Εξοδος από την ενισχυμένη εποπτεία με επιπρόσθετη λιτότητα €30 δισ.

Εξοδος από την ενισχυμένη εποπτεία με επιπρόσθετη λιτότητα €30 δισ.

Αν σε κάτι προπορεύεται όλων, ίσως και παγκοσμίως, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, είναι οι ανακρίβειες και τα μεγάλα ψεύτικα λόγια. Τα ακατάσχετα ψέματα σε όλους τους τομείς και όλα τα επίπεδα της διακυβέρνησης της χώρας δίνουν και παίρνουν, ειδικά την τελευταία περίοδο που ο Κυριάκος Μητσοτάκης λόγω του σκανδάλου των «νόμιμων» επισυνδέσεων βρίσκεται στο καναβάτσο. Τα τερατώδη ψέματα όσων υπουργών και βουλευτών, με προεξάρχουσα μορφή τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου, έχουν μείνει να υποστηρίζουν το αφήγημα Μητσοτάκη (δεν ξέρω – δεν είδα – δεν άκουσα) έχουν επισκιάσει τα υπόλοιπα τερατώδη ψέματα αυτής της κυβέρνησης. Κορυφαίο παράδειγμα η έξοδος από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας. Ηταν η συμφωνία της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ τον Σεπτέμβριο του 2018 που έπρεπε να τηρηθεί για να εξέλθουμε από την επιτήρηση. Ηταν μια συμφωνία που έφερνε τους εκπροσώπους των δανειστών μας κάθε τρεις μήνες να ελέγχουν κυρίως τα δημοσιονομικά πεπραγμένα. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο Αύγουστος 2018 – Αύγουστος 2022 έγιναν 14 μεταμνημονιακές αξιολογήσεις, ώστε να έρθει η χώρα σε καθεστώς απλής παρακολούθησης.

Ηταν το περασμένο Σάββατο 20 Αυγούστου όταν ο πρωθυπουργός διέκοψε τις διακοπές του για να μοιραστεί μαζί μας τους πανηγυρισμούς του για την έξοδο από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας.

Σε ένα τηλεοπτικό μήνυμα 6.43 λεπτών (συνολικά είπε 848 λέξεις) μας μίλησε μεταξύ άλλων:

• Για ιστορική μέρα.

• Για έξοδο από το καθεστώς της ενισχυμένης ευρωπαϊκής εποπτείας.

• Για το τέλος των μνημονίων που έφεραν πόνο στους πολίτες, καθήλωση στην οικονομία και διχασμό στην κοινωνία.

• Για ένα νέο, καθαρό ορίζοντα ανάπτυξης, ενότητας και ευημερίας για όλους.

• Για διαχρονικές και διακομματικές ευθύνες που οδήγησαν στα μνημόνια με σπατάλες πέρα από τις αντοχές μας.

• Για αύξηση των συλλογικών εσόδων από την υπεραπόδοση της οικονομίας.

• Για κλείσιμο ενός κύκλου που έφερε πόνο στους πολίτες.

• Για το ότι τα παθήματα έγιναν μαθήματα ώριμης ευθύνης στις πολιτικές μας συμπεριφορές.

Αμέσως μετά τη σκυτάλη της «πληροφόρησης» ανέλαβαν τα πετσωμένα ΜΜΕ, που μας μίλησαν για «επιστροφή στην κανονικότητα», για «τα εύσημα των κοινοτικών οργάνων», για «πολλαπλά οφέλη», για «ελευθερία στην άσκηση οικονομικής πολιτικής», για «το τέλος των μνημονίων», για, για, για… Στην κορυφή της παραπληροφόρησης βέβαια η ΕΡΤ (του άμεσου ελέγχου από το Μαξίμου, όπως και η ΕΥΠ), που έκανε λόγο για διεύρυνση των δυνατοτήτων της κυβέρνησης να ασκήσει πιο χαλαρή δημοσιονομική πολιτική.

Τι δεν μας είπε ο Κυρ. Μητσοτάκης

Ομως ήταν πολλά αυτά που δεν είπε ο Κυρ. Μητσοτάκης. Μπορεί να… διάνθισε το τηλεοπτικό του μήνυμα με βαρύγδουπα λόγια, αλλά δεν ανέφερε κουβέντα για την ταμπακέρα. Καταρχάς «ξέχασε» να αναφέρει ότι η έξοδος από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας είναι οριστική, αλλά υπάρχουν 22 προαπαιτούμενα που θα πρέπει μες στο φθινόπωρο να υλοποιηθούν για να σβήσουν ολοσχερώς οι μνημονιακές υποχρεώσεις.

Οπως λησμόνησε να μας πει ότι η μόνη διαφορά της ενισχυμένης εποπτείας από την απλή είναι ότι πλέον θα υφιστάμεθα ελέγχους όχι ανά τρίμηνο αλλά ανά εξάμηνο. Ο «ξεχασιάρης» –καλύτερα ψεύτης– πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης δεν ανέφερε το κυρίαρχο! Οτι συμφώνησε σε ετήσια ανάπτυξη 2,6% μέχρι το 2059, όταν ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε συμφωνήσει σε ανάπτυξη 2,2%.

