Κραδασμοί και στη ΝΔ για την αδιαφάνεια

Με εμφανή αμηχανία ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δεν απάντησε στα ερωτήματα που του τέθηκαν για τα ποσά που διατέθηκαν αναλυτικά σε κάθε Μέσο

Eυρύτερες διαστάσεις πολιτικοεκδοτικού σκανδάλου, το οποίο προκαλεί κραδασµούς στο εσωτερικό του κυβερνώντος κόµµατος, τείνει να προσλάβει η κατασπατάληση δηµόσιου χρήµατος µε πρόσχηµα την καµπάνια ενηµέρωσης για τον κορονοϊό και ουσιαστικό στόχο την εξαγορά στήριξης από τα ΜΜΕ.

Στο στόχαστρο της εσωκοµµατικής κριτικής βρίσκεται ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, την παραίτηση του οποίου ζητά και η αξιωµατική αντιπολίτευση. Η αµηχανία του στο µπρίφινγκ της περασµένης Πέµπτης ήταν εµφανής και χαρακτηριστική της δύσκολης θέσης στην οποία έχει περιέλθει. Μετά την πίεση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε στη δηµοσιότητα τα ονόµατα των µέσων ενηµέρωσης που πήραν χρήµατα από την καµπάνια «Μένουµε Σπίτι», αλλά παρά τις επίµονες ερωτήσεις της αντιπολίτευσης και του Τύπου αποφεύγει να δώσει στη δηµοσιότητα τα ποσά που εισέπραξαν. Προβάλλει ότι δόθηκαν χρήµατα σε 1.232 µέσα ενηµέρωσης, επιχείρηµα που θα καταρρεύσει όταν φανεί ποιος πήρε τι. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επιµένει ότι η διαφήµιση όπως και ο αποκλεισµός των µέσων ενηµέρωσης που ασκούν κριτική στην κυβέρνηση –µε κορυφαίο παράδειγµα το Documento– αποφασίστηκαν µε αντικειµενικά κριτήρια.

Στο µπρίφινγκ θέλησε να θολώσει τα νερά και να απευθυνθεί στα κοµµατικά αντανακλαστικά της σκληρής δεξιάς πτέρυγας, εµφανίζοντας ένα πρόβληµα δηµοκρατίας, διασπάθισης δηµόσιου χρήµατος και αδιαφάνειας στη διάθεση των πόρων ως θέµα κοµµατικής αντιπαράθεσης της κυβέρνησης µε τον ΣΥΡΙΖΑ και το Documento. Στην πραγµατικότητα, όµως, ο Στ. Πέτσας προχώρησε σε αξιολογικές κρίσεις για τα µέσα ενηµέρωσης. Ορισε δε την κυβέρνηση ως κριτή του εάν συµµορφώνονται τα Μέσα µε τις προδιαγραφές που βάζει το Μαξίµου προκειµένου να τους µοιράσει δηµόσιο χρήµα. Φυσικά έτσι µπορεί να αποκλείσει τους ανεπιθύµητους κατηγορώντας τους από τη θέση της εξουσίας ότι «δεν είναι αντικειµενικοί και αµερόληπτοι».

Προφανώς εκείνοι που χαρακτήριζαν τον πρωθυπουργό από Μωυσή µέχρι Τσόρτσιλ πληρούν τα κριτήρια αντικειµενικότητας και αµεροληψίας. Ο αποκλεισµός του Documento συνιστά προσπάθεια οικονοµικού στραγγαλισµού που προσοµοιάζει σε έµµεση και παρατεταµένη επιχείρηση λογοκρισίας της εφηµερίδας λόγω της κριτικής που ασκεί στην κυβέρνηση, όπως οφείλει εκ του ρόλου της.

