Από Λάγος και Καράτσι «αγαπούν» Κυριάκο Μητσοτάκη

Από Λάγος και Καράτσι «αγαπούν» Κυριάκο Μητσοτάκη

Θαυμαστές από όλο τον κόσμο έχει στα βίντεο που αναρτά στο Facebook ο… ταξιδιάρης πρωθυπουργός.

Κουντούζ, Τεχεράνη, Σιλέτ, Ελμπασάν, Ιζμίτ, Γιανγκόν, Πανγκασινάν, Σαβάρ, Κανκούν, Ρίο ντε Τζανέιρο, Κουτάισι, Εντμοντον, Λάγος, Καράτσι, Καζαμπλάνκα, Λακσιπούρ, Ουαγκαντουγκού. Οχι, αγαπητέ αναγνώστη, δεν διαβάζεις ταξιδιωτικό οδηγό. Πρόκειται απλώς για κάποια από τα εξωτικά μέρη στα οποία αναμένεται το προσεχές διάστημα η Νέα Δημοκρατία να ανοίξει γραφεία τοπικών οργανώσεων. Μόνο έτσι μπορούν να εξηγηθούν τα πολυάριθμα likes που λαμβάνουν οι αναρτήσεις των τελευταίων ημερών στη σελίδα του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Facebook.

Γιατί μπορεί η παράταξή του διαχρονικά να καταφέρεται εναντίον των προσφύγων και των μεταναστών και η κυβέρνησή του να ψηφίζει ακροδεξιούς και παράνομους νόμους ώστε η ζωή αυτών των ανθρώπων να καταστεί όσο πιο απάνθρωπη γίνεται, όμως ο ίδιος ο Κυρ. Μητσοτάκης εμφανίζεται να έχει μπει με κάποιον τρόπο στην… καρδιά της παγκόσμιας κοινότητας. Ποιος ξέρει; Ισως η ταξιδιωτική ανεμελιά του Ελληνα πρωθυπουργού να έχει παίξει κι αυτή τον ρόλο της.

«Οργανωμένο σχέδιο επίθεσης» διαδικτυακά

Θα φάνταζε απλώς τραγελαφικό, αλλά φαίνεται ότι ο Κυρ. Μητσοτάκης έχει έρθει σε πολύ δύσκολη θέση προκειμένου να… επιστρατεύονται οι «απανταχού διαδικτυακοί υποστηρικτές του». Η κοινωνική οργή εναντίον της κυβέρνησης φουντώνει καθημερινά, γεγονός που αποτυπώνεται γλαφυρά στη σελίδα του πρωθυπουργού στο Facebook: σε κάθε δημοσίευση που αναρτάται τις τελευταίες ημέρες οι αρνητικές αντιδράσεις αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα επί του συνόλου των αντιδράσεων και ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες.

Πρόκειται για κάτι που προκαλεί έντονο προβληματισμό στο Μαξίμου, όπως άλλωστε διαφάνηκε και από πρόσφατη ομιλία του πρωθυπουργού στη Βουλή, καθώς επέλεξε να νουθετήσει τη νεολαία ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι αλγόριθμοι των πλατφορμών «δημιουργούν στεγανά. Στεγανά έντασης, όχι στεγανά διαλόγου». Στο πλευρό του συντάχθηκε και η «Καθημερινή», κάνοντας λόγο για «οργανωμένο σχέδιο “επίθεσης”» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του πρωθυπουργού. Ακόμη αναμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία τα ευρήματα της έγκριτης δεξιάς εφημερίδας σχετικά με το πώς οργανώθηκε και εξαπολύθηκε η διαδικτυακή «επίθεση» εναντίον του πρωθυπουργού…

«Επίθεση φιλίας από αλλοδαπούς λογαριασμούς»

Η αμήχανη προσπάθεια του Κυρ. Μητσοτάκη να εξηγήσει την αιτία που παρατηρείται αυτή η μαζική διαδικτυακή κατακραυγή εναντίον του δεν τον εμποδίζει όμως, απ’ ό,τι φαίνεται, να επιστρατεύσει «γκρίζες» πρακτικές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να μετριάσει τον καταιγισμό των αρνητικών διαδικτυακών αντιδράσεων.

