«Γαλάζιος» εκτροχιασμός σε θράσος και υποσχέσεις

Απόσταση ανάμεσα σε πράξεις και λόγια από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και τους υπουργούς της

Ήξεραν για την κατάσταση που επικρατεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά επέλεξαν και πάλι τον δρόμο του ψέματος, της αλαζονείας και της βολικής για όλες τις καταστάσεις επίκλησης της ατομικής ευθύνης των… άλλων. Η ασφάλεια των πολιτών που μετακινούνται με τρένο ήταν χρήσιμη για τα «γαλάζια» στελέχη ως προεκλογική κορόνα, ως φρούδα υπόσχεση βουτηγμένη στο θυμικό, σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης των πολιτών που θα προσέρχονταν στις κάλπες. Αργότερα, όμως, όταν οι εκλογές τελείωσαν, ξεκίνησαν τα ψέματα. Και όταν τα ψέματα από μόνα τους δεν έφταναν επιστρατεύτηκε το θράσος· η λέξη που αν ήταν εφικτό δίπλα της στο λήμμα του λεξικού θα υπήρχε η ονομασία της Νέας Δημοκρατίας.

Λίγες μόνο ημέρες πριν από το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, συγκεκριμένα στις 20 Φεβρουαρίου, ο παραιτηθείς υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής παρουσιαζόταν ως εγγυητής της ασφάλειας των επιβατών στα τρένα. Απαντώντας στον βουλευτή Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρο Μεϊκόπουλο, ο οποίος μεταξύ άλλων είχε θέσει θέμα ασφάλειας των σιδηροδρόμων, ο Κ. Καραμανλής είχε το απερίγραπτο θράσος να ξεστομίσει μέσα στη Βουλή: «Μια υπεύθυνη πολιτεία δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών […] Είναι ντροπή –και ντρέπομαι– που θέτετε θέματα ασφαλείας και θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως. Είναι ντροπή όταν σας εξήγησα – και το ξαναλέω– ότι το γεγονός ότι αυτήν τη στιγμή υπάρχουν οι ΥΔΥ διασφαλίζουμε την ασφάλεια».

Περί αξιοπιστίας

Περίπου ένα χρόνο πριν, στις 6 Μαρτίου 2021, ο τότε υπουργός σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, απαντώντας σχετικά με τα σιδηροδρομικά έργα για τα οποία του ασκούνταν κριτική ότι έχουν μείνει πίσω, είπε με περίσσια σιγουριά κοροϊδεύοντας τους πολίτες: «Η αλήθεια είναι ότι τα σιδηροδρομικά έργα μέχρι σήμερα περνούσαν σε δεύτερη μοίρα στη χώρα μας. Ομως η ύπαρξη ενός αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου είναι αναγκαία για να κερδίσει η Ελλάδα τον διεθνή ρόλο που της αξίζει. Γι’ αυτό και στον δικό μας σχεδιασμό έχουν κεντρική θέση. Γιατί σημαίνουν ασφάλεια, ανάπτυξη, ταχύτητα, σεβασμό στο περιβάλλον, ποιότητα ζωής. Το πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων μας είναι το μεγαλύτερο που έχει σχεδιαστεί στη χώρα, ύψους 3,3 δισ.».

Δεν ήταν όμως η πρώτη φορά που εκστόμιζε λόγια κενά περιεχομένου. Στις 14 Φεβρουαρίου 2021 σε συνέντευξή του στο «Πρώτο Θέμα» είχε τονίσει και πάλι: «Η ύπαρξη αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου είναι αναγκαία για να κερδίσει η Ελλάδα τον διεθνή ρόλο που της αξίζει».

Φυσικά, η παραποίηση της πραγματικότητας και ο εμπαιγμός των πολιτών δεν είναι συνήθειες μόνο του Κ. Καραμανλή. Λίγες μέρες πριν από τις εθνικές εκλογές ο Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος είχε διατελέσει υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων στο παρελθόν, αναφερόμενος στον ΟΣΕ κατά την προεκλογική εκστρατεία του έκανε λόγο για ένα πρότζεκτ «εκσυγχρονισμού» και «εξυγίανσης» που έφερε την υπογραφή της γαλάζιας παράταξης.

Ειδικότερα, λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές ο Κ. Χατζηδάκης πανηγύριζε σε ανάρτησή του για «το σχέδιο εξυγίανσης» που έκανε τον ΟΣΕ κερδοφόρο επί προηγούμενων κυβερνήσεων της ΝΔ, όταν ο ίδιος είχε αναλάβει το υπουργείο Μεταφορών. «Ο ΟΣΕ ήταν η πιο προβληματική επιχείρηση της Ευρώπης. Υλοποιήσαμε ένα σχέδιο εξυγίανσης που εξοικονόμησε εκατοντάδες εκατομμύρια και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έγινε κερδοφόρα. Χάρη στις δικές μας παρεμβάσεις επιτεύχθηκε η μετέπειτα αποκρατικοποίηση της εταιρείας» είχε γράψει χαρακτηριστικά. Σήμερα η πραγματικότητα ήρθε να διαψεύσει με τον χειρότερο τρόπο τον ίδιο και την παράταξή του, η οποία ως κυβέρνηση είχε γυρίσει επιδεικτικά την πλάτη στις καταγγελίες των εργαζομένων του κλάδου που τόνιζαν τη δραματική κατάσταση που επικρατεί στον ΟΣΕ σχετικά με την ασφάλεια και την ποιότητα των δρομολογίων.

Για ψηφοθηρία

Φυσικά οι προεκλογικές ανακοινώσεις σχετικά με τον ΟΣΕ δεν έμειναν στον Κ. Χατζηδάκη, αφού αναφορά υπήρχε και στο επίσημο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ, στο οποίο υποσχόταν μάλιστα την ολοκλήρωση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης, τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. «Επενδύουμε στον γρήγορο σιδηρόδρομο, με την ολοκλήρωση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης, τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στην κεντρική σιδηροδρομική γραμμή (ΠΑΘΕΠ: Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι – Προμαχώνας) και τη νέα πεδινή χάραξη Θεσσαλονίκης – Καβάλας» έλεγαν τότε, καθαρά και μόνο για ψηφοθηρικούς λόγους, καθώς αν όλα αυτά λειτουργούσαν, η τραγωδία θα είχε αποτραπεί. Από τη λίστα όσων εκμεταλλεύτηκαν προεκλογικά το θέμα, αδιαφορώντας στην ουσία μετέπειτα για την επίλυση των προβλημάτων, δεν θα μπορούσε να λείπει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος στις 26 Μαρτίου 2019, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα του κόμματός του για τις υποδομές, υποστήριζε ότι η ΝΔ «επιμένει στα έργα της συντήρησης και της αναβάθμισης αυτού του δικτύου», κατηγορώντας την τότε κυβέρνηση Τσίπρα ότι δεν κάνει όσα πρέπει. «Επιμένουμε σε παρεμβάσεις οι οποίες δεν είναι πολύ ελκυστικές, να το πω πολύ απλά, δεν είναι πολύ σέξι, δεν αφορούν τρένα που έρχονται για δέκα μέρες από την Ιταλία για να μας πείσουν ότι ξαφνικά ως διά μαγείας θα κινούνται με αστρονομικές ταχύτητες σε δίκτυα τα οποία είναι εγκαταλελειμμένα. Μάλλον θα εκτροχιάζονταν αν επιχειρούσαμε να τα κινήσουμε με αυτές τις ταχύτητες, γι’ αυτό και επιμένουμε τόσο πολύ στα έργα της συντήρησης και της αναβάθμισης αυτού του δικτύου που από το 2015 και μετά εγκαταλείφθηκε. Μέσα σε τέσσερα χρόνια η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη πρέπει να γίνεται σε τρεις ώρες» έλεγε χαρακτηριστικά.

Ο Κυρ. Μητσοτάκης είναι πρωθυπουργός εδώ και τέσσερα ολόκληρα χρόνια και ίσως σε αυτές τις τραγικές ημέρες που διανύει η Ελλάδα να ήταν η πρώτη φορά μετά την προεκλογική του καμπάνια που αναφέρθηκε στα σιδηροδρομικά έργα.