Μπέρδου στο documentonews.gr: «Υπάρχουν οι προϋποθέσεις για συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ»

Η υποψήφια βουλευτής Έβρου με τον ΣΥΡΙΖΑ, Κατερίνα Μπέρδου, μιλά στο documentonews.gr, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για σχηματισμό προοδευτικής κυβέρνησης μετά τις κάλπες της 21ης Μαΐου. Ωστόσο, όπως ξεκαθαρίζει, η πρόταση του Νίκου Ανδρουλάκη για πρωθυπουργό κοινής αποδοχής «δεν μπορεί να γίνει δεκτή». Η δικηγόρος περιγράφει τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στη Δικαιοσύνη, ενώ εξηγεί πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν τα σημαντικά προβλήματα του Έβρου.

Με δεδομένο ότι έχετε διατελέσει μέλος της ΠΑΣΠ και αργότερα του ΠΑΣΟΚ, θεωρείτε ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για τον σχηματισμό μίας προοδευτικής κυβέρνησης με το ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ μετά τις κάλπες της 21ης Μαΐου;

Κατ’ αρχάς, να αναφέρω ότι έχουν περάσει δέκα χρόνια από τότε που αποχώρησα από το ΠΑΣΟΚ, μαζί με πολλά στελέχη της Αριστερής Πρωτοβουλίας, διαφωνώντας σε κεντρικές πολιτικές επιλογές της τότε ηγεσίας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σήμερα ένα σύγχρονο προοδευτικό κόμμα, το οποίο δεν φοβάται τις πολιτικές συγκρούσεις και το κυριότερο τολμάει συνεχώς να κάνει βήματα προς τα εμπρός, εξελίσσοντας διαρκώς και εμπλουτίζοντας τις πολιτικές του θέσεις, με δεδομένες και σταθερές ωστόσο τις αξίες που διέπουν την Αριστερά και γενικότερα τη δημοκρατική παράταξη. Άλλωστε και η διεύρυνση στην οποία είχε καθοριστική συμβολή ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, μετεξελίσσοντας το κόμμα σε ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, είχε σαν σκοπό τη σύγκλιση όλων των προοδευτικών εκείνων πολιτικών δυνάμεων που θα οδηγούσαν, όπως και έγινε, στη δημιουργία ενός σύγχρονου δημοκρατικού προοδευτικού κόμματος.

Πριν απαντήσω στο ερώτημά σας, θα πρέπει να αναφερθώ στο εκλογικό σύστημα που επιβάλλει επί της ουσίας στα κόμματα τη διαβούλευση και τις συγκλίσεις σε επίπεδο προγραμματικών θέσεων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η απλή αναλογική ως το δικαιότερο εκλογικό σύστημα, δεν προέκυψε τυχαία, αλλά αποτελούσε πάγια θέση και αίτημα της αριστεράς. Οι προγραμματικές συγκλίσεις και οι μετεκλογικές συνεργασίες δεν είναι κάτι νέο στην ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή. Αυτή τη στιγμή σε 22 από τις 27 χώρες της Ευρώπης υπάρχουν κυβερνήσεις συνεργασίας. Ο Αλέξης Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει αποδείξει ότι και θέλει και μπορεί να βρίσκει σημεία συγκλίσεων και συνεργασιών. Και για αυτό τον λόγο, άλλωστε είναι σαφής η θέση μας προεκλογικά, για τη δημιουργία την επομένη των εκλογών μίας προοδευτικής διακυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα.

Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ σήμερα μιλά για ειλικρινή διάλογο προγραμματικών συγκλίσεων πάνω σε θέσεις πραγματικά προοδευτικές. Οπότε, σε αυτή τη βάση θεωρώ ότι ναι υπάρχουν εκείνες οι πολιτικές προϋποθέσεις για τον σχηματισμό μίας προοδευτικής κυβέρνησης μετά τις εκλογές της 21η Μαΐου.