Ερχεται λιτότητα 37 δισ. ευρώ

Οταν γνωστοποιούνταν η συμφωνία του τότε πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα με τους μνημονιακούς δανειστές μας για την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία τα τότε συστημικά και νυν πετσωμένα ΜΜΕ είχαν αποκαλέσει τα ετήσια (σε μέσο όρο) πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 2,2% μέχρι το 2059 «δημοσιονομικό ζουρλομανδύα». Βέβαια σε όλο αυτό συνεπικουρούσε και ο Κυρ. Μητσοτάκης, που σήμερα πανηγυρίζει αλλά τότε ζητούσε «πιστοληπτική γραμμή». Τώρα ο Κυρ. Μητσοτάκης και οι υπουργοί του Σταϊκούρας – Σκυλακάκης αναθεώρησαν την τότε συμφωνία του Eurogroup του Ιουλίου 2018 η οποία επίτασσε στην ελληνική οικονομία να πετύχει κατά μέσο όρο πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 2,2% του ΑΕΠ έως το 2060. Πλέον με τη νέα συμφωνία Μητσοτάκη – Σταϊκούρα – Σκυλακάκη, όπως αποτυπώθηκε τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους στο Eurogroup, η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει σε μέσο όρο πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 2,6% του ΑΕΠ! Δηλαδή 0,4% αύξηση σε σχέση με τη συμφωνία Τσίπρα (που είχε ισχύ μέχρι το τέλος του 2059) και αποκαλούνταν τότε «δημοσιονομικός ζουρλομανδύας».

Αυτό στην πράξη και σε απόλυτους αριθμούς σημαίνει επιπρόσθετη λιτότητα για την κοινωνία τουλάχιστον 30 δισ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές σε βάθος 37 ετών. Αν κάνουμε τον διαμοιρασμό (παρότι πρόκειται για μέσο όρο πρωτογενών πλεονασμάτων), μιλάμε για επιπρόσθετη λιτότητα 1,2 δισ. ευρώ τον χρόνο!

Ολα αυτά τα συμφώνησαν οι Μητσοτάκης – Σταϊκούρας – Σκυλακάκης τον Ιούνιο του 2022, όταν ο πληθωρισμός έτρεχε με 12,1% και με τον κίνδυνο να μετατραπεί σε παγκόσμιο στασιμοπληθωρισμό, οδηγώντας την παγκόσμια οικονομία σε ακραία ύφεση με έκδηλο το ενδεχόμενο ακόμη και επισιτιστικής κρίσης στον αναπτυγμένο δυτικό κόσμο.

Για να καταλάβουμε την εγκληματική, στα όρια της εθνικής μειοδοσίας, αναθεώρηση της συμφωνίας του 2018 (τότε βέβαια, που δεν υπήρχε πόλεμος ούτε πανδημία και τριγμοί στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω SARS-CoV-2, δεν υπήρχαν οικονομικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας που δημιουργούν τεράστια και κυρίαρχα μακροχρόνια προβλήματα στην ευρωπαϊκή οικονομία, η συμφωνία του 2,2% επί του ΑΕΠ είχε αποκληθεί «δημοσιονομικός ζουρλομανδύας»), αρκεί να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της UBS ο μέσος πληθωρισμός μόνο το 2022 αναμένεται να ξεπεράσει το 9%.

Τα προαπαιτούμενα άμεσης υλοποίησης

Μέχρι τώρα οι δανειστές μας σε κάθε τρίμηνο έλεγχο άκουγαν φρούδες υποσχέσεις από τον υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα για διευθέτηση συγκεκριμένων δεσμεύσεων, όπως οι εκκρεμείς συντάξεις (πάνω από 3 δισ.) και οι οφειλές σε προμηθευτές του δημοσίου (πάνω από 2,3 δισ.). Μάλιστα ο επικεφαλής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ είχε χαρακτηρίσει αυτή την άρνηση της κυβέρνηση Μητσοτάκη ως κρυφό δανεισμό (πάνω από 5 δισ. συνολικά). Παρ’ όλα αυτά, οι εκπρόσωποι των δανειστών μας τα παρέβλεπαν, μεταθέτοντάς τα για την επόμενη αξιολόγηση. Ηταν μια πολιτική απόφαση, αφού υπήρχε πολιτική ανοχή. Πλέον όμως αυτή η ευρωπαϊκή ανοχή μάλλον (θα δείξει το εγγύς μέλλον) έχει πάψει να υφίσταται. Η παρακολούθηση ενός ευρωβουλευτή την οποία ανακάλυψε η ειδική υπηρεσία του Ευρωκοινοβουλίου ήρθε σαν τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Είχαν προηγηθεί η 108η θέση στην ελευθερία του Τύπου για την Ελλάδα, η μετατροπή του σκανδάλου της Novartis σε δήθεν σκευωρία (ενημέρωσε σχετικά το Ευρωκοινοβούλιο η εισαγγελέας που διώκεται Ελένη Τουλουπάκη αλλά και οι δημοσιογράφοι που σύρθηκαν ως ύποπτοι γιατί αποκάλυψαν πτυχές του σκανδάλου) αλλά και τα παράνομα pushbacks. Πλέον διακυβεύεται ακόμη και η εκταμίευση της επόμενης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης για παραβιάσεις του κράτους δικαίου. Μάλιστα τα κοινοτικά όργανα ετοιμάζονται να κατατάξουν την Ελλάδα στην ίδια κατηγορία με τις Ουγγαρία – Πολωνία (παραβίαση της αξίας του κράτους δικαίου σύμφωνα με το πρωτογενές ευρωπαϊκό δίκαιο). Από την άλλη, πληθαίνουν οι φωνές και η σχετική φημολογία εντός των διαδρόμων της Ευρωπαϊκής Ενωσης για κυβέρνηση τεχνοκρατών που θα διαχειριστεί τα δισεκατομμύρια του Ταμείου Ανάπτυξης προς την Ελλάδα.

