Χωρίς ειδικούς η διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων

Χωρίς ειδικούς η διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων

Αναστάτωση επικρατεί τις τελευταίες εβδομάδες στις τάξεις της πολιτικής αεροπορίας και των σιδηροδρομικών με αφορμή ΦΕΚ που δεν προβλέπει τη συμμετοχή πιλότων και μηχανοδηγών στον νεοσύστατο Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών & Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Η απόφαση έχει ληφθεί από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Εσωτερικών και Μεταφορών και σύμφωνα με πληροφορίες έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις ακόμη και θεσμικών φορέων, οι οποίοι εντοπίζουν σοβαρούς κινδύνους για τον κρίσιμο τομέα της διερεύνησης τέτοιων ατυχημάτων.

Δείτε επίσης: Αρχίζουν έλεγχοι μετά τις αποκαλύψεις του Documento για πρόβλημα ασφαλείας σε 14 αεροδρόμια και όλες τις αεροπορικές

Ειδικότητες πολλές, αλλά όχι πιλότοι

Σύμφωνα με το ΦΕΚ, οι διερευνητές αεροπορικών ατυχημάτων θα πρέπει να καλύπτουν τρεις προϋποθέσεις:

• Πτυχίο πανεπιστημιακής ή τεχνικής εκπαίδευσης (ΠΕ ή ΤΕ). • Αποδεδειγμένη εμπειρία τουλάχιστον πέντε ετών σε αεροπορικά θέματα όπως διακυβέρνηση αεροσκαφών, τεχνική υποστήριξη/ συντήρηση αεροσκαφών, αεροναυπηγική, έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, ασφάλεια πτήσεων, διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων και συμβάντων και • Καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.

Το πρόβλημα εντοπίζεται στην πρώτη προϋπόθεση, αφού στις ειδικότητες που προβλέπονται δεν

περιλαμβάνεται αυτή του χειριστή αεροσκάφους. Αντιθέτως, περιλαμβάνονται ειδικότητες ΠΕ μηχανικών, ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ιατρών, μαθηματικών, μετεωρολόγων, χημικών, φυσικών και ΤΕ μηχανικών.

Δείτε επίσης: Πρόβλημα ασφάλειας σε 14 αεροδρόμια και σε όλες τις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες

Αποκλείονται συνεπώς όλοι όσοι έχουν αφιερώσει την εκπαίδευση και την καριέρα τους στον χειρισμό αεροσκαφών. Μοναδικό περιθώριο που δίδεται σε κάποιον πιλότο να συμμετέχει στην επιτροπή είναι να έχει σπουδάσει κάτι διαφορετικό και στη συνέχεια να έχει λάβει εκπαίδευση και ως πιλότος και να έχει εμπειρία χειρισμού τουλάχιστον πέντε ετών.

Θα διερευνούσαν τα Τέμπη χωρίς μηχανοδηγό;

Αντίστοιχο πρόβλημα υπάρχει και στον τομέα της διερεύνησης σιδηροδρομικών δυστυχημάτων, όπου δεν προβλέπεται όχι μόνο η ειδικότητα του μηχανοδηγού στους σχετικούς κλάδους ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ, αλλά δεν προβλέπεται ούτε η εμπειρία μηχανοδηγού.

Συνεπώς, οι άνθρωποι που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις ιδιαιτερότητες του χειρισμού των τρένων δεν προβλέπεται να συμμετέχουν στην επιτροπή που θα διερευνά αρμοδίως τα σιδηροδρομικά ατυχήματα. Εξάλλου, η εξέλιξη αυτή μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα.

Πληροφορίες που προέρχονται τόσο από πρόσωπα που γνωρίζουν τον χώρο όσο και από θεσμικούς φορείς αναφέρουν ότι η αφαίρεση της ειδικότητας των χειριστών αεροσκαφών έγινε ύστερα από πιέσεις του υπουργείου Εσωτερικών και δικαιολογήθηκε με το σαθρό επιχείρημα ότι ο κλάδος των χειριστών δεν συμπεριλαμβάνεται σε προεδρικό διάταγμα του 2022 που καθόριζε τα προσόντα διορισμού στο δημόσιο.