Την περασμένη Τρίτη δημοσιεύτηκε από την ιστοσελίδα thepressproject.gr και τον δημοσιογράφο Μηνά Κωνσταντίνου ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «εάν μια επίθεση δέχθηκε συντονισμένα το προφίλ του πρωθυπουργού, αυτή ήταν μια επίθεση φιλίας – και συγκεκριμένα likes από αλλοδαπούς λογαριασμούς στο Facebook». Λογαριασμοί που εκτός της άδολης αγάπης που τρέφουν για τον πρωθυπουργό φαίνεται ότι δεν έχουν οποιαδήποτε σχέση με την Ελλάδα και προέρχονται από περιοχές όπως το Ουαγκαντουγκού, το Λάγος, το Ελμπασάν, η Καζαμπλάνκα και το Λακσμιπούρ. Γεγονός που καθιστά εύλογο το ερώτημα αν τα επίμαχα likes από τους συγκεκριμένους λογαριασμούς έγιναν αντί αμοιβής.

Likes από όλο τον πλανήτη

Παρά την κατακραυγή, το Μαξίμου δεν αντέδρασε με οποιονδήποτε τρόπο, επιβεβαιώνοντας εμμέσως το επίμαχο ρεπορτάζ. Επισκεφθήκαμε τη σελίδα του πρωθυπουργού στο Facebook προκειμένου να αντικρίσουμε με τα μάτια μας τους… θαυμαστές του Κυρ. Μητσοτάκη. Υστερα από μια πρόχειρη σταχυολόγηση των likes που έχουν δεχτεί οι αναρτήσεις του πρωθυπουργού τις τελευταίες ημέρες εντοπίσαμε όντως πολλές δεκάδες προφίλ ανθρώπων που δεν φαίνεται να έχουν κάποια σχέση με την Ελλάδα. Τα συγκεκριμένα προφίλ που προέρχονται από τις προαναφερθείσες… μακρινές περιοχές ανά τον κόσμο είτε είναι κλειδωμένα και δεν μπορούν να αλιευθούν πληροφορίες για τους κατόχους τους είτε παρουσιάζουν φυσικά πρόσωπα από χώρες που δεν προκύπτει από πουθενά ότι έχουν επισκεφθεί έστω την Ελλάδα ή ότι έχουν διαδικτυακούς φίλους από τη χώρα μας.

Κάποια από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτών των λογαριασμών είναι ο Vahid Shafiniya από την Τεχεράνη, ο Md Maruf Haque από το Σιλέτ του Μπανγκλαντές, ο Kirill Shevtsov από το Κισινάου, ο Obaidullah Nazary από το Κουντούζ του Αφγανιστάν, ο Jonuz Prroj από το Ελμπασάν Αλβανίας, ο Kazim Isikaltin από το Ιζμίτ (Νικομήδεια) Τουρκίας, ο Mizanur Rahman από το Σιλέτ, ο Lazar Srdanovic από το Βελιγράδι, ο Zahidul Islam Jewel από την Ντάκα, ο Sarif Ahmed από το Σιλέτ, o Mirshad Orujzada από το Αζερμπαϊτζάν, η Min Thandar Moe από τη Γιανγκόν της Μιανμάρ, ο Yllas Balolong από το Πανγκασινάν Φιλιππινών, ο Sheikh Arif από το Σαβάρ του Μπανγκλαντές, ο Fokhor Uddin με καταγωγή από το Σιλέτ, ο Cesario Melantonio Neto από το Ρίο ντε Τζανέιρο, η Lacra Renchez από το Κανκούν του Μεξικού, ο Yusupha Kolley πρώην αστυνομικός της Γκάμπιας, ο Aziz Shalaby από το Εντμοντον του Καναδά και η Marina Qasradze από το Κουτάισι της Γεωργίας.

«Φάρμες ανθρώπων κάνουν like»

Μην μπορώντας να δώσουμε μια πειστική εξήγηση στο γιατί αυτοί οι λογαριασμοί έκαναν like στις δημοσιεύσεις του πρωθυπουργού, απευθυνθήκαμε σε ανθρώπους που εργάζονται στον τομέα του digital marketing θέτοντας το ερώτημα –καταγράφεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης– αν γίνεται οι επίμαχες θετικές αντιδράσεις να έχουν γίνει επ’ αμοιβή. Οπως μας είπαν οι συγκεκριμένοι ειδικοί, «υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικτυακές αγορές στις οποίες μπορεί κανείς να αγοράσει likes. Παλιά μπορούσε κανείς να αγοράσει likes από bots, δηλαδή ψεύτικα προφίλ που τα χειρίζονταν με ένα πρόγραμμα. Αυτά τα ψεύτικα προφίλ σταδιακά έχουν κλείσει, έπειτα από μεγάλη εκκαθάριση που πραγματοποιήθηκε από το Facebook και το Instagram».