Υπό το κράτος όλων αυτών των δυσμενών συνθηκών για την Ελλάδα αναμένεται εντός του Οκτωβρίου να ξεκινήσει η πρώτη μεταπρογραμματική αξιολόγηση. Εμφαση αναμένεται να δοθεί στα 22 ανεκπλήρωτα προαπαιτούμενα του καθεστώτος της ενισχυμένης εποπτείας. Η έμφαση θα δοθεί κυρίαρχα στον έλεγχο του προϋπολογισμού του 2023, ώστε να υπάρξει επιστροφή στα πρωτογενή πλεονάσματα (φέτος είχε προεγγραφεί πρωτογενές έλλειμμα και όχι πλεόνασμα, της τάξης του 2% του ΑΕΠ). Αρα πάμε για επιπρόσθετη λιτότητα. Σύμφωνα με την τελευταία (14η) αξιολόγηση, έχουν μείνει και πρέπει να υλοποιηθούν κυρίαρχα:

• Η τελική εκκαθάριση όλων των συνταξιοδοτικών εκκρεμοτήτων (είναι βέβαιο ότι ο Κωστής Χατζηδάκης θα επιδιώξει να κοροϊδέψει τους δανειστές εμφανίζοντας μόνο τη διευθέτηση των εκκρεμών κύριων συνταξιοδοτήσεων και ίσως και των επικουρικών, ενώ θα κρύψει κάτω από το χαλί τα εφάπαξ αλλά και τις διπλές συντάξεις που εκκρεμούν).

• Η αποπληρωμή όλων των οφειλών στους προμηθευτές του δημοσίου.

• Η πλήρης λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος της ΑΑΔΕ.

• Η συλλογή τουλάχιστον του 35% του clawback για το 2022.

• Η καταγραφή ουσιαστικής προόδου ως προς την εφαρμογή του συστήματος πρωτοβάθμιας περίθαλψης.

• Η έναρξη ανταγωνιστικού διαλόγου για τον φορέα ακινήτων με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

• Η εξάλειψη των εκκρεμών υποθέσεων αφερεγγυότητας (νόμος Κατσέλη). Οι εκπρόσωποι των δανειστών μας θα πρέπει να διαπιστώσουν ότι το 95% των υποθέσεων με επανακαθορισμένες ημερομηνίες συζήτησης ενώπιον των ειρηνοδικείων θα πρέπει να έχει ημερομηνία ακρόασης έως τα τέλη Οκτωβρίου (με το υπόλοιπο 5% να πηγαίνει μέχρι το τέλος του 2022).

• Κτηματολόγιο και δασικοί χάρτες.

• Αποκρατικοποιήσεις (ΔΕΠΑ Υποδομών, Αττική Οδός, Αποθήκη Αερίου Νότιας Καβάλας, Εγνατία Οδός, Γούρνες Ηρακλείου και περιφερειακοί λιμένες Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου).

Θα καταφέρει να περάσει τον πήχη των απαιτήσεων εν μέσω πολιτικών τριγμών (σκάνδαλο παρακολουθήσεων), αυξήσεων σε ρεύμα και ενδεχομένως σε καύσιμα και σίγουρα σε είδη πρώτης ανάγκης όπως τα τρόφιμα και τα καθαριστικά; Θα είναι αυστηροί οι εκπρόσωποι των δανειστών μας αν έχουν απέναντί τους πρωθυπουργό τον Κυρ. Μητσοτάκη καθότι είναι ανοικτό το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών; Ερωτήματα που όποια απάντηση κι αν λάβουν δεν μπορεί να καταγράφονται πανηγυρισμοί για την έξοδο από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας. Αλλά είναι προφανές τούτο: μιλάμε για την κυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Κυρ. Μητσοτάκη. Είναι σαφές ότι πρόκειται για κυβέρνηση που προπορεύεται όλων, ίσως και παγκοσμίως, στις ανακρίβειες, στα μεγάλα ψεύτικα λόγια και βέβαια στη διαφθορά.

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter