Τα ελληνικά «Όσκαρ» δόθηκαν σε μια τελετή από την οποία δεν έλειψε η ένταση λόγω της πρωτοβουλίας του «Ορατότης μηδέν» που βάλλει κατά του ΥΠΠΟ και του ΕΚΚΟΜΕΔ.
Αν και ήταν μια νύχτα γιορτής για τον ελληνικό κινηματογράφο η απονομή των 16ων Βραβείων Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που φιλοξενήθηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, δεν θα μπορούσε να λείπει το στίγμα της δυναμικής σύμπνοιας που χαρακτηρίζει σχεδόν ολόκληρο το σύνολο εθνικής κινηματογραφίας.
Η νεοσυσταθείσα πρωτοβουλία των επαγγελματιών του οπτικοακουστικού κλάδου με τίτλο «Ορατότης Μηδέν» που καταγγέλλει τους καταστροφικούς χειρισμούς του ΥΠΠΟ και του ΕΚΚΟΜΕΔ, ήταν μόνιμη αναφορά στις ομιλίες των περισσότερων νικητών της βραδιάς, ενώ δεν έλειψαν αρκετές φωνές αγανάκτησης για την συνεχιζόμενη γενοκτονία στην Γάζα και υποστήριξης προς τον παλαιστινιακό λαό.
Στον εναρκτήριο λόγο του ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Λευτέρης Χαρίτος, αφού επισήμανε την απουσία από την τελετή εκπροσώπων τόσο του Υπουργείου Πολιτισμού όσο και του ΕΚΚΟΜΕΔ αναφέρθηκε στους λόγους που οδήγησαν στην πρωτοβουλία του «Ορατότης μηδέν»: «Ένα χρόνο πριν ελπίσαμε ότι η συγχώνευση Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ΕΚΟΜΕ θα έχτιζε πάνω στα θετικά κεκτημένα του πρώτου, επιλύοντας τα συσσωρευμένα προβλήματα του δεύτερου. Γι’ αυτό άλλωστε και ως ΕΑΚ στηρίξαμε την συγχώνευση, όχι μόνο επί της αρχής αλλά και έμπρακτα, καταθέτοντας προτάσεις που θα εξασφάλιζαν την ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή. Ένα χρόνο μετά, νιώθουμε κάθε άλλο παρά αισιοδοξία για αυτή τη νέα εποχή. Τονίζω εδώ ότι σύμφωνα με το Σύνταγμα της χώρας, η πολιτεία έχει υποχρέωση να μεριμνά για τον πολιτισμό και την ευημερία των πολιτών.
Ως εκ τούτου, το Υπουργείο Πολιτισμού οφείλει να χαράξει και να προασπίσει την κινηματογραφία της χώρας κάτι που η παρούσα διοίκηση του ΥΠΠΟ δεν κάνει. Αντί για συνέπεια και σταθερότητα, συνεχίζεται η αδιαφορία και η έλλειψη οποιουδήποτε οράματος ή έμπρακτης στήριξης στον κινηματογράφο της χώρας. Επιτρέψτε μου εδώ να θυμίσω τη θλιβερή στατιστική που μας φέρνει τελευταίους στη χρηματοδότηση αυτού που ονομάζαμε πάντα Κέντρο Κινηματογράφου (selective funding). Είμαστε σταθερά τελευταίοι εδώ και τέσσερα χρόνια. Στην ουσία δηλαδή πορευόμαστε μόνοι μας. Αυτά όλα είναι που ώθησαν τους 1896 κινηματογραφιστές και εργαζόμενους από όλους τους κλάδους να διεκδικήσουν ένα καλύτερο αύριο για τον Ελληνικό Κινηματογράφο και για τη ζωή τους».
Νικητές της βραδιάς αναδείχθηκαν οι ταινίες «Αρκάντια» του Γιώργου Ζώη, που συγκέντρωσε τα 3 μεγάλα βραβεία Ταινίας Μυθοπλασίας, Σκηνοθεσίας & Σεναρίου, και «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο» του Γιάννη Βεσλεμέ, που συγκέντρωσε 8 βραβεία ανάμεσα στα οποία Πρωτότυπης Μουσικής, Μοντάζ για τον Γιώργο Μαυροψαρίδη και Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Julio Γιώργο Κατσή.