Αυτό για να επιτευχθεί, όπως έχει αναφερθεί πολλές φορές και σε όλους τους τόνους, από τον κ. Τσίπρα, θα πρέπει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στις 21 του Μάη να είναι πρώτο κόμμα. Ως νικητές των εκλογών, δεν έχουμε σκοπό όπως η Νέα Δημοκρατία να παίξουμε μικροκομματικά παιχνίδια με την δημοκρατία και την πολιτική σταθερότητα, αλλά να εξαντλήσουμε τις δυνατότητες που μας δίνει το Σύνταγμα για διερευνητικές εντολές με σκοπό το σχηματισμό σταθερής και προοδευτικής κυβέρνησης. Απέναντι στην κινδυνολογία και στην πολιτική αστάθεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη εμείς μιλάμε για την επίτευξη ευρύτερων δημοκρατικών συνεργασιών, οι οποίες θα επισφραγιστούν με ένα σαφές κυβερνητικό πρόγραμμα.

Ωστόσο, το ζήτημα περιπλέκεται όσο ο Νίκος Ανδρουλάκης επιμένει στην πρόταση για πρωθυπουργό που δεν θα έχει ψηφιστεί από τον ελληνικό λαό. Πώς μπορεί να ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο;

Εφόσον, ο ελληνικός λαός επιλέξει να δώσει με την ψήφο του τη νίκη στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η αξίωση αυτή του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, δεν μπορεί να γίνει δεκτή. Αλλά ξέρετε, σε αυτά τα διλήμματα δεν θα απαντήσουμε εμείς. Ο ίδιος ο ελληνικός λαός είναι εκείνος, ο οποίος θα μας δείξει έμπρακτα το πώς θέλει να κυβερνηθεί η χώρα. Όπως άλλωστε ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, μετά τις εκλογές το τοπίο θα έχει ξεκαθαρίσει και οι πολιτικοί αρχηγοί θα καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με άλλους όρους. Κυβέρνηση συνεργασίας σημαίνει συζήτηση πάνω σε συγκεκριμένες θέσεις και κυβερνητικό πρόγραμμα, όλα τα υπόλοιπα είναι περισσότερο για τη δημιουργία εντυπώσεων. Στις 21 Μαΐου ο ελληνικός λαός είναι αυτός θα αποφασίσει ποιος θα είναι ο επόμενος πρωθυπουργός.

Από εκεί και πέρα τόσο πριν, όσο και μετά τις εκλογές όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί και τα κόμματα θα κριθούν από την στάση που θα κρατήσουν. Η δική μας θέση είναι ξεκάθαρη. Θα επιδιώξουμε τον σχηματισμό κυβέρνησης από την πρώτη κάλπη. Δεν θα παίξουμε με την δημοκρατία και με τις επιταγές του Συντάγματος. Για αυτό το λόγο λέμε ότι η ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, σημαίνει και πολιτική σταθερότητα.

Μιας και είστε δικηγόρος, ποιες μεταρρυθμίσεις θα προτείνετε αν εκλεγείτε βουλευτής για να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες παθογένειες στη δικαιοσύνη;

Η Δικαιοσύνη είναι βασικός πυλώνας του κράτους δικαίου και αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την λειτουργία μιας ευνομούμενης Πολιτείας. Η Πολιτεία θα πρέπει να έχει γρήγορα αντανακλαστικά και να εκσυγχρονίσει άμεσα την διαδικασία απονομής δικαιοσύνης αφουγκραζόμενη τις ανάγκες της κοινωνίας και της σύγχρονης εποχής. Σύμφωνα με τη μελέτη του Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης (2022), η χώρα μας είναι ουραγός έχοντας ένα από τα πιο αργά συστήματα απονομής δικαιοσύνης. Απαιτείται συνεπώς η εφαρμογή μεταρρυθμίσεων για τη βελτίωση της αποδοτικότητας, χωρίς ωστόσο αυτό να γίνεται εις βάρος της ουσιαστικής απονομής δικαίου. Καίριο ζήτημα για την γρήγορη και αποτελεσματική απονομή δικαιοσύνης αποτελεί η εναρμόνιση των διαδικασιών απονομής της με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και κανονισμούς. Εκτός από τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας θα έπρεπε να προχωρήσουμε σε εκσυγχρονισμό της δικονομίας προκειμένου να είναι δυνατή η ταχύτερη, η αποτελεσματικότερη και ασφαλέστερη απονομή δικαιοσύνης.

Επιπλέον θα πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η υποστελέχωση και η έλλειψη υποδομών των ελληνικών δικαστηρίων που απέχουν από τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που καταβάλουν οι λειτουργοί της δικαιοσύνης καθημερινά, γεγονός που το γνωρίζω από πρώτο χέρι καθώς ασκώ ενεργή δικηγορία ήδη 14 χρόνια, είναι εμφανείς οι άκρως απαράδεκτες συνθήκες υπό τις οποίες καλούνται να ασκήσουν τα καθήκοντά τους. Χωρίς αμφιβολία η αξιοποίηση των σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών θα συμβάλλει και θα εκσυγχρονίσει τη λειτουργία των δικαστηρίων προς όφελος του δικαστικών λειτουργών, των δικηγόρων αλλά και των πολιτών.

Επιπροσθέτως, θα πρέπει η νομοθεσία να εναρμονίζεται με τη σημερινή πραγματικότητα και βασική μεταρρύθμιση στην δικαιοσύνη αποτελεί η άμεση αυστηροποίηση της νομοθεσίας σε βάρος των εγκλημάτων έμφυλης και σεξιστικής βίας καθώς και των εγκλημάτων σε βάρος των γυναικών. Η εισαγωγή του αδικήματος της γυναικοκτονίας στο Ελληνικό Ποινικό Δίκαιο αποτελεί μια αδιαμφισβήτητη ανάγκη καθώς γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες εγκλημάτων όπου γυναίκες δολοφονούνται εξαιτίας του φύλου τους. Η πολιτεία οφείλει να αντιληφθεί την κρίση που υπάρχει σήμερα στην χώρα μας με ακραία περιστατικά βίας κατά των γυναικών και να θεσπίσει ένα αυστηρό πλέγμα προστασίας ώστε να καθίσταται επιτέλους δυνατή η ενθάρρυνση των γυναικών να μιλούν και να καταγγέλλουν με κάθε τρόπο οποιαδήποτε κακοποιητική συμπεριφορά σε βάρος τους.

Η δικαιοσύνη οφείλει να συναντιέται με την πραγματικότητα και την κοινωνία. Η αποστολή της δικαιοσύνης είναι η απονομή της και όχι η ικανοποίηση σκοπιμοτήτων των εκάστοτε κυβερνήσεων. Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της κοινωνίας στη λειτουργία της Δικαιοσύνης αποτελεί προτεραιότητα της επόμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Ελλιπείς δομές υγείας, ερημοποίηση, ανεργία και στεγαστικό μαστίζουν τον Έβρο. Πώς μπορούν να επιλυθούν αυτά τα προβλήματα;

Ο Έβρος μοιάζει να βρίσκεται στην κορυφή μιας κατηφόρας με «σπασμένα» φρένα, αν αναλογιστεί κάποιος τα αποτελέσματα της πρόσφατης απογραφής, σύμφωνα με τα οποία ο πληθυσμός μειώθηκε κατά 10%, ενώ στο βόρειο τμήμα του νομού κατά 20%! Η δημογραφική κατάρρευση είναι άμεσα συνυφασμένη με την απουσία θέσεων εργασίας, την απαξίωση των δομών υγείας και λοιπών υπηρεσιών, ενώ ταυτόχρονα είναι αποτέλεσμα των διαχρονικών επιλογών που «ξέχασαν» την ελληνική περιφέρεια. Δυστυχώς, στη χώρα μας, στο βωμό των μεγάλων «οραμάτων», επιλέξαμε την ανάπτυξη του Λεκανοπεδίου και ξεχάσαμε να ενώσουμε την Ελλάδα με μια νέα τύπου Εγνατία, τη σιδηροδρομική.

