Νέες ταινίες: Στη σκιά του λιτού «Killer» των Φίντσερ -Φασμπέντερ

Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Φίντερ «The killer» που ήταν υποψήφια για το Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ της Βενετίας προσφέρει στον Μάικλ Φασμπέντερ την ευκαιρία να πειραματιστεί υποκριτικά με ένα αναγνωρίσιμο και πιασάρικο ρόλο (ο μοναχικός εκτελεστής) που υπηρέτησαν στο παρελθόν σπουδαίοι ηθοποιοί της μεγάλης αλλά και της μικρής οθόνης.

The Κiller (***)

Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2023 (118’)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Φίντερ Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Φασμπέντερ, Τίλντα Σουίντον, Τσαρλς Παρνέλ, Σόφι Σάρλοτ

Μεθοδικός επαγγελματίας εκτελεστής αναλαμβάνει μια υπόθεση ρουτίνας. Κι ενώ τίποτα δεν φαίνεται ικανό να μπορεί να τη χαλάσει τη «δουλειά», το πράγμα στραβώνει κι ο killer βρίσκεται στη μέση ενός ανελέητου ανθρωποκυνηγητού.

Η δημιουργία του φιλμ ήταν όνειρο ζωής για τον Ντέιβιντ Φίντσερ από παλιά και συγκεκριμένα το 2007 όταν πρωτοδιάβασε την αμερικανική μετάφραση του ομότιτλου γαλλικού graphic novel των Ματζ και Λικ Ζακαμόν. H σκηνοθετική προσέγγιση του μοιάζει απρόσμενα απλή όμως ο Φίντσερ κάνει και πάλι το θαύμα του χάρη στη στιλάτη γραφή και την απαράμιλλη τεχνική του. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό και αγωνιώδες θρίλερ, που κουμπώνει άψογα με την ερμηνεία του Φασμπέντερ, ο οποίος χτίζει με πειστικές λεπτομέρειες το προφίλ ενός βλοσυρού επαγγελματία με χτυπητές αδυναμίες. Αδυναμίες που κάποιες στιγμές μετατρέπονται σε εμμονές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το απίθανο τελετουργικό που ακολουθεί κάθε φορά που προετοιμάζεται για το επόμενο χτύπημα του: γυμναστική, διαλογισμός, σωστή διατροφή, ηρεμία με τους παλμούς να πέφτουν απαραίτητα γύρω στους 60-65 και η μουσική των Smiths μόνιμα (!) στα ακουστικά του, προσφέρουν το ιδανικό σκηνικό επιτυχίας για τον ήρωα. Μέχρι τη στιγμή που έρχεται το μοιραίο λάθος και ταυτόχρονα η αμφισβήτηση της μέχρι πρότινος αλάνθαστης συνταγής. Από τη στιγμή που ανοίγει ο ασκός του Αιόλου προκαλείται χάος στη ζωή του δολοφόνου και ο Φίντσερ βρίσκει την διατυπώσει κάποιες ενδιαφέρουσες απόψεις γύρω από το μοντέλο του κοινωνικά και επαγγελματικά επιτυχημένου ατόμου της μοντέρνας κοινωνίας. Οι ατάκες- μότο ζωής του μοναχικού δολοφόνου «μείνε προσηλωμένος στο στόχο» ή «μην εμπιστεύεσαι κανένα» προφανώς και βρίσκουν εφαρμογή και στις ζωές των απλών ανθρώπων.

Ένα καινούργιο αύριο (A brighter tomorrow/ Il Sol dell’Avvenire) (***)

Δραματική ιταλογαλλικής συμπαραγωγής 2023 (96)
Σκηνοθεσία: Νάνι Μορέτι Πρωταγωνιστούν: Νάνι Μορέτι, Σίλβιο Ορλάντο, Μαργκαρίτα Μπούι, Ματιέ Αμαλρίκ

Ένας Ιταλός σκηνοθέτης ετοιμάζει τη νέα του ταινία αλλά τα προβλήματα τόσο σε επαγγελματικό όσο και προσωπικό επίπεδο (η σύζυγός του τον εγκαταλείπει) συσσωρεύονται επικίνδυνα.


Ο Μορέτι κινείται σε γνώριμα εδάφη καθώς το νέο του φιλμ αποτελεί ένα υπαρξιακό προσωπικό δράμα με στοιχεία σάτιρας. Ταυτόχρονα υπάρχει έντονο και το πολιτικό κριτήριο (βασικό θέμα στην ταινία που γυρίζει ο σκηνοθέτης είναι η κρίση του ιταλικού κομμουνιστικού κόμματος) που ορίζει σημαντικό κομμάτι της δράσης. Υπάρχει μια μοναδική ζεστασιά καθώς και βαθιά ειλικρίνεια που αγγίζει τα όρια της εξομολόγησης για τον Μορέτι (ο οποίος δεν κρύβει την απογοήτευση του για την πορεία της Αριστεράς αλλά δηλώνει αισιόδοξος για την επόμενη μέρα) σε ένα ταπεινό και σοφό στην απλότητα του φιλμ που κάλλιστα μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι είναι για τον Μορέτι το δικό του «8μιση».

