε πρόταση για ουσιαστική διαβάθμιση του κλάδου, ούτε έγινε αναφορά σε κατηγορία ΚΕ (καλλιτεχνική εκπαίδευση), όπως είχε γραφτεί στα ΜΜΕ. Πάντως το προεδρικό διάταγμα κατατέθηκε ενόψει ενός πολύ μεγάλου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ (4 Μαρτίου), τον οποίο η κυβέρνηση για ευνόητους λόγους θέλει να ολοκληρώσει πριν από τις εκλογές.

Στη συνάντηση με τους καλλιτέχνες στο Μέγαρο Μαξίμου ο Κυριάκος Μητσοτάκης έβαλε από την πίσω πόρτα το άρθρο 16 του συντάγματος, που κατοχυρώνει τη δημόσια δωρεάν παιδεία, το οποίο ποτέ δεν έκρυψε ότι θέλει να καταργήσει. Συγκεκριμένα, ενώ μίλησε για την ίδρυση ανώτατης σχολής παραστατικών τεχνών, μετατόπισε την κουβέντα στο άρθρο 16. Εκπληκτοι οι καλλιτέχνες τον άκουσαν να λέει: «Νομίζω αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχουν και συνταγματικοί περιορισμοί ως προς τη δυνατότητα να παρέχεται ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και όσο δεν αλλάζει το άρθρο 16, αυτό δεν είναι κάτι το οποίο θα είναι εφικτό».

Οι καλλιτέχνες, πάντως, στην αίτηση ακύρωσης του ΠΔ στο ΣτΕ υποστηρίζουν ότι παραβιάζει το άρθρο 16 του συντάγματος για την ανώτατη εκπαίδευση καθώς κατατάσσει τους αποφοίτους των ανώτερων δραματικών σχολών στην κατηγορία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα καλλιτεχνικά σωματεία έχουν εξηγήσει με επιχειρήματα ότι τα πτυχία των αποφοίτων των δραματικών σχολών μπορούν να αποκτήσουν κατοχύρωση χωρίς να παραβιαστεί το άρθρο 16.

Είναι σημαντικό η νομοθετική ρύθμιση να εξασφαλίζει ουσιαστική επαγγελματική διαβάθμιση στα πτυχία και να δίνει τη δυνατότητα για περαιτέρω ακαδημαϊκές σπουδές. Η αλήθεια είναι ότι η ΝΔ πάντοτε έδειχνε «αδυναμία» στους άριστους και εκλεκτούς αποφοίτους των κολεγίων. Σε αυτούς που βγαίνουν στον δρόμο πάντοτε είχε αλλεργία…