Αν δει κανείς όλες τις μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις, έχουν μια όμορφη ύπαιθρο. Με δυναμικές πόλεις που παίζουν σοβαρό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας.

Σε μια περιοχή, όπως ο Έβρος, με δύο διπλανές γειτονικές ανταγωνιστικές αγορές, λόγω των χαμηλών τιμών τους, το πρώτο βήμα θα ήταν η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, η ελάφρυνση του ΦΠΑ και λοιπών φόρων στις υφιστάμενες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Ταυτόχρονα, είναι απαιτητή η στήριξη του αγροτικού τομέα με στόχο τη μείωση του κόστους παραγωγής με μέτρα, όπως η μη καταβολή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο αλλά και η βελτίωση των ελλιπέστατων υποδομών. Την ώρα που η κλιματική αλλαγή προξενεί όλο και πιο συχνές φυσικές καταστροφές, ο αγροτικός κόσμος του νομού Έβρου βρίσκεται εκτεθειμένος. Δημιουργείται, λοιπόν, η ανάγκη για ένα σύγχρονο μόνιμο μηχανισμό για την αποκατάσταση/πληρωμή από τις κλιματικές καταστροφές απαλλαγμένο από γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Η περιοχή μας βρίσκεται σε ένα σημείο όπου σε ακτίνα 500 χλμ υπάρχει δυναμική περίπου 25 εκατ. καταναλωτών, ωστόσο, όπως βλέπουμε από τα στοιχεία, η εξαγωγική δραστηριότητα των επιχειρήσεων του Έβρου είναι μικρότερη από το 1% της χώρας. Θα πρέπει συνεπώς να δοθούν κίνητρα για την προσέλκυση επιχειρήσεων και ενίσχυση των υφιστάμενων μέσω της ορθής αξιοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης δεν μπορεί να αναλωθούν από μια χούφτα επιχειρήσεις. Και η περιφέρεια και οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να έχουν ισότιμη πρόσβαση σε αυτούς.

Σήμερα, ο Έβρος και ειδικότερα η Αλεξανδρούπολη, γίνεται σημαντικός παράγοντας για την επίλυση της ενεργειακής εξίσωσης της Ελλάδας και της Ευρώπης, χωρίς ωστόσο να αποκομίζει τα δικαιωματικά οφέλη της ανάπτυξης, της μείωσης της ανεργίας και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής. Απαιτείται σεβασμός στην ενεργειακή δημοκρατία, διαφάνεια στην λήψη αποφάσεων και διάχυση οφέλους στην τοπική κοινωνία, ένα ενεργειακό μοντέλο το οποίο στηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Ο Έβρος έχει όλες τις δυνατότητες και τις ιδιαίτερες συνθήκες για να πρωταγωνιστήσει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας σε όλα τα επίπεδα. Οι Εβρίτες πρέπει να δείξουμε ότι δεν αποδεχόμαστε μοιρολατρικά την συντηρητική στασιμότητα, αλλά ότι έχουμε τις δικές μας προοδευτικές εξειδικευμένες προτάσεις που αυξάνουν τις θέσεις εργασίας, που δεν διώχνουν τη νεολαία, που αξιοποιούν τη γεωγραφική μας θέση προς όφελος των πολλών.

Ενδεχομένως έτσι να υπάρξει και νόημα για τα δύο πορίσματα των Διακομματικών Επιτροπών για την Ανάπτυξη της Θράκης, ξεκινώντας να εφαρμόζουμε τα ευρήματα αρχικά του πρώτου πορίσματος από την μακρινή δεκαετία του 1990.

Ετικέτες