Πορεία προς τη Ρώμη (The March on Rome) (***)

Ντοκιμαντέρ ιταλικής παραγωγής 2023 (98)
Σκηνοθεσία: Μαρκ Κάζινς Σενάριο: Μαρκ Κάζινς, Τομάζο Ρεντσόνι, Τόνι Σακούτσι

Η γέννηση και η άνοδος του φασισμού στην Ιταλία με απαρχή την πορεία που οργάνωσαν οι μελανοχίτωνες του Μουσολίνι από τη Νάπολη προς τη Ρώμη το 1922.
Ο ιρλανδοσκοτσέζος Μαρκ Κάζινς («Η Οδύσσεια του κινηματογράφου») επιστρέφει με τη ρηξικέλευθη οπτική και την χαρακτηριστική γαλήνια αφήγηση του για να μας χαρίσει ακόμη ένα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ. Τώρα ο θεωρητικός κινηματογράφου καταπιάνεται με το ζήτημα του φασισμού και ανιχνεύει τις αιτίες που τον γέννησαν στη γειτονική χώρα. Ο ρόλος του Μουσολίνι, τα σκηνοθετημένα πλάνα της πορείας, η αποδοχή από τους ηγέτες των ξένων κρατών (ως τον μεγαλύτερο εν ζωή νομοθέτη αποκάλεσε ον Τσόρτσιλ τον Μουσολίνι) παρουσιάζονται μέσα από ένα πλούσιο και σπάνιο αρχειακό υλικό, με γυρίσματα στη σύγχρονη Ιταλία και εμβόλιμες σκηνές από κλασικές ιταλικές ταινίες.

Αντίπαλος (Opponent) (**1/2)

Δραματική σουηδικής παραγωγής 2023 (119)
Σκηνοθεσία: Μιλάντ Αλαμί Πρωταγωνιστούν: Πέιμαν Μαάντι, Μαράλ Ναζίρι, Μπιορν Ελγκερντ, Αρνταλαν Ισμάλι

Iρανός πρωταθλητής της πάλης αναγκάζεται ύστερα από ένα περίεργο περιστατικό να εγκαταλείψει οικογενειακώς τη χώρα του και να ζητήσει πολιτικό άσυλο στη Σουηδία.

Στιβαρό αν και αρκετά προβλέψιμο κοινωνικοπολιτικό δράμα χτισμένο γύρω από την πληθωρική παρουσία του ιρανού Πέιμαν Μααντί (ο πρωταγωνιστής του Φαραντί στα «Ένας Χωρισμός», «Τι απέγινε η Έλι» κ.α.). Ο τελευταίος υποδύεται έναν παλαιστή που δεν αναζητά μόνο την ελευθερία του αλλά και την πραγματική του ταυτότητα. Ο χώρος της πάλης προσφέρεται για την αλληγορική διάσταση ενός σεναρίου γύρω από την προσωπική ευθύνη και την κοινωνική προσαρμογή. Επίσημη υποβολή της Σουηδίας για το όσκαρ διεθνούς ταινίας.

Πέντε Νύχτες στου Φρέντι (Five Nights at Freddy’s) (**)

Τρόμου αμερικανικής παραγωγής 2023 (109)
Σκηνοθεσία: Εμα Τάμι Πρωταγωνιστούν: Τζος Χάτσερσον, Ελίζαμπεθ Λέιλ, Πάιπερ Ρούμπιο, Μαίρη Στιούαρτ Μάστερσον


Ο Μάικ ο οποίος βασανίζεται από αϋπνίες λόγω μιας τραυματικής εμπειρίας που είχε όταν ήταν παιδί, αρχίζει να εργάζεται ως νυχτοφύλακας στην εγκαταλελειμμένη πιτσαρία Φρέντι Φάζμπεαρ, ένα μέρος που στα 80ς ήταν διάσημο χάρη στην παρουσία κάποιων αξιολάτρευτων ρομπότ-παιχνιδιών.
Η ταινία της Έμα Τάμι («Fair chase») είναι βασισμένη στο ομότιτλο και άκρως δημοφιλές video game. Το σκηνικό του μεταφυσικού τρόμου στο οποίο μας προσκαλεί η σκηνοθέτρια διαθέτει όλα τα αβανταδόρικα στοιχεία ενός μακάβριου παιχνιδιού όπου το κακό με το καλό εναλλάσσουν διαρκώς ρόλους. Κάπως έτσι διατηρείται σε υψηλά πεδία το σασπένς και προκύπτουν σκηνοθετικές εκπλήξεις όπου θα αποζημιώσουν όχι μόνο τους φαν του video game αλλά και τους λάτρεις του σπλάτερ.

Ετικέτες