Ως αποτέλεσμα, «η ίδια υπηρεσία συνεχίζει να παρέχεται –έστω και πιο ακριβά– από φυσικά πρόσωπα. Αρα άνθρωποι που προέρχονται κυρίως από χώρες με πολύ χαμηλά εισοδήματα για μερικά σεντς είναι πρόθυμοι να προσφέρουν τέτοιου είδους εύκολες υπηρεσίες. Μιλάμε για φάρμες ανθρώπων». Τέτοιου είδους πληρωμένες υπηρεσίες «παρέχονται μέσω ιστοσελίδων που ονομάζονται marketplaces. Οι άνθρωποι αυτοί μπορούν να σου ετοιμάσουν ένα βίντεο, να ακολουθήσουν την προσωπική σου σελίδα, να ανεβάσουν την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας σου… Ο,τι θέλεις μπορείς να το βρεις σε τέτοιους είδους ιστοσελίδες. Το κόστος εξακολουθεί να είναι χαμηλό, αφού από περίπου 5 δολάρια που κόστιζαν περίπου εκατό likes, πλέον το αντίστοιχο κόστος ανέρχεται σε περίπου 10 δολάρια».

Αναφορικά με το πώς… οργανώνονται όσοι προσφέρουν αυτές τις διαδικτυακές υπηρεσίες, οι ειδικοί μας ανέφεραν ότι «κάποιος – κυρίως από αναπτυσσόμενες χώρες– δημιουργεί μια ομάδα, μια εταιρεία, η οποία επανδρώνει πολλά τέτοια προφίλ φυσικών προσώπων. Αυτή η εταιρεία ανοίγει ένα προφίλ στα marketplaces. Τις περισσότερες φορές πλέον αυτά τα προφίλ είναι αληθινά. Οταν λέμε αληθινά, εννοούμε ότι παρουσιάζουν μία ή περισσότερες φωτογραφίες και ένα όνομα που φαντάζει αληθοφανές. Το αν αυτά τα στοιχεία είναι πραγματικά δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε. Πάντως όταν έχεις αληθοφανές όνομα είναι πιο υψηλό το κόστος γιατί το προφίλ φαντάζει έγκυρο».

Βέβαια, «ποιος και εάν αγοράζει αυτές τις υπηρεσίες δεν μπορεί να αποδειχθεί. Εχουμε όμως υποψία ότι λογικά δεν θα είχε κάποιος άλλος όφελος να κάνει κάτι τέτοιο παρά μόνο ο ενδιαφερόμενος που έλαβε τέτοιου είδους διαδικτυακές υπηρεσίες. Αλλωστε δεν υπάρχει λογική σε μια ανάρτηση από την Ελλάδα να υπάρχουν δεκάδες αντιδράσεις από χώρες όπως για παράδειγμα το Μπανγκλαντές».

Τα bots του Αδωνη και τα «πληρωμένα μπουτς»

Ο Κυρ. Μητσοτάκης δεν είναι ο μοναδικός που έχει επιστρατεύσει τέτοιου είδους διαδικτυακές πρακτικές, αφού αντίστοιχη στρατηγική ακολουθεί εδώ και πολλά χρόνια ο Αδωνης Γεωργιάδης. Οπως αποκάλυψε το koutipandoras.gr έπειτα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον δημοσιογράφο Νίκο Σπυρόπουλο και τον χρήστη του Twitter Gerogriniaris, «ένα πεθαμένο παλικάρι, μια δολοφονημένη κοπέλα, καλλιτέχνιδες από το Πακιστάν, γνωστά μοντέλα και διάφορα άλλα “πρόσωπα” εμφανίζονται να μη χάνουν tweet του Αδωνη. Επί πληρωμή ή όχι, είναι ένα σημαντικό ερώτημα». Συνολικά από την έρευνα –ήρθε σε συνέχεια σχετικού δημοσιεύματος από την ιστοσελίδα junglereport.blogspot.com– προέκυψαν «63 λογαριασμοί που ανελλιπώς τουιτάρουν τα όσα ανεξαιρέτως γράφει στον προσωπικό του λογαριασμό ο αντιπρόεδρος της ΝΔ» μέσω «μιας εφαρμογής που έχει φτιαχτεί ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό».

Βέβαια, ο Αδ. Γεωργιάδης έκανε λόγο περί «πληρωμένων μπουτς του ΣΥΡΙΖΑ» που βάλλουν εναντίον της κυβέρνησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τώρα το πώς είναι δυνατόν ο συγκεκριμένος να μην ξέρει ούτε πώς προφέρονται τα bots, πολλά από τα οποία αφειδώς τουίταραν τις αναρτήσεις του –πλέον είναι λιγοστά τα retweets σε σχέση με το παρελθόν– είναι αξιοθαύμαστο…

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter