Οι ταινίες της εβδομάδας: Το χρονικό του «Σκανδάλου Γουάινστιν» 

Η ταινία «Κάποια μίλησε» είναι μια υποδειγματική ματιά πάνω στα γεγονότα που προκάλεσαν την αποκαθήλωση του πάλαι ποτέ πανίσχυρου αφεντικού και συνιδρυτή της Miramax.

Κάποια μίλησε (She said) (***)

Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2022 (129)

Σκηνοθεσία: Μαρία Σρέιντερ Πρωταγωνιστούν: Κάρεϊ Μάλιγκαν, Ζόε Καζάν, Πατρίσια Κλάρκσον, Άσλεϊ Τζαντ

Το 2017 δύο γυναίκες ρεπόρτερ των New York Times ξεσκεπάζουν μια υπόθεση συστηματικής σεξουαλικής κακοποίησης κατά γυναικών με δράστη τον μεγαλοπαραγωγό της Miramax Χάρβεϊ Γουάινστιν. Η έρευνα των δύο δημοσιογράφων θα αποκαλύψει πως ανάμεσα στα δεκάδες θύματα του Γουάινστιν φαίνεται να υπάρχουν και ονόματα του σταρ σύστεμ όπως η Γκουίνεθ Πάλτροου και η Άσλεϊ Τζαντ. 

Η ταινία της Μαρία Σρέιντερ («Unorthodox») δεν αφορά μόνο το σκάνδαλο -Γουάινστιν αλλά καταπιάνεται με τον σεξισμό ως τοξικό στοιχείο σε ολόκληρη την βιομηχανία του θεάματος κι όχι μόνο. Παράλληλα με την δημοσιογραφική έρευνα των δύο γυναικών (μια αντιγραφή των ρόλων ζωής που είχαν οι Ντάστιν Χόφμαν και Ρόμπερτ Ρέντφορντ το 1976 στο «Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου» του Άλαν Πάκουλα), η Σρέιντερ παρουσιάζει σε ανύποπτες – αλλά εξαιρετικής σημειολογίας – σκηνές τις κυρίαρχες τάσεις μιας πατριαρχικής κοινωνίας όπου οι γυναίκες θεωρούνται ακόμη και σήμερα όχι μόνο πολίτες δεύτερης κατηγορίας αλλά και «προβλεπόμενοι» δέκτες σεξιστικής παρενόχλησης, όπως φαίνεται στη θαυμάσια σκηνή του μπαρ που οι ηρωίδες και η αρχισυντάκτρια της παρενοχλούνται από έναν τύπο. Λίγες μέρες νωρίτερα η ίδια αρχισυντάκτρια είχε αναρωτηθεί «γιατί η σεξουαλική παρενόχληση είναι τόσο σημαντικό και επίπονο θέμα;». Το φιλμ ακολουθεί την λογική της δημοσιογραφικής έρευνας με αφηγηματική δεινότητα,  εξέχουσες ερμηνείες κι ένα καλογραμμένο σενάριο όπου προτάσσει την αυθεντική ιστορία – με πολλά πρόσωπα να λέγονται με το όνομα τους και μάλιστα η Άσλεϊ Τζαντ εμφανίζεται και η ίδια στο φιλμ υποδυόμενη τον εαυτό της- παράλληλα με μια συναρπαστική, αγωνιώδη πλοκή.

YouTube video player

Η μεγάλη ρήξη (La Fracture) (**)

Δραματική κομεντί γαλλικής παραγωγής 2021 (98)

Σκηνοθεσία: Κατρίν Κορσινί Πρωταγωνιστούν: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Μαρίνα Φουά, Πιο Μαρμαρί

Την ημέρα που το Παρίσι γίνεται άνω κάτω λόγω μιας επεισοδιακής πορείας   των Κίτρινων Γιλέκων, η Ραφ και η Ζιλί βιώνουν τις τελευταίες στιγμές ενός επεισοδιακού χωρισμού. Το τελευταίο κεφάλαιο της σχέσης τους γράφεται στα Επείγοντα ενός νοσοκομείου που γεμίζει από τραυματίες διαδηλωτές. 

Στα αισθηματικά μελοδράματα της Κορσινί («Η ομορφότερη εποχή», «Φεύγω») κυρίαρχο ρόλο συνήθως έχει η δραματουργική ένταση. Εδώ ίσως για πρώτη φορά η γαλλίδα σκηνοθέτρια δίνει χώρο στο χιούμορ και το ανάλαφρο στοιχείο. Η απελπισμένη λόγω του έρωτα που καταρρέει Ραφ (απολαυστική στο ρόλο της η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι) δίνει καύσιμο γέλιου σε μια ιστορία που κατά τα άλλα ακολουθεί την πεπατημένη. Βραβείο Queer Palm στο Φεστιβάλ Καννών.   

    

Η νύχτα της 12ης (La Nuit du 12) (**1/2)

Αστυνομικό θρίλερ γαλλοβελγικής συμπαραγωγής 2022 (115)

Σκηνοθεσία: Ντομινίκ Μολ Πρωταγωνιστούν: Μπαστιάν Μπουγιόν, Μπουλί Λανέρ, Τεό Κολμπί, Λουλά Κοτόν-Φραπιέ

Σε μια μικρή επαρχιακή κωμόπολη μια νεαρή γυναίκα καίγεται ζωντανή. Οι αστυνομικοί που αναλαμβάνουν την υπόθεση θα βρεθούν απέναντι σε καταστάσεις που τους ξεπερνούν. 

Το άνισο στοιχείο που χαρακτηρίζει το σινεμά του Μολ είναι ξανά παρόν. Ικανός για το καλύτερο («Χάρι, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου») αλλά και το χειρότερο («Lemming») ο Γάλλος σκηνοθέτης προβαίνει ξανά σε ένα γεμάτο δεξιοτεχνία αστυνομικό θρίλερ από το οποίο όμως λείπει ο πειστικός κοινωνικοπολιτικός σχολιασμός. Ο ρεαλισμός που επιδιώκεται μέσω της ανάλυσης των χαρακτήρων της εγκληματολογικής ομάδας είναι προβλέψιμος και οριακά αδέξιος, όπως φαίνεται στην περίπτωση του νεαρού αστυνομικού που αναλαμβάνει επικεφαλής της έρευνας.  

Δεν είσαι η μητέρα μου (You are not my mother) (*1/2)

Θρίλερ ιρλανδικής παραγωγής 2022 (93)

Σκηνοθεσία: Κέιτ Νόλαν Πρωταγωνιστούν: Χέιζελ Ντούπε, Κάρολιν Μπράκεν, Τζόρνταν Τζόουνς

Σε μια μικρή πόλη της Βόρειας Ιρλανδίας μια γυναίκα εξαφανίζεται. Θα επιστρέψει το επόμενο βράδυ στο σπίτι της, όμως οι συγγενείς της αντιλαμβάνονται ότι η γυναίκα δεν είναι ο πραγματικός εαυτός της.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο στα φιλμ μεγάλου μήκους της ταλαντούχου βορειοϊρλανδής Νόλαν είναι διανθισμένο με αναφορές στους μύθους των νεράιδων και των ξωτικών με ένα στυλ που προσπαθεί ανεπιτυχώς να δέσει λειτουργικά το φανταστικό σινεμά με τον κοινωνικό ρεαλισμό. Παρά την πειστική ατμόσφαιρα αγωνίας και κάποιες καλογυρισμένες σκηνές (όπως η εντυπωσιακή εισαγωγή) το φιλμ χάνει σταδιακά το ενδιαφέρον του και οδηγείται σε μια αφελή λύση γεμάτη ανισορροπίες.   

Λάιλ, ο φίλος μου ο κροκόδειλος (Lyle, Lyle Crocodile) (**) 

Παιδική αμερικανικής παραγωγής 2022 (106)

Σκηνοθεσία: Γουίλ Σπεκ, Τζος Γκόρντον Πρωταγωνιστούν: Χαβιέρ Μπαρδέμ, Κόνστανς Γου, Γουίνσλοου Φέγκλεϊ, Σον Μέντες

Όταν η οικογένεια του Τζος μετακομίζει στην Νέα Υόρκη, το μικρό αγόρι δυσκολεύεται να κάνει νέες φιλίες. Τα πάντα στη ζωή του θα αλλάξουν όταν ανακαλύψει στη σοφίτα του νέου σπιτιού έναν αλλιώτικο κροκόδειλο με παράξενες συνήθειες!

Ο τρυφερός Λάιλ, όπως είναι το όνομα του κροκόδειλου, αγαπά την καλή μουσική, λατρεύει να τραγουδάει, έχει αδυναμία  στα αφρόλουτρα, ενώ το αγαπημένο του φαγητό είναι το χαβιάρι! Ο χαρακτήρας του προέρχεται από τη δημοφιλή σειρά παραμυθιών του Μπέρναρντ Γουάμπερ και η κινηματογραφική μεταφορά του γίνεται με τη δέουσα ντισνεϊκή τεχνογνωσία: μηνύματα αλτρουισμού, φωτεινά διδάγματα, παιδικό χιούμορ, διασκεδαστική συνύπαρξη ανθρώπων και ψηφιακών χαρακτήρων.