Προσκλητήριο στις κάλπες

Ξεκινά η επιχείρηση «επικοινωνιακή καταιγίδα» για να ενισχυθεί η συμμετοχή των ψηφοφόρων στις εκλογικές διαδικασίες. Σχεδόν είκοσι ημέρες πριν από την αναμέτρηση της 26ης Μαΐου η κυβέρνηση αναζητά το ευρηματικό επικοινωνιακό μήνυμα που θα κινητοποιήσει εκλογείς οι οποίοι φλερτάρουν με την αποχή να το ξανασκεφτούν και να φτάσουν στην κάλπη. 

Μάλιστα, οι ειδικοί στο ηγετικό επιτελείο του υπουργείου Εσωτερικών εκτιμούν ότι η δαπάνη για την εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών με στόχο την αύξηση της συμμετοχής στις πολλαπλές κάλπες θα ανέλθει συνολικά στο ποσό του 1.364.000 ευρώ.

Δεν είναι μόνο οι παραινέσεις της Κομισιόν σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ για καμπάνια κατά της αποχής ενόψει των ευρωεκλογών που έχουν θέσει σε εγρήγορση το κυβερνητικό επιτελείο. Το Μαξίμου εστιάζει στις αναλύσεις ειδικών συμβούλων και εκλογολόγων που διερευνούν τα δημοσκοπικά δεδομένα αναφορικά με τη συσπείρωση των κομμάτων σε συνδυασμό με το ποσοστό εκείνων που τείνουν να διοχετεύσουν προς την αποχή τον προβληματισμό τους (ή και τη δυσαρέσκεια) για τα πολιτικά τεκταινόμενα. Η κυβέρνηση έχει σταθμίσει ως κρίσιμη παράμετρο τη συμμετοχή στις εκλογές, καθώς εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων περί τα εκλογικά βλέπουν ότι η «βουβή» τάση που παλαντζάρει μεταξύ αποχής και «δύσκολης» ψήφου προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από πρώην ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό σε συνάρτηση με τους νέους εκλογείς ηλικίας 17 ετών και εκείνους έως 22 ετών που μπορούν για πρώτη φορά από το 2015 να ψηφίσουν διαμορφώνουν ένα κρίσιμο εκλογικό σώμα. Οι κυβερνητικοί επιτελείς κρίνουν ότι μπορεί να λειτουργήσει υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ εφόσον αυτοί οι ψηφοφόροι φτάσουν ως τις κάλπες. Αλλωστε, η προσπάθεια αυτή αποκτά αντικειμενικά ενδιαφέρον καθώς όσο πιο υψηλή εμφανίζεται η συσπείρωση ενός κόμματος τόσο πιο πολλοί αναμένεται να είναι οι ψηφοφόροι του οι οποίοι θα προσέλθουν να ψηφίσουν. Αν, μάλιστα, την ημέρα της ψηφοφορίας της 26ης Μαΐου, ειδικά για τις ευρωεκλογές, στο εκλογικό μπρα ντε φερ ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ έχει παραμείνει η χαμηλή συσπείρωση του ΣΥΡΙΖΑ, εκφρασμένη ως αποχή, θα λειτουργήσει εξ αντικειμένου υπέρ του πολιτικού αντιπάλου με την υψηλή συσπείρωση.

Ευαισθητοποίηση

Ο υπουργός Εσωτερικών Αλέξης Χαρίτσης και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Κώστας Πουλάκης έχουν δρομολογήσει τις διαδικασίες για ένα επικοινωνιακό πρόγραμμα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των εκλογέων το οποίο να «σκαλίζει» τους πολίτες, προκαλώντας το ενδιαφέρον τους για τις εκλογές. Η καμπάνια αρχίζει τις επόμενες ημέρες με μια βροχή από spots και επικοινωνιακό υλικό μέσω εντύπων, τηλεόρασης, ραδιοφώνου, διαδικτύου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ενόψει της διεξαγωγής εκλογών για την ανάδειξη των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 26ης Μαΐου 2019 και των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και των επαναληπτικών της 2ας Ιουνίου 2019, τα ενημερωτικά μηνύματα θα έχουν τρεις άξονες-στόχους:

• Ενίσχυση του κινήτρου συμμετοχής των ψηφοφόρων

• Τόνωση, ιδιαίτερα, της συμμετοχής των νέων, οι οποίοι παρουσιάζουν αυξημένα ποσοστά αποχής τα τελευταία χρόνια

• Διευκόλυνση της άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος και αποτροπή τυχόν ταλαιπωρίας ή προβλημάτων και καθυστερήσεων κατά την εκλογική διαδικασία.

Αυτές είναι οι προδιαγραφές που θέτει το υπουργείο Εσωτερικών, όπως αναδεικνύονται σε έγγραφό του για την «Πρόσκληση υποβολής προσφορών για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών ενόψει της διεξαγωγής εκλογών» (αρ. πρωτ. 32803/30 Απριλίου 2019). Μάλιστα στο έγγραφο με την υπογραφή του Αλ. Χαρίτση σημειώνεται ότι «η εκτιμώμενη δαπάνη της ως άνω καμπάνιας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών ανέρχεται στο ποσό του 1.100.000 € πλέον ΦΠΑ 24%, ήτοι στο ποσό του 1.364.000 € συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 24%».

Ωστόσο υπάρχουν ορισμένες ιδιαιτερότητες που κατά την εκλογική διαδικασία χρήζουν προσοχής και σε αυτές θα εστιάσει η καμπάνια ενημέρωσης.

Είναι ενδεικτικό ότι στις ευρωεκλογές δίνεται η δυνατότητα στα κόμματα που κατέρχονται να συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά πολιτικά κόμματα, δηλώνοντας τη συμμετοχή αυτή και επί του ψηφοδελτίου τους. Παράλληλα, εξακολουθεί να ισχύει η ρύθμιση που εισάχθικε το 2014 για εκλογή των ευρωβουλευτών με σταυρό προτίμησης.

Επίσης, αναφορικά με την ταυτόχρονη διεξαγωγή των ευρωεκλογών και των τοπικών εκλογών, η αγωνία του υπουργείου Εσωτερικών αφορά τον κίνδυνο καθυστερήσεων κατά την ημέρα της εκλογής. Για παράδειγμα, το εκλογικό τμήμα και το εκλογικό κατάστημα όπου θα ψηφίσουν οι εκλογείς ενδέχεται να έχουν αλλάξει σε σχέση με την προηγούμενη φορά. Ετσι, κατά την εκστρατεία ενημέρωσης οι πολίτες θα παροτρύνονται να επιβεβαιώσουν είτε μέσω του δήμου τους είτε μέσω της ειδικής εφαρμογής του υπουργείου («Μάθε πού ψηφίζεις») το εκλογικό τμήμα και το εκλογικό κατάστημα όπου θα ψηφίσουν.

Η απλή αναλογική

Την ίδια ώρα, νέες συνθήκες κατά τη διαδικασία της ψηφοφορίας στις τοπικές κάλπες διαμορφώνει ο «Κλεισθένης» (νέο θεσμικό και εκλογικό πλαίσιο για την τοπική αυτοδιοίκηση). Το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής ανακαθορίζει τις έδρες στα δημοτικά συμβούλια και προβλέπει την ιδιαίτερη εκλογή συμβούλων και προέδρων κοινοτήτων με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο, άρα και κάλπη.

Παράλληλα, μια από τις αλλαγές στις οποίες η κυβέρνηση δίνει έμφαση και επιδιώκει να αναδείξει είναι ότι η αναγνώριση του δικαιώματος του εκλέγειν των Ευρωπαίων πολιτών στις δημοτικές εκλογές επεκτάθηκε, μετά το 2018, με τον «Κλεισθένη» και στις περιφερειακές εκλογές. Παράλληλα, η κυβέρνηση κρίνει ότι πρέπει να γίνει γνωστό ότι αναγνωρίστηκε το δικαίωμα του εκλέγεσθαι των Ευρωπαίων πολιτών πέρα από τα αξιώματα του δημοτικού συμβούλου και σε εκείνα του δημάρχου και του μέλους του περιφερειακού συμβουλίου.