Κατάθεση-φωτιά για υπουργό του ΠΑΣΟΚ

Και νέα κατάθεση από Έλληνα μάρτυρα σε βάρος πρώην υπουργού του ΠΑΣΟΚ για την υπόθεση ανάθεσης στην αμερικανική SAIC –με υποκατασκευαστή τη Siemens– του συστήματος ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων, του περίφημου πια C4I.

Την ίδια ώρα που το σκέλος της υπόθεσης για την παραλαβή του συστήματος, –το οποίο εύλογα ονομάστηκε φάντασμα αφού ουδέποτε λειτούργησε– βρίσκεται πλέον στο στάδιο του ακροατηρίου για τις χρυσές μίζες που διακινήθηκαν, λαβράκια φαίνεται πως βγάζει και μια άλλη μεγάλη έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Εφετείο της Αθήνας.

Από το 2005

Πρόκειται για την έρευνα που διενεργεί εδώ και έναν χρόνο ο εφέτης – ειδικός ανακριτής Δημήτρης Ορφανίδης για το σκέλος της δικογραφίας που είχε διαχωριστεί από αυτό της παραλαβής και των παρελκόμενων της και αφορά τυχόν διαδρομές μαύρου χρήματος στο προγενέστερο στάδιο, αυτό της ανάθεσης του έργου στην εν λόγω εταιρεία.

Στο πλαίσιο αυτής της έρευνας την οποία ο κ. Ορφανίδης διεξάγει με ιδιαίτερα προσεκτικά βήματα, έγκυρες πηγές αποκάλυψαν στο Documento ότι προσφάτως ο ανακριτής «σκόνταψε» πάνω σε όνομα υπουργού. Οι ίδιες πηγές επέμεναν ότι ο υπουργός είναι ο ήδη προφυλακισμένος για ξέπλυμα μαύρου χρήματος Γιάννος Παπαντωνίου και ότι εξαιτίας αυτού του γεγονότος η δικογραφία πολύ σύντομα θα πάρει τον δρόμο της Βουλής.

Για την υπόθεση αυτή υπήρχε ήδη από το 2005 η σκιά της κατάθεσης του πρώην προέδρου της Thales Μισέλ Ζοσεράν, αλλά πέρασαν χρόνια για να ασχοληθεί η ελληνική Δικαιοσύνη και ακόμη περισσότερα για να κληθεί επιτέλους ενώπιόν της να συγκεκριμενοποιήσει τις καταγγελίες του.

Ανάθεση με ντρίμπλα

Καταθέτοντας το 2005 στις γαλλικές αρχές ο Μ. Ζοσεράν, μεταξύ πολλών άλλων που είπε για τις μίζες τις οποίες έδινε η εταιρεία του προκειμένου να παίρνει εξοπλιστικά έργα, είχε αναφέρει για το συγκεκριμένο ζήτημα ότι «χάσαμε τη συμφωνία επειδή άλλη εταιρεία χρημάτισε τον τότε πρωθυπουργό και τον υπουργό Εσωτερικών (στη Γαλλία το υπουργείο Εσωτερικών έχει την ευθύνη της δημόσιας τάξης).

Αναφορικά με τον Γιάννο Παπαντωνίου ο Ζοσεράν είχε καταθέσει ότι «ο Λουκάς Ρωμανός (εκπρόσωπος της Thales στην Ελλάδα) μου υπέδειξε ότι θα έπρεπε να προβλέψουμε μια προμήθεια της τάξης του 7% με 10% για τον υπουργό Αμυνας. Και μου επέδειξε επίσης ότι και στην προηγούμενη αγορά των φρεγατών στην Ελλάδα είχε μεσολαβήσει συμφωνία με τον ίδιο τον υπουργό για την καταβολή των προμηθειών, χάρη στην οποία η εταιρεία Thales κέρδισε τον διαγωνισμό».

Οταν μάλιστα έφτασε η υπόθεση στη Δικαιοσύνη, στο πλαίσιο αρχικά της πρώτης μεγάλης έρευνας που έγινε για το σκάνδαλο της Siemens με τα πολλά παρακλάδια και αργότερα το 2011 στην εξεταστική της Βουλής, πολλές μαρτυρίες κατεδείκνυαν ότι η πρόταση της Thales ήταν όντως τότε και τεχνικά ισχυρότερη αλλά και οικονομικά συμφερότερη.

Οι εμπλεκόμενοι τότε υπουργοί επιχειρώντας να διαχωρίσουν το όνομά τους έριχναν το μπαλάκι ο ένας στον άλλον, επικαλούμενοι ο καθένας τον ρόλο που έπαιξαν για την επιλογή του μειοδότη οι επιτροπές στις οποίες επόπτευε ο άλλος.

Ζήτημα είχε εγερθεί όμως και για την εμπλοκή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας καθώς ναι μεν στις 28.08.2002 η Διυπουργική Επιτροπή Συντονισμού Ολυμπιακής Προετοιμασίας (ΔΕΣΟΠ) αποφάσισε τη συγκρότηση Επιτροπής Σχεδιασμού και Παρακολούθησης του έργου C4I με πρόεδρο τον Ευάγγελο Μαλέσιο, τότε υφυπουργό Δημόσιας Τάξης, πλην όμως δύο ημέρες αργότερα ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας Γ. Παπαντωνίου αποφάσισε με έγγραφό του να χαρακτηριστεί το έργο ως ειδικό εξοπλιστικό, η περιγραφή του αντικειμένου να γίνει από τη Διεύθυνση Ασφάλειας Ολυμπιακών Αγώνων (ΔΑΟΑ) της ΕΛΑΣ και να υλοποιηθεί από τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕ) του ΥΠΕΘΑ) με κλειστό διαγωνισμό.

Το ελεγκτικό συνέδριο

Ενδεικτική είναι η αναφορά στο πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής σχετικά με το C4I σε πράξη του 5ου τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στην οποία επισημαίνεται εν προκειμένω ότι:

-Η διαδικασία σύναψης της συγκεκριμένης σύμβασης είναι νομικώς πλημμελής γιατί… παραλείφθηκε η διενέργεια προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

-Η απόφαση της ΔΕΣΟΠ που ελήφθη στην 37η Σ/12.6.2002 και με την οποία αποφασίστηκε «η διενέργεια διαγωνισμού για τα Ολυμπιακά Επιχειρησιακά Κέντρα Ασφάλειας από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας», βάσει της οποίας απόφασης διενεργήθηκε η διαδικασία ανάθεσης της επίμαχης προμήθειας για τα συστήματα ασφαλείας C4I Ολυμπιακών Αγώνων από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, δεν είναι νόμιμη, καθόσον ενόψει του αντικειμένου της εν λόγω προμήθειας, όπως περιγράφεται στην οικεία σύμβαση και στα τεύχη προδιαγραφών και λειτουργικών απαιτήσεων της πρόσκλησης ενδιαφέροντος αλλά και των εξυπηρετούμενων από την προμήθεια αυτή φορέων, στους οποίους δεν περιλαμβάνεται το υπουργείο Εθνικής Aμυνας, έπρεπε με βάση τις ισχύουσες περί αρμοδιοτήτων των υπουργείων διατάξεις να διενεργηθεί από το υπουργείο Δημόσιας Τάξης αφού η επίμαχη προμήθεια ενόψει και της διαγραφόμενης στο άρθρο 1 του ν. 1481/1984 «οργανισμός Υπουργείου 205 Δημόσιας Τάξης» αποστολής του εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο τις ανάγκες του και ανάγεται ως εκ τούτου στο πεδίο της δικής του αρμοδιότητας και ευθύνης…