Τιμητικό βραβείο για το σύνολο της καριέρας του απονεμήθηκε στον Γιώργο Πανουσόπουλο, σκηνοθέτη εμβληματικών ταινιών όπως η «Μανία» και «Οι Απέναντι». Σε μια από τις συγκινητικές στιγμές της βραδιάς, το βραβείο παρέλαβε η κόρη του σκηνοθέτη, Μαργαρίτα Πανουσοπούλου από τα χέρια του Λευτέρη Χαρίτου, που μίλησε από καρδιάς για τον σπουδαίο δημιουργό που «αγαπάμε με Μανία».
Αναλυτικά τα Βραβεία Ίρις 2025 είναι:
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
Για την ταινία «Αρκάντια»: Αντιγόνη Ρώτα, Μαρία Δρανδάκη, Στέλιος Κοτιώνης, Veselka Kiryakova, Ανδρέας Γεωργιάδης
Βραβείο Ντοκιμαντέρ
Για την ταινία «Αδέσποτα Κορμιά»: Ελίνα Ψύκου, Αντιγόνη Ρώτα, Ivan Madeo, Marco Visalberghi, Veselka Kiryakova, Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ, Αλέξης Αναστασιάδης, Λεωνίδας Λιάμπεης
Βραβείο Ταινίας Ελληνικής Μειοψηφικής Συμπαραγωγής
Για την ταινία «Σε μια Άγνωστη Χώρα»: Μαρία Δρανδάκη
Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους
Για την ταινία «Αυτό που δεν Ήξερε η Μαίρη»: Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη, Emmanuel Chaumet, Στέλιος Κοτιώνης, Αντιγόνη Ρώτα, Marie-Gabrielle Peaucelle, Κυβέλη Short, Frida Mårtensson, Jerry Carlsson
Βραβείο Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ
Για την ταινία «Αυτό που Ζητάμε από ένα Άγαλμα Είναι να μην Κινείται»: Δάφνη Χαιρετάκη, Κωνσταντίνος Σαμαράς
Βραβείο Μικρού Μήκους Animation
Για την ταινία «Ανοιχτά Φτερά»: Ταξιάρχης Δεληγιάννης, Βασίλης Τσιουβάρας, Δημήτρης Σπύρου
Βραβείο Μικρού Μήκους Σπουδαστικής Ταινίας
Για την ταινία «Απαρατάτεμε»: Μένη Τσιλιανίδου
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Για την ταινία «Αρκάντια»: Γιώργος Ζώης
Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη
Για την ταινία «Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού»: Κωστής Χαραμουντάνης
Βραβείο Σεναρίου
Για την ταινία «Αρκάντια»: Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη και Γιώργος Ζώης
Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου
Για την ταινία «Κρέας»: Κώστας Νικούλι
Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου
Για την ταινία «Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού»: Eλσα Λεκάκου
Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου
Για την ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Julio Γιώργος Κατσής
Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου
Για την ταινία «Υπάρχω»: Κλέλια Ρένεση
Βραβείο Φωτογραφίας
Για την ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Χρήστος Καραμάνης
Βραβείο Μοντάζ
Για την ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Γιώργος Μαυροψαρίδης
Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής
Για την ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Γιάννης Βεσλεμές
Βραβείο Σκηνογραφίας
Για την ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Eλενα Βαρδαβά
Βραβείο Ενδυματολογίας
Για την ταινία «Υπάρχω»: Μαρία Κοντοδήμα
Βραβείο Ήχου
Για την ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Νίκος Eξαρχος, Περσεφόνη Μήλιου, Κώστας Βαρυμποπιώτης
Βραβείο Σχεδιασμού Μακιγιάζ, Κομμώσεων και Ειδικών Εφφέ
Για την ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Ιωάννα Λυγίζου, Προκόπης Βλασερός, Nicolas Herlin, Olivier Afonso, Simon Northcott, Laetitia Hillion
Βραβείο Ειδικών και Οπτικών Εφφέ
Για την ταινία «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Γιάννης Αγελαδόπουλος, Προκόπης Βλασερός, Nicolas Herlin, Olivier Afonso, Simon Northcott, Laetitia Hillion, Σόλων Γιαννούτσος
Διαβάστε επίσης:
Κινηματογραφιστές κατά ΕΚΟΜΜΕΔ
Νέες Ταινίες: Ένας «Μοϊκανός» από την Κορσική
Σε αυτή τη χώρα κανείς δεν ήξερε να κλαίει