Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper
Εκδήλωση διαμαρτυρίας για τα λογοκριμένα σκίτσα

Το πενάκι βρυχάται για την ΕΕ που κοιμάται

Με σύνθημα «Γυρίζουμε την πλάτη στη λογοκρισία» πραγματοποιήθηκε την Τρίτη το απόγευμα, μέσα και έξω από το ευρωκοινοβούλιο στις Βρυξέλλες, διαμαρτυρία που αφορούσε τη λογοκρισία έκθεσης γελοιογραφίας Ελλήνων αλλά και Γάλλων σκιτσογράφων από την κοσμήτορα Κάθριν Μπέρντερ.

Πολίτες αλλά και εργαζόμενοι του ευρωκοινοβουλίου, σκιτσογράφοι, με τη συμμετοχή του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Στέλιου Κούλογλου, του αντιπροέδρου του ευρωκοινοβουλίου Δημήτρη Παπαδημούλη αλλά και του ευρωβουλευτή της Κύπρου Τάκη Χατζηγεωργίου, φορώντας λευκά μπλουζάκια με τα σκίτσα που απορρίφθηκαν ή κρατώντας στα χέρια τους τα συγκεκριμένα σκίτσα, έστειλαν το δικό τους μήνυμα.

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους κοσμήτορες γιατί έκαναν τα σκίτσα διάσημα σε όλο τον κόσμο και προκάλεσαν τη δημιουργία νέων» τόνισε σε δηλώσεις του ο κ. Κούλογλου, ενώ ο κ. Παπαδημούλης εξέφρασε την ελπίδα ότι οι διαστάσεις που έλαβε το γεγονός «θα φρονηματίσουν τους κοσμήτορες και στο μέλλον δεν θα επαναλάβουν το ίδιο λάθος».

Απόρριψη

Ολα έγιναν πριν από μερικές μέρες. Στο ευρωκοινοβούλιο είχε προγραμματιστεί να λάβει χώρα, με πρωτοβουλία του Στ. Κούλογλου και του ευρωβουλευτή Πατρίκ λε Ιαρί, έκθεση γελοιογραφίας, με αφορμή την επέτειο της υπογραφής της Συνθήκης της Ρώμης και τον εορτασμό των 60 χρόνων της ΕΕ. Η έκθεση θα ξεκινούσε στις 26 Σεπτεμβρίου και θα διαρκούσε μία εβδομάδα. Ελληνες αλλά και Γάλλοι γελοιογράφοι επρόκειτο να παρουσιάσουν τα δικά τους σκίτσα με θέμα την Ευρώπη. Στο πλαίσιο αυτό, 28 Ελληνες σκιτσογράφοι επέλεξαν και έστειλαν από ένα δικό τους έργο.

Ωστόσο, η Κάθριν Μπέρντερ απέρριψε δώδεκα από τα 28 σκίτσα των Ελλήνων γελοιογράφων, επικαλούμενη παραβίαση του κανονισμού του ευρωκοινοβουλίου. Η ενέργειά της ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Συγκεκριμένα, με βάση τον κανονισμό, το περιεχόμενο κάθε έκθεσης αξιολογείται προκειμένου να ελεγχθεί ότι δεν περιλαμβάνει φιλοναζιστικό ή άλλο προσβλητικό περιεχόμενο. Η κοσμήτορας έκρινε ότι τα σκίτσα ήταν προσβλητικά για τις αξίες της ΕΕ, με αποτέλεσμα να τα απορρίψει. Πρόκειται για τα σκίτσα των Γεωργοπάλη, Στάθη, Πάνου Ζαχαρή, Γιάννη Ιωάννου, Γιάννη Αντωνόπουλου (john Antono), Γιάννη Δράκου (dranis), Ηλία Μακρή, Σπύρου Ορνεράκη, Εφης Ξένου, Βασίλη Παπαγεωργίου, Πέτρου Ζερβού και Βαγγέλη Χερουβείμ.

Οπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς με μια απλή ματιά, τα συγκεκριμένα σκίτσα σε καμία των περιπτώσεων δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι προσβάλλουν το ευρωκοινοβούλιο. Εκτός και αν θεωρείται προσβολή η στηλίτευση της ανόδου της ακροδεξιάς στην Ευρώπη, η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στις πολιτικές λιτότητας που ακολουθεί σε κεντρικό επίπεδο η ΕΕ.

Δεν είναι η πρώτη φορά που στο στόχαστρο της ΕΕ μπαίνουν σκίτσα με κριτική διάθεση απέναντι στις ασκούμενες πολιτικές αλλά και τις δομές της Ευρώπης. Τον Μάιο του 2017 παράγοντες των Βρυξελλών είχαν εκφράσει την ενόχλησή τους για την έκθεση Sweet Europe. Είχε διοργανωθεί στο σταθμό Σύνταγμα του μετρό υπό την αιγίδα της Βουλής και περιλάμβανε έργα Ελλήνων και Βρετανών γελοιογράφων.

Ο σκιτσογράφος Αντώνης Νικολόπουλος ήταν ένας εκ των 28 Ελλήνων που έστειλε και το δικό του σκίτσο στην έκθεση. Δεν ήταν από εκείνα που λογοκρίθηκαν, ωστόσο την Τρίτη παρευρέθηκε στις Βρυξέλλες και εξέφρασε την αντίθεσή του για την απόφαση των κοσμητόρων.

«Ακαμψία Βρυξελλών»

«Η έκθεση της Λέσχης Ελλήνων Γελοιογράφων που έγινε την άνοιξη στην Αθήνα με τον τίτλο Sweet Europe και θέμα της τα… στραβά και τα ανάποδα που συμβαίνουν στη σημερινή Ευρώπη, μάλλον έπιασε τόπο. Τρανή απόδειξη η λογοκρισία των σκίτσων που στείλαμε στο ευρωκοινοβούλιο. Υποκρισία ή γραφειοκρατία, τα θεσμικά όργανα των Βρυξελλών έδειξαν την ακαμψία τους απέναντι σε οποιαδήποτε άλλη γνώμη που διαφοροποιείται από τα παιχνίδια των μηχανισμών της. Ακόμη και στην πολιτική σάτιρα των γελοιογραφιών μας η οποία σχολίαζε ακριβώς αυτήν την απομάκρυνση των θεσμών από τους λαούς της Ευρώπης. Δυστυχώς τα αποτελέσματα των γερμανικών εκλογών με την άνοδο της ακροδεξιάς φανέρωσαν με τον χειρότερο δυνατό τρόπο πως, αν πραγματικά θέλεις να πολεμήσεις τις δυνάμεις που απειλούν να διαλύσουν την Ευρώπη, δεν το κάνεις λογοκρίνοντας γελοιογραφίες ενάντια στον νεοναζισμό και την υποκρισία της εξουσίας» τονίζει στο Documento.

Ο δημοσιογράφος-γελοιογράφος Παναγιώτης Μήλας υπογραμμίζει από την πλευρά του στο Documento: «Η “Γλυκιά Ευρώπη” τελικά αποδείχθηκε πικρή κάνοντας λογοκρισία σε 28 έργα που έστειλε η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων. Τα μέλη της λέσχης επέλεξαν τι θα στείλουν. Από την αρμόδια κοσμήτορα κόπηκαν 12 γελοιογραφίες, δηλαδή το 42%. Αυτοδυναμία για τη λογοκρισία δηλαδή. Παρόμοια περίπτωση δεν είχαμε συναντήσει ποτέ. Για να είμαστε όμως ειλικρινείς πρέπει να ευχαριστήσουμε την κ. κοσμήτορα, η οποία ψαλιδίζοντας την έκθεση τη διαφήμισε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επίσης πρέπει να επισημάνω ότι τα αποτελέσματα των πρόσφατων εκλογών στη Γερμανία απέδειξαν πόσο εύστοχες ήταν οι γελοιογραφίες που κόπηκαν. Δυστυχώς υπήρξαν προφητικές».

Σχόλια

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.