Λεφτά στον συνοδό της Τζούλιας

Εκεί όµως που όλη η επιχειρηµατολογία του Στ. Πέτσα καταρρέει είναι στην περίπτωση του µπλογκ του Μένανδρου Φουρθιώτη, ο οποίος έγινε γνωστός στο πανελλήνιο στο παρελθόν ως συνοδός και συνεργάτης της Τζούλιας Αλεξανδράτου, η οποία δηλώνει µοντέλο-πορνοστάρ. Το σάιτ συστάθηκε τον Μάιο και είχε δύο µόνο αναρτήσεις, ίσα ίσα για να εισπράξει τα χρήµατα από την καµπάνια. Ο Στ. Πέτσας απάντησε στο µπρίφινγκ ότι το σάιτ του Μ. Φουρθιώτη πλη-ροί τα κριτήρια… Το ότι επιχορηγήθηκαν αντικανονικά ακόµη και ο Μέν. Φουρθιώτης και µια σειρά ακόµη ανύπαρκτα σάιτ έχει προκαλέσει δυσφορία µέχρι και στο εσωτερικό της Ν∆, αν και, όπως λένε οι πληροφορίες, έχουν πιάσει δουλειά ο Σταύρος Καλαφάτης και ο Γιώργος Μυλωνάκης προκειµένου να µην υπάρξουν δηµόσιες διαφοροποιήσεις.

Η οµερτά έσπασε από τον βουλευτή Eβρου Σταύρο Κελέτση ο οποίος στην εκποµπή του Kontra Channel δήλωσε ότι «θα πρέπει να δοθούν στη δηµοσιότητα τα ποσά που πήραν τα µέσα ενηµέρωσης. Η διαφάνεια είναι συνυφασµένη µε την κυβέρνηση Μητσοτάκη», καθώς και ότι θα πρέπει να ελεγχθεί «εάν το σάιτ της συζύγου του βουλευτή Γρεβενών της Ν∆ κ. Πάτση πήρε τα χρήµατα της διαφήµισης µε αντικειµενικές διαδικασίες ή γιατί τους έχει παντρέψει ο κυβερνητικός εκπρό-σωπος». Προφανώς µέσω της χρηµατοδότησης ιστοσελίδων της περιφέρειας το Μέγαρο Μαξίµου ευνοεί τους δικούς του βουλευτές, κάτι που φυσικά προκαλεί δυσαρέσκεια στους υπολοίπους.

Δυσαρέσκεια µεταξύ των ιδιοκτητών

Δύσκολα θα βρει µιµητές ο Στ. Κελέτσης καθώς τη σιωπή την επιβάλλουν όχι µόνο το Μαξίµου αλλά και τα ισχυρά µέσα ενηµέρωσης που έχουν πάρει τη µερίδα του λέοντος και φυσικά δεν επιθυµούν δηµοσιότητα, όπως άλλωστε είχαν πράξει και µε τα 9,4 εκατοµµύρια ευρώ που είχε µοιράσει ο Αντώνης Σαµαράς µέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ. Πολύ απλά βου-λευτής που θα κάνει κριτική κόβεται καταρχάς από τα τηλεπαράθυρα και στη συνέχεια στοχοποιείται.

Η υπόθεση εξ αντικειµένου χρεώνεται στον Στ. Πέτσα, κάτι που βέβαια καθόλου δεν δυσαρεστεί τους υπολοίπους του «επιτελικού κράτους» στο Μέγαρο Μαξίµου. Βέβαια όλοι ξέρουν ότι χρήµατα σε µέσα ενηµέρωσης δεν δίνονται αν δεν το έχει εγκρίνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης ή ο ανιψιός του Γρηγόρης ∆ηµητριάδης, αλλά ο Στ. Πέτσας θα είναι ο αποδιοποµπαίος τράγος. Η νυν αναπληρώτρια εκπρόσωπος Αριστοτελία Πελώνη φέρεται να είναι η διάδοχος.

Αν και τα συστηµικά µέσα ενηµέρωσης συµπεριφέρονται σαν λυκοσυµµαχία προκειµένου να εισπράξουν το κρατικό χρήµα, τα ποσά που δόθηκαν προκαλούν δυσαρέσκεια. Οι πληροφορίες θέλουν πολυϊδιοκτήτη µέσων ενηµέρωσης να σκέφτεται ακόµη και να προσφύγει δικαστικά καθώς θεωρεί ότι είναι ριγµένος αφού ανταγωνιστικό του συγκρότηµα χρηµατοδοτήθηκε περισσότερο.

Τα χρήµατα πάντως δεν πήγαν χαµένα, καθώς τα µέσα ενηµέρωσης δεν πρόβαλλαν απλώς την κυ-βερνητική πολιτική αλλά δοξολογούσαν οληµερίς κι ολονυχτίς τον πρωθυπουργό βαφτίζοντάς τον από «Μωυσή» µέχρι «Ελληνα Τσόρτσιλ», που µε την αποφασιστικότητά του έσωσε τη χώρα και τον ελληνικό λαό.

1.232

Μέσα πήραν 20 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο των εκστρατειών ενημέρωσης «Μένουμε σπίτι» και «Μένουμε Ασφαλείς». Ο Στέλιος Πέτσας δεν έδωσε στη δημοσιότητα τα ποσά που πήρε το καθένα αλλά και τα κριτήρια επιλογής τους

9,4

εκατομμύρια ευρώ είχε μοιράσει μέσω ΚΕΕΛΠΝΟ ο Σαμαράς σε διάφορα Μέσα αλλά και σε αυτή την περίπτωση επικράτησε σιωπή

Μπούμεραγκ για κυβέρνηση το σχέδιο Πέτσα – Μαξίμου

Ρεπορτάζ

Παναγιώτα Μπίτσικα

Σε πολιτικό µπούµεραγκ κατά της κυβέρνησης Μητσοτάκη εξελίσσεται η υπόθεση του µοιράσµατος κρατικού χρήµατος στο πλαίσιο της καµπάνιας ενηµέρωσης του κοινού για τον κορονοϊό. ∆εν είναι τυχαίο ότι οι αντιδράσεις των κοµµάτων της αντιπολίτευσης δεν περιορίζονται στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά είναι έντονες και από το Κίνηµα Αλλαγής και από το ΚΚΕ και από το ΜέΡΑ25. Οι τοποθετήσεις τους σκιαγραφούν το αίτηµα διαφάνειας στη διοχέτευση χρηµάτων προς τα ΜΜΕ και τα πολιτικά τους πυρά χτυπούν την κυβερνητική επιχείρηση χειραγώγησης της ενηµέρωσης. Μάλιστα ρωγµές εµφανίζονται και στο «γαλάζιο στρατόπεδο».

Το δείχνουν τα στοιχεία

Πλέον είναι εµφανές γιατί το Μαξίµου προσπέρασε τη λογική απαίτηση να είναι δωρεάν τα µηνύµατα για την προστασία της υγείας των πολιτών και να δοθούν αυξηµένα κονδύλια στο σύστηµα υγείας. Οι αποκαλύψεις για τον τρόπο που διοχετεύτηκαν τα 20 εκατ. ευρώ σε ΜΜΕ αναδίνουν σκανδαλωδώς οσµή «σκόιλ ελικικού» και χειραγώγησης στο πλαίσιο διαµόρφωσης µηχανισµού «γαλάζιας» προπαγάνδας. Το δείχνουν τα στοιχεία για τη διοχέτευση κονδυλίων σε ανύπαρκτες ιστοσελίδες ή νεότευκτα µπλογκ, εκ παραλλήλου µε… την εξαφάνιση Μέσων από την καµπάνια µε κριτήριο την πολιτική τοποθέτησή τους. Το δείχνει και ο αποκλεισµός του Documento, ο οποίος είναι πια εµφανές και για τους πιο δύσπιστους ότι εντάσσεται σε µια τακτική ασφυξίας, εκ παραλλήλου µε δυσφηµιστική κυβερνητική εκστρατεία, λόγω του ότι εκπέµπει «άλλη άποψη».

Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά ευθέως την παραίτηση του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα, αφού πρώτα καταθέσει στη Βο-υλή τα ποσά που δόθηκαν σε ΜΜΕ. «Πρόκειται για ένα ζήτηµα που αφορά την ίδια τη δηµοκρατία» τονίζει σε όλους τους τόνους ο Αλέξης Χαρίτσης. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά Στο Κόκκινο, η ενίσχυση των Μέσων πρέπει να γίνεται µε βάση κριτήρια όπως η αναγνωσιµότητα, ο αριθµός των εργαζοµένων και η βιωσιµότητά τους «και όχι να βλέπουµε ανύπαρκτα σάιτ να λαµβάνουν κρατικό χρήµα».

«Πρέπει να υπάρχουν κανόνες»

Παράλληλα, το µεσηµέρι της Παρασκευής ο εκπρόσωπος Τύπου του Κινήµατος Αλλαγής Παύλος Χρηστίδης, ύστερα από ερώτηση του Documento και άλλων Μέσων, δήλωσε ότι «χρήµατα προς τα µέσα ενηµέρωσης πρέπει να δίνονται µόνο µε απόλυτη διαφάνεια και διαύγεια». Σηµείωσε ότι από την πρώτη στιγµή το Κίνηµα Αλλαγής ζήτησε να µάθει λεπτοµέρειες για τα χρήµατα που δόθηκαν την περίοδο του κορονοϊού προς τα ΜΜΕ, µε ερώτηση του Βαγγέλη Κεγκέ-ρογλου στη Βουλή, προτείνοντας «να υπάρχει αναλογικότητα στα κεντρικά µέσα ενηµέρωσης, τα περιφερειακά και τοπικά µέσα ενηµέρωσης. Πάντα µε σαφείς όρους». Ο Π. Χρηστίδης κατέληξε λέγοντας: «Πρέπει να υπάρχουν κανόνες όταν µιλάµε για χρηµατοδότηση και στον έντυπο και τον ηλεκτρονικό Τύπο. Πρόσφατα η Φώφη Γεννηµατά έχει κάνει συνάντηση µε την ΕΣΗΕΑ. Ενόψει, λοιπόν, της δικής µας συνδιάσκεψης το φθινόπωρο θα κάνουµε µια ηµερίδα που θα αφορά τα µέσα ενηµέρωσης, την ελευθερία του Τύπου και τη δηµοκρατία».

Επίσης είναι ενδιαφέρον ότι η τοποθέτηση του ΚΚΕ εξαρχής ήταν ότι δεν πρέπει η προβολή των µηνυµάτων για ενηµέρωση του κόσµου σε θέµατα υγείας να γίνεται µε όρους διαφήµισης, την ίδια ώρα που υπάρχουν ανάγκες που πρέ-πει να καλυφθούν. Αυτό είχε επισηµάνει ήδη από τον Απρίλιο του 2020 η βουλευτής Λέσβου του κόµµατος Μαρία Κοµνηνάκα στην Επιτροπή Θεσµών και ∆ιαφάνειας της Βουλής. Παράλληλα, είχε αναδείξει ότι η όποια κρατική δαπάνη πρέπει να διοχετεύεται µε διαφάνεια. Σε αυτό το µήκος κύµατος κινείται και σήµερα ο Περισσός. Ο υπεύθυνος του γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής του Γιάννης Γκιόκας, απαντώντας το µεσηµέρι της Παρασκευής σε ερώτηση του Documento σχετικά µε τις τελευταίες αποκαλύψεις για τη διαφηµιστική καµπάνια προς τα ΜΜΕ, δήλωσε: «Η ενηµέρωση για θέµατα πανδηµίας και δηµόσιας υγείας δεν µπορεί να γίνεται µε όρους διαφηµιστικής καµπάνιας ούτε µε όρους “ταΐσµατος” των µεγάλων ΜΜΕ. Από την πρώτη στιγµή λέγαµε ότι στα ζητήµατα πολιτικής προστασίας και υγείας το κράτος µπορεί να δεσµεύει τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό χρόνο για δωρεάν µετάδοση των µηνυµάτων. Σε κάθε περίπτωση, η όποια επιδότηση θα πρέπει να γίνεται µε καθεστώς πλήρους διαφάνειας, χωρίς αδικαιολόγητους κι απαράδεκτους αποκλεισµούς και χωρίς επιδότηση ανύπαρκτων Μέσων που διαµορφώνουν όρους συναλλαγής».

Αιχµηρή τοποθέτηση από ΜέΡΑ25

Αιχµηρή είναι η τοποθέτηση του ΜέΡΑ25 για τα κονδύλια σε ΜΜΕ. Ο εκπρόσωπος Τύπου του κόµµατος Μιχάλης Κριθαρίδης δήλωσε τα εξής στο Documento: «Η κυβέρνηση, όπως φαίνεται, προσπάθησε µε 20 εκατοµµύρια να εξαγο-ράσει την ένοχη σιωπή, αν όχι και την ακόµη µεγαλύτερη στήριξη ορισµένων Μέσων, και να αποκλείσει την οποιαδήποτε κριτική από άλλα που δεν είναι φίλα προσκείµενα σε αυτήν. Τα όσα έδωσε στο φως της δηµοσιότητας ο κ. Πέτσας δεν µας έκαναν καθόλου σοφότερους, απλώς επιβεβαίωσαν την αναµενόµενη αδιαφάνεια και τον σκανδαλώδη τρόπο µε τον οποίο έγινε αυτή η προσπάθεια εξαγοράς για την εν µέσω πανδηµίας οµερτά. Περιµένουµε όµως ακόµη να µάθουµε και τα συγκεκριµένα ποσά που έλαβε το καθένα από αυτά τα Μέσα, είτε σε λειτουργία είτε όχι».