Η ανακοίνωση των απαιτούμενων προσόντων για να μπορέσει κάποιος να γίνει διερευνητής προκάλεσε αντιδράσεις στους χώρους της αεροπορίας και των σιδηροδρόμων, με ανθρώπους που έχουν βαθιά γνώση των κλάδων να τονίζουν ότι η κυβερνητική πρωτοβουλία επιφέρει σοβαρούς κινδύνους στο σώμα.

Ο πρώην υποδιοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Κάρολος Λάμπρου σε δημόσια δήλωσή του προχωρά σε μια παραβολή προκειμένου να αναδείξει τη σοβαρότητα του ζητήματος. «Πώς θα σας φαινόταν να εμπλακείτε σε ένα σοβαρό αυτοκινητιστικό δυστύχημα και τη διερεύνηση να έκανε κάποιος που δεν έχει δίπλωμα οδήγησης; Τι θα λέγατε αν σε επιτροπή διερεύνησης μιας σύγκρουσης δύο πλοίων δεν μετείχε και ένας πλοίαρχος;» αναρωτιέται ο κ. Λάμπρου.

Οπως επισημαίνει, σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, «ένας κυβερνήτης εναέριων γραμμών με τεράστια εμπειρία και προέλευση είτε από την Σχολή Ικάρων είτε από την Πολιτική Αεροπορία δεν πληροί τα προσόντα που περιγράφει η ΚΥΑ» και «οι επαγγελματίες που εργάζονται, ζουν και αναπνέουν καθημερινά σε ένα πιλοτήριο, έχουν την ευθύνη πτήσεων, αντιμετωπίζουν καθημερινά βλάβες, καιρούς, επικίνδυνες καταστάσεις, αυτοί οι άνθρωποι ΔΕΝ μπορούν σύμφωνα με την ΚΥΑ να είναι διερευνητές».

Μιλώντας στο Documento ο πρώην υποδιοικητής της ΥΠΑ τονίζει επίσης ότι οι πιλότοι είναι οι καλύτεροι γνώστες της εθνικής, της ευρωπαϊκής, αλλά και της παγκόσμιας νομοθεσίας που διέπει την αεροναυσιπλοΐα, με αποτέλεσμα η συνεισφορά τους σε τέτοιες επιτροπές να είναι ανεκτίμητη. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με τον κ. Λάμπρου στις περισσότερες επιτροπές διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων στον κόσμο επικεφαλής τοποθετούνται πιλότοι, καθώς έχουν σφαιρική γνώση για όλες τις διαφορετικές μορφές μιας πτήσης.

Παρέμβαση θεσμικών παραγόντων στον υπουργό

Μάλιστα, σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του Documento, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας έχει γίνει δέκτης τουλάχιστον δύο επίσημων επιστολών διαμαρτυρίας για το συγκεκριμένο θέμα από εμπλεκόμενο θεσμικό παράγοντα, στις οποίες εκφράζεται η ανάγκη να υπάρξει διορθωτική παρέμβαση, ενώ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ακόμη και για αρνητικές αξιολογήσεις από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) που υπάγεται στον ΟΗΕ.

Σημειώνεται ότι το Documento απηύθυνε ερώτημα στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας προκειμένου να φιλοξενήσει τη θέση της για το θέμα, ωστόσο δεν έλαβε κάποια απάντηση.

Διαβάστε επίσης: Ευρωκοινοβούλιο: Υποκλοπές, Τέμπη, αστυνομική βία και ελευθερία του Τύπου στο ψήφισμα κόλαφο για τον Μητσοτάκη

Θεσσαλονίκη: Διαμαρτυρία έξω από τον σταθμό του ΟΣΕ για τα Τέμπη – «Το έγκλημα αυτό δε θα ξεχαστεί» (Video)

Διασυρμός των «EllinikaHoaxes» για το τσιμέντωμα στα Τέμπη μετά την ποινική δίωξη στον Αγοραστό

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter